Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det ett bra pris?  (läst 3978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Är det ett bra pris?
« skrivet: 09 november 2006, 00:38:30 »

Undrar om någon vet??? Jag funderar nämligen på en luft-vatten värmepump IVT

Jag bor mitt i Väster-götland och har ett ny renoverat hus ca 250 kvadrat i tre våningar som jag vill minska mina elkostander på. I dag kör jag enbart elpatron. I markplan ca 100 kvadrat i fyra rum + badrum. I markplan är det golvärme och vattenradiatorer. På andra våning ca 80 kvadrat är det vattenburna radiatorer. Det är en öppen planlösning mellan vardagsrum och kök. Köksdelen är på ca 40 kvadrat och är (Tyvärr :-\)el uppvärmd golvvärme (ej vattenburen). På tredje våning finns det två rum med snetak ca 15 kvadrat styck + bi yta. Element är uppvärmingen här.


Jag har fått en offret på 67 000 kr ink. moms (installerat och klart)
 för att sätta in en Optima 700 till min nuvarande 290 el panna. Hur lÃ¥ter det? Hur är priset för värmepump och installationen? Vad är en rimlig besparing pÃ¥ en sÃ¥danhär lösning?

Tack på förhand

Peter


Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Är det ett bra pris?
« Svar #1 skrivet: 09 november 2006, 15:26:55 »
Hej själv

Har du någon aning om hur mycket du förbrukar i dagsläget? Om du kan ange det kan vi ganska lätt räkna ut hur mycket du bör kunna spara på att installera en VP.

Om priset är rimligt kan jag inte svara på då jag inte har någon känsla för hur mycket IVT tar för sina produkter men det finns säkert andra på forumet som kan ge dig den informtionen.

mvh

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Är det ett bra pris?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 16:42:55 »
Hej Peter,

Jag betalade för 89000 kr för en Optima 700 + 290A/W elpanna (installerad). I detta pris ingick borttransport av oljetank och den gamla pannan. Jag fick även en effektvakt och ett extra element i källaren.

mvh
Mikael

Utloggad PeterO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Är det ett bra pris?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2006, 22:32:02 »
Hej själv

Har du någon aning om hur mycket du förbrukar i dagsläget? Om du kan ange det kan vi ganska lätt räkna ut hur mycket du bör kunna spara på att installera en VP.

Om priset är rimligt kan jag inte svara på då jag inte har någon känsla för hur mycket IVT tar för sina produkter men det finns säkert andra på forumet som kan ge dig den informtionen.

mvh

Cicero

Förra ägaren gjorde Ã¥t  totalt ca 35 000 KWH  och ca 28 000kwh i uppvärmning . Jag köpte huset för 2 mÃ¥naders sedan sÃ¥ jag vet inte exakt.   

Peter

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är det ett bra pris?
« Svar #4 skrivet: 09 november 2006, 23:27:59 »
Med sÃ¥ pass  hög energiförbrukning skulle jag överväga berg eller ytjordvärme...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PeterO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Är det ett bra pris?
« Svar #5 skrivet: 10 november 2006, 15:41:37 »
Med sÃ¥ pass  hög energiförbrukning skulle jag överväga berg eller ytjordvärme...

Jag har funderat på bergvärme men det blir ju ganska mycket dyrare i investeringskostnd. Idagsläget har jag inte råd med detta utan kan sträcka mig till 70´

Hur tycker du jag skall resonra?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Är det ett bra pris?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2006, 16:41:10 »
Med sÃ¥ pass  hög energiförbrukning skulle jag överväga berg eller ytjordvärme...

Varför det? Så långt söderut, borde det räcka med en L/V-pump i rätt storlek.... Bör bli billigare än ett hål i backen?

mvh humlan.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Är det ett bra pris?
« Svar #7 skrivet: 10 november 2006, 17:44:35 »
Med sÃ¥ pass  hög energiförbrukning skulle jag överväga berg eller ytjordvärme...

Jag har funderat på bergvärme men det blir ju ganska mycket dyrare i investeringskostnd. Idagsläget har jag inte råd med detta utan kan sträcka mig till 70´

Hur tycker du jag skall resonra?

En tumregel är väl att besparingen med luft/vatten blir hälften av den tidigare förbrukningen, vid markvärme tvÃ¥ tredjedelar. Vid en Ã¥rsförbrukning pÃ¥ 28.000 kWh motsvarar detta 14.000 resp 18.700  kWh, dvs en skillnad pÃ¥ 4.700 kWh eller ca 5.000 kr per Ã¥r. Ställ detta mot de ytterligare minst 70.000 kr du mÃ¥ste investera för att fÃ¥ markvärme jämfört med den lösning med en luft/vattenpump dockad till din bef panna, som du är inne pÃ¥.  Det är väl detta val du stÃ¥r i...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad 9K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Är det ett bra pris?
« Svar #8 skrivet: 10 november 2006, 20:45:28 »
Med sÃ¥ pass  hög energiförbrukning skulle jag överväga berg eller ytjordvärme...

Jag har funderat på bergvärme men det blir ju ganska mycket dyrare i investeringskostnd. Idagsläget har jag inte råd med detta utan kan sträcka mig till 70´

Hur tycker du jag skall resonra?


Om du vill komma lite billigare undan så har jag den här till salu http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9662.0 körde den mot en gammal(1966) ctc panna förut. Men nu fick jag köpa Daikin altherma till bra pris så det är av den anledningen den ska säljas.

IVT har en tillbehörs sats till din IVT 290 för CA:2000:- som gör den till 290 A/W.

/Morgan
Daikin EKHBH007A6W1+ERYQ007A+EKSWW300V3

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är det ett bra pris?
« Svar #9 skrivet: 11 november 2006, 15:45:54 »
MÃ¥nga fÃ¥r sim bergvärme för ca 100´  Väljer man ytjord blir det mycket billigare...

Så på sikt kan det va idé. Kalla vintrar slår igenom enormt med en luft vatten. har man en rejäl bergvärme/ytjord spelar inte svinkyla så stor roll!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!