Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump pÃ¥fyllning  (läst 1505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patwah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärmepump påfyllning
« skrivet: 01 augusti 2015, 18:56:46 »
Jag har en firma här hemma för att fylla på (tröskelbäraren?) med vätska. En genomskinlig behållare där nivån hade sjunkit.
Jag förutsatte att det är helt normalt att dessa kan behöva fyllas på ibland, men på fakturan jag fick hade dem lagt på ett fastpris
på 2000kr för felsökning efter läckage utan att informera mig om detta i förväg. Hade enbart ringt och bett dem komma att fylla på nytt.

Jag vet inte när eller om det har fyllts på någon gång tidigare, köpte huset för ett år sedan men vet att bergvärmen installerades
för 8 år sedan.
För mig låter det som ett skämtföretag som försöker blåsa folk på pengar eller bör jag vara orolig för att vätskenivån hade sjunkit?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärmepump påfyllning
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2015, 19:05:06 »
Oj, specificerade de om de hittade nån läcka och vilken åtgärd de gjorde?
Normalt ska köldbäraren inte läcka ut så det kan vara bra att felsöka och åtgärda.
Men för det priset bör de ocksÃ¥ ha hittat och Ã¥tgärdat läckan tycker nog jag.  :-\

Fylla på kan du göra själv, om det är rätt lite som fattas kan man använda rent vatten, för större mängder finns köldbärarsprit att köpa (blanda ca 30% med vatten).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärmepump påfyllning
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2015, 19:07:37 »
Normalt är brine i ett slutet system och då ska det inte minska men har det varit en luft ficka vid installationen så minskar nivån utan att det behöver vara nån läcka. Dom borde kanske ha informerat att dom gör en läckage koll eftersom nivån minskat men det var nog bra att dom kollade.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad patwah

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump påfyllning
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2015, 19:17:11 »
Tack för bra och snabba svar.
Får hålla koll på behållaren med andra ord.

Jo, de hade speccat: Felsökning, hittar inga läckage.
Kanske var bra att kolla det dÃ¥ sÃ¥ man kan sova tryggt, Ã¥ andra sidan borde man kanske kunnat lukta sig till spriten i källaren  :)
Blev lite ställd bara då jag inte blev informerad om den kostnaden innan.

Tack för tipset Carl N, synd jag inte visste det innan. Bra att veta om man drabbas någon annan gång

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärmepump påfyllning
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2015, 19:23:13 »
 Sc:,h
menar du att dom tog 1600+moms för läckage kontrollen + att dom debiterade tid och bilkostnad
för påfyllningen ?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!