Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Isolera källare  (läst 6580 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Isolera källare
« skrivet: 02 januari 2012, 10:27:31 »
Har planer på att isolera samt dränera källaren till sommaren har ett sutteräng hus och vill isolera hela vägen upp  mot träpanelen som sticker ut ca 10 cm eftersom huset är tillläggs isolerat. Har inga problem med fukt i källaren i dag men det beror nog på att den inte är inredd det är endast pannrum garage tvättstuga där med stenväggar och så kommer det förbli. Tror jag tänker sätta skivor typ steni terra utanpå den delen av källaren som blir synlig får plats med ca 5-7 cm isolering ovan mark och skulle vilja ha bra mycket mera under mark när jag ändå gräver upp. Så hur gör man kan man lägga platonmatta under mark och isolera utanpå med frigolit samt dra upp frigoliten hela vägen upp mot träpanelen eller ska man välja skivor av typen isodrän under mark och frigolit ovan mark. Såg att paroc hade en skiva Grs30 som verkade smidig skulle man kunna lägga ett lager 70 mm ovan mark samt dubbla lager under mark eller hur löser man det smidigt. Gillar inte att jobba med frigolit och har paroc västkustskiva på resten av huset så är lite sugen på den skivan med skivor utvändigt typ steni terra eller liknande (är tacksam för tips)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Isolera källare
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2012, 10:56:37 »
Hej  *vinkar*
Under marknivå skulle iaf jag ta isodränskivor. Då dom både dränerar å isolerar självklart med dränslang/rör , singel å geoduk.

Ovan mark. Vet ej  :-\

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Isolera källare
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2012, 11:21:28 »
Kan man lägga dubbla lager av de skivorna tycker det blir lite lite med ett lager. Hur gör man strax under marknivån där skivorna börjar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Isolera källare
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2012, 12:13:51 »
Hej  *vinkar*

Skall nog inte vara några problem med flera lager. Ev finns skivorna i flera tjocklekar.
Tyvärr är dom inte helt gratis .....
Ovan skivor sätter man en plastlist som fästs i väggen.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Isolera källare
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2012, 00:17:16 »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Isolera källare
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2012, 00:23:10 »
Går att lägga fler lager skivor för att öka isoleringen:
http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/faq/1-kallarvagg/20-hur-tjockt-isodraen-lager-ska-jag-vaelja

Kanske bäst att tillägga att jag inte jobbar för Isodrän. Har precis som du smurfen en sutterängvilla med fuktig källare.
Har precis nu en murare hemma som putsar upp alla invändiga väggar. Efter att ha fräst bort den gamla färgen visade det dej att fukt tränger in.
Kommer förmodligen att välja Isodrän före Platon + isolering då jag känner att risken finns att isolering kan bli fuktig och därmed isolera sämre.
Finns även en produkt som heter Pordrän som skall vara likvärdig.
http://www.pordran.se/
« Senast ändrad: 08 januari 2012, 00:28:58 av Elmer »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Isolera källare
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2012, 06:08:15 »
Har just dränerat/isolerat min källare med 20cm pordrän.  Då pordrän inte finns i tjockare skivor än 10cm så satte jag två lager.  Jättelätt (och supportat av tillverkaren) att sätta två lager med plasthullingar som håller lagren på plats medan man återfyller.  Pordrän har topplist för 20cm så det är inte några problem heller.

Jag har ett gäng plasthullingar som du kan få överta billigt.  Kostade ca 5:-/st i bygghandeln men då tillverkaren inte var mer än några km bort så köpte jag en hel låda av dem och använde knappt hälften men sparade ändå avsevärt...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Isolera källare
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2012, 09:48:22 »
Har mailat lite frågor till paroc men inte fått svar än. Pordrän låter intressant 20 cm borde göra en hel del hur upplever du att klimatet i källaren är nu efter isolering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isolera källare
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2012, 16:10:05 »
Eftersom marktemperaturen normalt inte blir alls så låg som utetemp finns det mindre att tjäna på att dubbla till 20cm. Är ju dränerande grus och markduk på utsidan också. Skulle lagt pengarna på bättre isolering av källarväggen ovan mark plus nya bättre källarfönster och källardörrar...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Isolera källare
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2012, 16:14:34 »
Ovan mark är jag styrd av panelens utstick finns liksom inget att göra där blir mellan 50-70 mm. Har så lite fönster i källaren och dom är hela men en garageport som säkert är usel men som blir kvar. Har inga problem med källaren i dag men vill bygga en altan och sen kommer jag inte åt att dränera
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Isolera källare
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2012, 17:05:37 »
Jag har mest sprängsten utanför grunden och det isolerar inte speciellt bra.  Jag kan tyvärr inte uttala mig om hur klimatet är efter dräneringen/isoleringen då vi tog bort invändig isolering (och ersatte den med den utvändiga) och ersatte radiatorerna med golvvärme.  Dessutom så är den delen av källaren uthyrd, så jag vet inte alls hur det hela känns nu under den kallare perioden, men det drar i alla fall inte speciellt mycket energi (men nu har det varit ganska varmt).

När man bygger nytt så brukar man väl rekommendera minst 30cm cellplast under grunden?  Marken lär väl knappast vara kallare under huset än den är längs med källarväggarna, så om det kan vara befogat med 30cm under grunden så måste det ju kunna vara befogat att ha 20cm utanför väggarna.  Dessutom blir ju dräneringen ännu säkrare och det är fler och fler som lägger 20cm pordrän.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Isolera källare
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2012, 17:18:32 »
Jag tänkte lägga ca 200 mm kostnaden för isoleringen är så liten i sammanhanget.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!