Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, mark- och bergkollektor  (läst 16359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Eftersom vi lär nå måldjupet på hålet idag kan det ju vara en lämplig dag att starta denna tråd. Tänkte bara lägga in lite bilder på installationen, och jag har ju en del redan som ska tankas upp, och mer blir det väl. Hålet är alldeles strax 189 m, och ska bli 201. Berget kom efter sju meter, och jag hade de första sex metrarna foderrör som del av meterpriset, så beträffande foderrören så får man väl anse att det kunde ha gått sämre.
När hålet är klart och det har runnit till så ska det förstås kollas efter saltvatten, och då får man se om man har tur där, eller inte. Har 30 m till egen dricksvattenbrunn...
Hålet var mycket torrt sisådär 150 m men det har börjat komma relativt försiktigt med vatten på slutet.
« Senast ändrad: 14 april 2013, 14:51:57 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Hålet slangsatt och klart idag. Inget saltvatten, och vatten nån meter från gräsmattan. Dvs när hålet var ursköljt några gånger och borren uppe så rann det till rätt snabbt. Aktivt djup är gissningsvis uppåt 197 m, kanske något mindre under sommaren.
Tillsammans med 600 m markslinga borde det räcka rätt bra till 17 kW. Fick låna grejer så att jag kan pumpa över glykol och sprit ur resp i min gamla kollektor. Tyckte det lät som betydligt tryggare lösning än att blåsa ur slingan med kompressorn.

Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
En bild på "pannrummet" så som det nu sett ut i en vecka.
Enheterna ska makas på plats och troligen dessutom lite tillfälligt åt sidan medan KB-slangarna kopplas till rör, för att sedan få blandningsventiler och expansionskärl nånstans över VP. Men först ska som sagt jordvärmekollektorn få ny vätska, och sen ska ju förlängningsslangar svetsas på och slangar från nya brunnen grävas ned. Ska se om jag hittar nån grävare i närheten. Det är bara 10 m, men det är ju fortfarande tjäle, och jag har nog fullt upp utan att gräva för hand den närmaste tiden.
Tips på hur man ska göra sammankopplingen av kollektorerna mottages tacksamt avseende komponenter och liknande. Lärde mig idag att slangarna inte får gå mer än genom bjälklaget, därefter måste det vara kopparrör.
« Senast ändrad: 12 april 2013, 23:02:29 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Sådär, nu är det bioethanol istället för glykol i gräsmattan.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Hur fick du ur glykolen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Tunnan som syns på bilden innehåller en dränkpump. Man kan haka på en vattenslang, samt koppla utloppet från pumpen till en kollektorslang, och den andra änden går då normalt till en returanslutning in i tunnan. Så när man fyller en kollektor häller man sprit i tunnan som blandas med vatten som spolas i, och detta pumpar man alltså ut i slangen. När slangen är full så kommer det ju brine ur returen och så vidare tillbaka till slangen. På så sätt kan man ju lufta brinen rätt hyfsat också.

I mitt fall så kopplade jag utloppet till min markkollektor och den andra änden av kollektorn lät jag gå till IBC:n.
Jag pumpade först i drygt 50 liter vatten, och började därefter köra spritblandning in i slangen. När jag sedan fått ut knappt 650 liter glykollösning i tanken, så var jag nöjd (jag visste att mängden skulle vara 600 liter), och körde vidare med cirkulation i tunnan. På så sätt så avluftar jag i någon mån, samt blandar lösningen ytterligare. Självklart finns risk att ALL glykol inte åkte ur, men jag bedömer nog risken som rätt liten, jag hade ju liksom en 50 liters buffert mellan lösningarna.
Tunnan var en riktigt bra grej faktiskt.
Nu har jag alltså 650 liter glykollösning som jag inte behöver, antingen hittar jag nån som behöver det eller så får jag lämna det på återvinning.

Glykol får användas i vissa sammanhang, men jag har inte riktigt koll på vilka. Jag kanske provar med en annons på blocket, så kan jag ju ta betalt för IPC:n och vara nöjd om nån behöver glykolen. Jag tänker dock inte ge bort glykolen, får då kanske nån som behöver tanken häller ut lösningen i en brunn i gatan...

