Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LogPro for Dummies  (läst 1657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LogPro for Dummies
« skrivet: 08 april 2013, 23:48:26 »
Hej
Har testat Log Pro och som ni kan se av mina andra posts (for Dummies) är jag en nybörjare som inte visste vad en VP var för 3 veckor sedan men jag lär mig långsamt. Har laddat lite loggar och testat LogPro kan någon förklara vad bifogade loggen-grafen betyder, vad är bra och dåligt, lite konstiga linjer som svänger sjukt mycket vissa delar av dygnet? Va där mitt Delta som många skriver om?
Tack,
C

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: LogPro for Dummies
« Svar #1 skrivet: 09 april 2013, 00:19:52 »
Delta (deltaT)  :dt: är temperaturskillnaden mellan in(fram) och ut(retur) - för stunden.
* Resultatet kan du påverka genom antingen bromsa/öka flödet i rören, eller öka/sänka temperaturen.
* Helst vill man ju ha så låg temperatur som möjligt för det är det som kostar mest att producera.

* VB = värmebärare. "den varma sidan" = radiatorerna.
* KB = köldbärare. "den kalla sidan" = borrhålet.

* Delta gällande radiatorerna... Då tar du "vb fram" minus "vb retur" (när den varit i drift en stund och stabiliserat sig)
* Delta gällande borrhålet... Då tar du "kb fram" minus "kb retur" (när den varit i drift en stund och stabiliserat sig)

* Jag vill minnas att programmet själv räknar ut detta och skriver det därnere i rutan med siffror (tabellen under diagrammet).

Men säg att du står intill maskinen och ser när den kör... Så ska du vänta några minuter tills siffrorna stabiliserat sig... Sen kan du göra den uträkningen...
Ser du då att det är något olämpligt så kan du snabbt gå in i menyerna och ändra hastigheten på cirkulationspumpen.. Du kommer kanske inte se resultat på sekunden men efter någon minut bör delta(skillnaden) märkas på temperaturen under körningen.
* Jag har ändrat vad min 1245 ska visa när dörren är stängd. Där har jag då valt att bara visa IN/UT temperatur på KB och VB. Så står jag och tittar på detta tills siffrorna verkar bli stabila, öppnar då dörren och tar fram menyn för cirkulationspumpen. Ändrar, stänger dörren, kollar displayen vilken skillnad det blir efter någon minut.. Denna meny ligger kvar till även när du öppnar dörren igen.. För man får vara lite alert, pumpen går ju inte hur länge som helst, stannar den så får man ju vänta till nästa körning för att inte stå och finjustera i blindo. (fast nu har du ett trögare golvvärme system så man kanske inte hinner se några förändringar så snabbt som för mig med radiatorer.. men metoden funkar ju bra gällande KB(borrhålet) iaf)
* För att inte behöva sitta och titta på maskinen i invänta på att den ska köra. Eller sitta med handen på radiatorn. Så tog jag en digital termometer och lade utomhusgivaren på radiatorn och såg då ganska lätt när den körde eller inte. (detta var när jag balanserade in stammen och radiatorerna som det var viktigt att utnyttja när maskinen var i drift).

Tips:
Du kan högerklicka på diagrammet och ändra så den visar fler tidsmarkeringar. Jag brukar ändra så den ska göra markering varje timme för att lättare se var någonstans på dygnet svängarna sker. Och då lättare kunna tolka vad jag gör den timmen som orsakar det. Samma med hur tätt grad-markeringarna ska vara på diagrammet annars är det hopplöst att tolka ditt delta via linjer.. De flesta gör det dock utifrån siffertabellen ändå. Linjerna är mer för tolka hur den arbetar i sin helhet.
* Sen kan du klicka i menyn och välja exportera och spara den som en PNG-fil. Anar att du print-screenade. Vilketsom egentligen iofs.

- Din elpatron orsakar småsvängarna under dagtid. Konstigt tycker jag men har inte följt eran diskussion i den andra tråden. Kanske är i sin ordning.

* Beundransvärt att maskinen inte gör nÃ¥got alls under nattens 6 timmar. SÃ¥ vill jag uppfostra min med.   :)
« Senast ändrad: 09 april 2013, 01:02:13 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad fallenc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LogPro for Dummies
« Svar #2 skrivet: 09 april 2013, 21:01:06 »
RallyKalle, tack. Har nu gjort lite förändringar i Logpro i nedan tråd. Men en del frågor dyker upp, min VP är väl på under natten? Eller läser jag grafen fel?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51577.msg528640#msg528640

Utloggad Bölemannen

  • Kan lite om mycket och fortsätter att införskaffa mig nya kunskaper
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Böle i Norrbotten
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LogPro for Dummies
« Svar #3 skrivet: 11 april 2013, 10:33:42 »
Är det jag som är helt fel ute när jag tycker det ser ut som att Vp:n jobbar hela tiden under natten. Tycker mig se ett konstant VB-delta på ca 7 grader ända till vv-körningen startar vid kl.07.00. Enda korta pauserna sker ett antal ggr under dagtid.

OjdÃ¥, sÃ¥g inte att detta redan var kommenterat under din andra trÃ¥d i länken ovanför.  SkämspÃ¥dig
« Senast ändrad: 11 april 2013, 11:00:47 av Bölemannen »
Nibe fighter 1215/7 kW. Värmer upp ca 200 m2 i ett plan med ytterligare 75 m2 övervåning och högt i tak resterande 125m2. Huset från -41, ligger i Böle 1 mil från Piteå, totalrenoverat under 2000-talet med golvvärme, 3-glas fönster och ca 400 m nedgrävd k-slang. Bränner ca 5 m3 ved i braskamin. 2013-09-1 nybyggt garage 50m2 värms av en Fujitsu 12lec-n LLVP. Installerat en Fujitsu 12-ltcn hösten 2014 i stugan.
2017-06-01 installerat solcellsanläggning, 10,5 kWp, 60 m2 paneler på taket som utökades 2017-09-22 till 16,5 kWp och totalt 100 m2, lutning 43 grader i sydvästlig riktning.
Huset:
http://e-logger.se/pub?Liljeholm&p=1
Garaget:
http://www.e-logger.se/pub?Liljeholm1
Solcellsanläggningen:
https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/site/public?name=Lillmorav.%203&locale=sv_SE#/dashboard

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: LogPro for Dummies
« Svar #4 skrivet: 11 april 2013, 18:26:32 »
Ja det kanske den är, var bara jag som såg mig blind på en lång jämn linje som sjönk vilket jag i all hast tolkade som att den sov.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 215
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!