Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Årsredovisning  (läst 2584 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
Årsredovisning
« skrivet: 14 januari 2006, 12:35:45 »
Nu har min e9:a snurrat 1 år och det är dags med att redovisa lite siffror.

Huset är byggt 1907 men tilläggsisolerat, 130 m2. Hur isoleringen är i taket vet jag inte eftersom det är sluttande innetak på övervåningen. Spån i golv, utom i köket där det är bra isolerat. Planlösningen är inte speciellt öppen. Finns även en kakelugn där det görs en brasa när tid finnes, någon måste ju vara hemma och stoppa i ved om den ska funka  :D. Eldar ca 3 m3 om året.

Elelement på i Badrum/tvättstuga och toa/dusch samt i de 2 tonårsbarnens rum eftersom de alltid har sina dörrar stängda (tack och lov) samt i friggeboden (gästrum) för att hålla plusgrader i den rackarn. El-aerotemper i garaget (72 m2) ca 7–10 grader varmt.

Vi har hög förbrukning av hh samt vv. (5 datorer , 3 tv , mm ,och barnen duschar helst tills varmvattnet är slut…….samt att jag är prylbög. Gärna grejor som drar ström  ;D.

Medelförbrukningen juni/juli var 40,4 kwh/d. Då drar poolpumpen 18 av dessa per dygn.
Så jag uppskattar hh och vv till ca 11500 kwh/år.

Priset på e9:an var 13000 kr (”fulpump”) installerat och klart. Monterade själv och en kyltekniker anslöt rör och vakuumsög. Hade jag inte satt in pumpen så hade jag varit tvungen att köpt ett element till köket för 1000 kr. Så rent praktiskt så har pumpen kostat mej 12000 kr. Pumpen har körts med läge ”HEAT” och resten i auto. Det är den sista veckan som jag har börjat labba med olika fläkthastigheter mm. Ska investera i Rickards logger för att optimera.
Ska även koppla in en elförbrukningsmätare a la clas ohlson på pumpen när ork uppstår , den är fast ansluten så jag måste göra om detta.

2004 så förbrukade vi 27928 kwh och 2005 gick det åt 23188 kwh. En ”besparing” på 4740 kwh. Borde bli ca 30 % besparing på värmen om jag inte är helt ute och cyklar. Kan tyckas vara lite lågt men vi har betydligt varmare inne nu mot tidigare. Minst ett par grader.
Jag är väldigt nöjd med min pump.

Målet för 2006 är naturligtvis att minska elförbrukningen lite till.

Funderar på en ”billig” lvp i garaget. Den blir kanske svår att ”räkna hem” men allt här i värden lönar ju sig inte. Komfort har ju sitt pris.

Mvh
Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Årsredovisning
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2006, 13:14:58 »
Nu har min e9:a snurrat 1 år och det är dags med att redovisa lite siffror.

Huset är byggt 1907 men tilläggsisolerat, 130 m2. Hur isoleringen är i taket vet jag inte eftersom det är sluttande innetak på övervåningen. Spån i golv, utom i köket där det är bra isolerat. Planlösningen är inte speciellt öppen. Finns även en kakelugn där det görs en brasa när tid finnes, någon måste ju vara hemma och stoppa i ved om den ska funka  :D. Eldar ca 3 m3 om året.

Elelement på i Badrum/tvättstuga och toa/dusch samt i de 2 tonårsbarnens rum eftersom de alltid har sina dörrar stängda (tack och lov) samt i friggeboden (gästrum) för att hålla plusgrader i den rackarn. El-aerotemper i garaget (72 m2) ca 7–10 grader varmt.

Vi har hög förbrukning av hh samt vv. (5 datorer , 3 tv , mm ,och barnen duschar helst tills varmvattnet är slut…….samt att jag är prylbög. Gärna grejor som drar ström  ;D.

Medelförbrukningen juni/juli var 40,4 kwh/d. Då drar poolpumpen 18 av dessa per dygn.
Så jag uppskattar hh och vv till ca 11500 kwh/år.

Priset på e9:an var 13000 kr (”fulpump”) installerat och klart. Monterade själv och en kyltekniker anslöt rör och vakuumsög. Hade jag inte satt in pumpen så hade jag varit tvungen att köpt ett element till köket för 1000 kr. Så rent praktiskt så har pumpen kostat mej 12000 kr. Pumpen har körts med läge ”HEAT” och resten i auto. Det är den sista veckan som jag har börjat labba med olika fläkthastigheter mm. Ska investera i Rickards logger för att optimera.
Ska även koppla in en elförbrukningsmätare a la clas ohlson på pumpen när ork uppstår , den är fast ansluten så jag måste göra om detta.

2004 så förbrukade vi 27928 kwh och 2005 gick det åt 23188 kwh. En ”besparing” på 4740 kwh. Borde bli ca 30 % besparing på värmen om jag inte är helt ute och cyklar. Kan tyckas vara lite lågt men vi har betydligt varmare inne nu mot tidigare. Minst ett par grader.
Jag är väldigt nöjd med min pump.

Målet för 2006 är naturligtvis att minska elförbrukningen lite till.

Funderar på en ”billig” lvp i garaget. Den blir kanske svår att ”räkna hem” men allt här i värden lönar ju sig inte. Komfort har ju sitt pris.

Mvh
Klasse


Tjäna igen pumpen på under tre år är inte alls illa. Om man tänker nationellt så tjänar hela Sverige på att få ner energiförbrukningen, så du kanske får tänka nationalekonomi i stället  :)

Funderar i liknande banor som dig, på att installera en pump till inne i huset men skulle tro att inte heller den lär löna sig. Inte om man tänker efter hur sällan jag behövt stödköra mina el-element i hittills i vinter iaf (1 vecka). Kanske en tilläggsisolering av vinden skulle löna sig bättre för mig, har lite att fundera på där...
« Senast ändrad: 14 januari 2006, 13:25:29 av Panasonic E9 »

Utloggad Juke05

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Årsredovisning
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2006, 23:30:12 »
Kul att du är så nöjd med din E9:a. Har haft min i ett par månader och är också mycket nöjd., framför allt med komfortvärmen man har fått. Det hade jag inte räknat med. Ska bli spännande att läsa av när ett år har gått.
 :)
Luttrad Panasonicägare

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Årsredovisning
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2006, 13:54:16 »
Pumpen fungerar helt OK, dock tyckte jag att den gav mer värme första året. Är det något jag inte är nöjd med så är det väl mig själv då som inte köpte en större pump när jag väl gjorde investeringen, en E12 hade passat bättre i mitt hus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!