Alternativet till att pumpa hade varit att blåsa kollektorn tom med bergborrarens kompressor. Fast det verkade så våldsamt tyckte jag med tanke på att det finns skarvar på slangen, så jag avstod den varianten. Tror också att det finns större risk att den ändå blir glykol kvar på det sättet. Man vill ju inte riktigt blås med kompressorns fulla kapacitet som är enorm, då tror jag slangen skulle komma upp ur marken om den bara höll...

Edit: Glykolen visade sig vara lättsåld.
« Senast ändrad: 20 april 2013, 19:44:12 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Inga dramatiska framsteg, men nu är det grävt mellan hus och hål, och det ska kunna innebära att diverse slangar kommer på plats.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Har nu äntligen fått slangarna som ska vara till anslutningarna mellan värmepump/vvb och gamla anslutningspunkten och då förstås nästan samtidigt slang till nya och gamla kollektorn. Så nu får man krypa under huset så mycket man vill (och lite till...).
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Det går långsamt framåt...
KB-slangarna är nu på plats på alla sätt och vis, de är svetsade och dragna från nya brunnen samt från gamla jordvärmekollektorn så att de går upp genom bjälklaget och ska anslutas till flödesventiler osv.

Det är även draget fyra isolerade PEX-slangar från gamla platsen för värmepumpen till den nya. Ihop med dessa går även en PEM-slang för kallvattentillförsel till VVB. Övriga slangar är för rad-krets, samt vv med retur för vvc.

Idag har jag klammat elkabel som också är dragen från huvudcentralen, ned genom bjälklaget, under golvet och upp genom bjälklaget och fram till nya pumpen. En rätt saftig kabel med 25 mm2-ledare. Det är ju mer än vad som går åt, men jag hade kabeln "gratis" så den fick duga. Ytterdiametern är över 30 mm, men den är godkänd även för rörlig förläggning så den är ganska hanterlig.
Vad som återstår under huset är att ansluta ena änden av PEX-slangarna med 90graderskoppling mot kopparrör som ska upp genom bjälklaget. Sen ska så småningom hålet under sockeln fyllas lite mer och få några slevar bruk tillsammans med stenarna som legat där tidigare. Från utsidan är det redan igenfyllt och gjutet, samt att slanggraven till brunnen (ca 10 m) är till hälften igenskottad.
Pexslangarna sitter monterade mot trossbotten och där ska även ett antal iordninggjorda frigolitlock, eller lådor sättas upp som ytterligare isolering tillsammans med PEM-slangen. Troligen gör jag inte det förrän allt är trycksatt och i drift.

Lite smågrejer återstår alltså under huset, men annars börjar det bli dags att koppla ihop alla rör mellan VP och VVB. Samt att göra lösningen med expansionskärl osv på KB-sidan. Det går dock troligen lite snabbare eftersom det inte inbegriper detta evinnerliga krypande under huset... Har ju rätt rymlig krypgrund, men det är 15 m från stället där jag kryper in till platsen för nya VP, så det är inte så kul när man måste vara ömsom ovan, ömsom under bjälklaget....

EDIT:
Bilderna är inget vidare, men visar dels min brunnsborrare som krupit med mig in för att svetsa lite slang. Han är lite skymd bakom ett stödben jag gjort till bjälklaget. Jag tror nog bjälklaget håller ändå, men gjorde ett stödben under de två belastade bjälkarna eftersom det var enkelt. Enkelt och snabbt men rimligen lika starkt som plint. Lite skönt att inte ha en plint där dessutom eftersom det ofrånkomligen blir ett litet kluster av slangar, kabel och nåt avloppsrör på en ganska liten yta.

