Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utedelen utbytt  (läst 2583 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Utedelen utbytt
« skrivet: 17 februari 2008, 20:48:09 »
Ja då var farsans utedel utbytt efter H-16 felet.Jag är ingen kyltekniker själv men jag vet hur man bör göra och det är inte som teknikern gjorde hemma hos farsan.
1:Det första han gjorde var att lossa kopplingarna vid utedelen.Vad händer då????Just det,Gasen rakt ut i luften.Rätta mig om jag har fel,det är inte enligt normen och inte bra för miljön.
2:Vacuumsugning knappt 10 minuter(Kanske räcker men jag hade gjort det längre)
3:Ingen provtryckning av systemet(alltså han vet inte om systemet läcker)
4:Inget igång körningsprotokoll

Från att han kom till han körde tog det 30 minuter
Vad tycker ni andra om teknikerns arbetsinsats?
 

Utloggad Daya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utedelen utbytt
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2008, 18:19:51 »
Låter lite som ett hastverk, borde ligga i hans intresse att få det bra gjort för att slippa åka ut igen pga tex läckage, blir ju dyrast för honom men drabbar mest kund i alla fall.
Har en annan fundering kring detta.
Då en H-16 maskin skall bytas, bör även cu-rör bytas då man byter utedel ? Har läst nånstans att det är viktigt att även byta rör pga oljan eller nåt.
Har snackat med olika montörer och som vanligt fått lika många olika svar nästan.........
Vad anses om detta här på forumet?
Blir ju en märkbar merkostnad i så fall.?
170 m², 1 1/2 plan, flvp Nibe 310 P

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Utedelen utbytt
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2008, 10:56:17 »
Fy fa..fasen va svagt gjort av "teknikern".
Det tar ju inte ens lång tid och suga hem det till innerdelen eller till kruka.
Helv...helskotta.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utedelen utbytt
« Svar #3 skrivet: 29 februari 2008, 10:06:17 »
Skulle nog misstänka att det är ngn "tekniker"som normalt sett inte utför några service arbeten överhuvud taget.
Dom flesta montörer(inte alla underligt nog)vet hur man backar tillbaka gasen mindre typ skutt firmor  har knappt nÃ¥gra tömmnings aggregat pga priset pÃ¥ dom.
En kraftfull vaccumpump kan absolut klara att eevakuera rören från luft på 10 min med korta rör och hyffsat varmt ute.
Däremot tar det längre tid att vaccum suga när man använder samma rör som tidigare pga att det har vart gas i dom.
Om det är svin kallt ute finns det de som fuskar och helt enkelt bara låser kranarna ute eftersom så gott som all gas samlas där det är kallast.(nej jag pratar inte om mig själv i något av fallen).
angående av att använda samma rör så ska inte det ha någon betydelse.h-16 är ett kompressor fel men det är inte ett fel som får kompressor oljan att läcka ut i systemet.
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

Utloggad hakansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Utedelen utbytt
« Svar #4 skrivet: 29 februari 2008, 17:01:05 »
Skulle nog misstänka att det är ngn "tekniker"som normalt sett inte utför några service arbeten överhuvud taget.
Dom flesta montörer(inte alla underligt nog)vet hur man backar tillbaka gasen mindre typ skutt firmor  har knappt nÃ¥gra tömmnings aggregat pga priset pÃ¥ dom.
En kraftfull vaccumpump kan absolut klara att eevakuera rören från luft på 10 min med korta rör och hyffsat varmt ute.
Däremot tar det längre tid att vaccum suga när man använder samma rör som tidigare pga att det har vart gas i dom.
Om det är svin kallt ute finns det de som fuskar och helt enkelt bara låser kranarna ute eftersom så gott som all gas samlas där det är kallast.(nej jag pratar inte om mig själv i något av fallen).
angående av att använda samma rör så ska inte det ha någon betydelse.h-16 är ett kompressor fel men det är inte ett fel som får kompressor oljan att läcka ut i systemet.

Efter som det var så korta rör och att dom stod öppna en så kort tid så behövde man inte suga längre,sa han.Man behöver inte vara montör för att vet hur man kör hem gasen.Jag tycker att det är för j...vla dåligt gjort.Nu i dessa tider när alla pratar miljö och privatpersoner(inkl. mig själv) som inte får sätta upp sina pumpar.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Utedelen utbytt
« Svar #5 skrivet: 29 februari 2008, 17:41:52 »
Jodå det blev ingen ändran i den nya kunggörelsen om att det är förbjudet för privatpersoner att montera sin egna inte grannarnas däremot.
De riktiga teknikerna har väl lämnat Panasonic-pumparna för länge sen med alla dessa strulmaskiner, en topoftheline modell som blivit testad och som är lättmanöverbar av kunden sÃ¥ fÃ¥r man tid till allt annat än fläktbyten och arga H16 kunder.        Mitt rÃ¥d
Mest kyla men lite värme också

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utedelen utbytt
« Svar #6 skrivet: 29 februari 2008, 20:36:35 »
Jo som sagt jag håller med fullkomligt att det är åt helvete.
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!