Den andra bilden visar förstås brunnen, men där ser man inte så mycket eftersom slangen nu i stort sett är täckt. Jag brukar märka allt jag gräver ned med lite plastband, men det finns ju i det här fallet även en skylt på sockeln. Jag tänker dessutom lägga grus över brunnen och en ölandssten eller liknande rakt ovanför så ser man var brunnen är men kan ändå köra gräsklipparen rätt över.
« Senast ändrad: 03 juni 2013, 09:09:45 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 443
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, mark- och bergkollektor
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2013, 23:54:48 »
Alltid roligt med bilder!  tummenupp

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Sitter nu och plockar med några kg koppar och mässing. Det mesta ska vara inhandlat.

Funderar dock på att göra en lite annorlunda lösning på KB-kretsen.
KB kommer ju upp ur bjälklaget, där kopplar jag 40-slangarna till 28-rör och flödesventiler, och sen via 28x28x35 t-rör till fortsatt 35-rör, som då först går upp, lite högre än vp, och där på en horisontell sektion sätter jag ett t-rör, 35x28x35 till ett expansionskärl. Sen ansluts vp som har sina anslutningsrör i toppen av kabinettet. Returen kommer sen upp vertikalt också förstås, där blir det ett smutsfilter och en kran, och sen efter lite krökar och en horisontell sträcka så går 35-röret neråt igen, till ett 35x28x28 t-rör och så två 28-rör som går ned i varsin 40-slang. Jag funderar på att även på returens horisontella högpunkt sätta ett t-rör för luftning och påfyllning. Tänkte då sätta ett 35x28x35 t-rör, en kulventil samt ev ytterligare ett expansionskärl. Jag har ändå ett kärl extra (alltså såna som ser ut som en kraftig PET-flaska). Jag kan då välja att skruva bort det senare expansionskärlet om jag vill ansluta en slang för att fylla på lite mer brine. Det är ju t ex aktuellt att hälla i en hel del i samband med att rördragningen är klar. Om jag sedan har två burkar, en i varje högpunkt så känns det som att jag har en utmärkt luftningsmöjlghet. Ungefär som automatavluftare, men helt torrt.

Hur låter det?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Det går att vinkla kb rören så dom ansluts i sidan kan vara bra om man har lågt i tak och vill ha kärlet på högst punkten nu antar jag att det ser lika ut på 1145 som på min 1245. Det är nog klokt med luftning på högpunkterna men dubbla kärl fyller ingen funktion tror jag. När jag installerade min vp rundpumpade jag kb åt båda hålen och har inte rört kb kretsen sen dess tills nu i våras när jag kopplade in återvinningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Jo, man kan ändra till sidoanslutning, men om du kikar på bilden ovan så är det inte nån extra plats i sidled, medan det är gott om takhöjd (3,60).

Vitsen med två expansionskärl är bara att luften i båda högpunkterna alltid kan hamna i ett kärl. Den extra volymen tror jag inte behövs, jag har haft rätt små rörelser tidigare i kärlet - när jag bara haft ett. Men i princip är det alltså ett bekvämt sätt att lufta. Jag behöver inte göra ett antal luftningar över en ventil, och jag behöver ingen autoavluftare. De senare kan ju på sikt vara en felkälla - även om jag nog hade satt en kulventil under avluftaren som jag skulle ha stängd när systemet har kommit igång och är luftfritt. En autoavluftare kostar ju dessutom x kronor och mitt kärl är gratis. På gamla systemet så luftade jag nån gång genom att köra cp kontinuerligt en vecka, varvid luften hamnade i det enda kärlet, och nivån stabiliserades alltså efter några dagar.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Du har helt annan tak höjd än vad jag har i mitt pannrum glömde bort det. Jag kör utan luftare såg till att rören lutade mot exp kärlet så hamnar luften där till slut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
På min gamla installation så fanns det ju också två högpunkter, även om det var sidoanslutet. Fast jag tror att ena röret gick lite högre än det andra, och där satt exp.kärlet. Och på det andra röret (tror jag det var) så satt ett t-rör med en ballofix. Jag hade tidvis en autoluftare där.
Kör man bara rejäl cirkulation så hamnar väl luften i expansionskärlet till sist - man har ju förstås massor av små högpunkter ute i en markslinga, men det är väl så små höjdskillnader så luften spolas ändå med antar jag.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!