Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 750 och SAM40, frysskydd  (läst 17354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« skrivet: 04 juli 2017, 08:55:50 »
Hej! Jag får detta felmeddelande som jag tror kommer från min SAM40, men det är ju sommar och varmt hela dygnet så hur kan frysskyddet utlösa nu?

Larmnummer: 340
Rapporterades: 2017-07-01 23:36:21
Försvann: 2017-07-01 23:44:24
Frysskydd utlöst p.g.a. för låg tilluftstemperatur vilket medför risk för sönderfrysning av värmebatteriet.

Värme prioriteras vid detta larm.

Larmet kan bero på:
- Värmepumpen i felaktigt driftläge. Om "auto" är valt i meny 4.2, välj ett högre värde på "stopp av värme" i meny 4.9.2. Om "manuellt" är valt, välj till "värme" och ev. även "tillsats".
- För lågt inställt värde på värmeautomatiken. Inställning av temperatur i meny 1.1 och/eller värmekurva i meny 1.9.1.1 kan behöva justeras upp.
- Tillfällig förändring av värmeautomatik eller fläkthastighet via extern kontakt eller inställningar i meny 1.2 (ventilation), 1.3 (schemaläggning) eller 4.7 (semesterinställning).
- Luft i tilluftsbatteriet. Se instruktion i Användarhandboken för påfyllning och avluftning av klimatsystemet.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2017, 13:48:54 »
Larm 340 beror på att till luften Bt22 varit under 11 grader vilket är fullt möjligt en svensk sommar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2017, 21:34:56 »
Okej, ja det stämmer ju! Vi har 10 grader och regn idag :/ Men då var det ju bra att veta. Dock så har pumpen stannat vintertid av detta larm. Då det kanske varit -10 eller så.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2017, 09:35:29 »
Om du ställt ner stopp av värme eller kurvan väldigt lågt så värms inte tilluften alls vid +10 °C ute?
På vintern så värmer den tilluften, får du larm då så öka på flödet till SAM 40.
Det sitter en trimventil för detta i burken.
« Senast ändrad: 05 juli 2017, 09:37:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2017, 10:45:03 »
En trimventil, vad intressant! Var sitter den och har du möjligtvis någon bild på denna. Man skall alltså öka på flödet på denna då?

Stopp av värme låg på 14 grader så det borde inte vara problem därav. Den drar ju igång värmeproduktionen då och skall värma upp luften till 20 grader.. just nu har jag ställt om den till 22 grader när hösten och vintern kommer.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2017, 11:01:14 »
Trimventilen kallas QN40 i bilden på sid 8 i installationsanvisningen för SAM40, http://www.nibe.se/nibedocuments/17162/031978-4.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2017, 11:02:01 »
Det är nog jag som läste manualen lite slarvigt, ser nu att det är en reglerventil som antagligen styrs av tempgivaren för tilluft (BT22).
Sorry, men om den larmar på låg temp för BT22 så kan det istället bero på att grundflödet mot SAM 40 är för lågt.
Enda sättet att justera detta är att se över samtliga radiatorer i hela huset så att ingen tjuvar flödet.
Ingen radiator får vara lika varm nertill som upptill, då får övriga systemet för lite flöde.
Har du golvvärme så måste du även se över denna så den inte har nån instrypning i sin bypass som gör att den cirkpumpen tjuvar flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2017, 15:59:43 »
Kolla vad utegivaren i 750 vs sam 40 visar. Vi fick flytta utegivaren för pannan då kvällssolen sken på den och tempen var egentligen bara 10 gr ute.
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #8 skrivet: 12 september 2017, 08:35:01 »
Hej!

Dom diffar lite. Men det är marginellt, idag visar F750 12.1c och Sam40 11.9. Det borde inte göra så mkt.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #9 skrivet: 28 september 2017, 10:32:53 »
Hej, jag kör ju golvvärme och jag läste detta:

Har du golvvärme så måste du även se över denna så den inte har nån instrypning i sin bypass som gör att den cirkpumpen tjuvar flöde.

Jag har ju separat styrning av värme i alla rum. Dvs innetempgivare som pratar trådlöst med respektive slingas termostat/ventil. Så dom öppnar och stänger utifrån temperatur. Men jag har öppnat så jag har 1 slinga alltid öppen(toan). Då minskar felmeddelandena aningen. Men får fortfarande många felmeddelanden / dag.

1. Hur kan jag se över att cirkpumpen inte tjuvar flöde?
2. Ska jag justera något värde på cirkulationspumpen eller går det och är det bra att ställa in på pumpen så den är helt manuell och cirkulerar vattnet konstant i samma hastighet. Har för mig att det finns någon sådan inställning?

NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #10 skrivet: 30 september 2017, 07:08:35 »
Hittade mest troligt lösningen nu.

SAM40 behöver en arbetstank med vatten på minst 40 liter. Så om man har golvvärme och har automatiskt styrda reglerdon/ventiler så blir totalen av vatten inte 40 liter med slingorna. Vi har 709 meter slang och lite osäker på slangdiametern men antingen 12 eller 15mm. Totalt blir det iaf över 40 liter. Men med många strypta slingor blir det inte alls det. Igår ändrade jag till att ha alla slingor öppna som jag kan, inte sovrum, inte garaget. Inga felmeddelanden i natt alls. Så jag kör på detta vis ett tag och testar, sen får jag justera värmekurvan för att få en behaglig temperatur istället för på väggen i respektive rum.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2018, 13:45:46 »
Du skriver att din sam40 är inställd på 22 grader. Varför? Jag fick reda på av en montör att den ska vara inställd på en lägre temperatur än inneluften. Detta för att den inkommande luften från sam40 ska sjunka ner mot golvet för att få en bra cirkulation i huset. Dessutom ska man väl inte värma upp huset med sam 40. När jag ställer min på 18 grader vilket han rekommenderade så får jag också de problem som du skriver. Dessutom stannar pumpen när det är kallare än minus 5. Nibe har än så länge inte hittat en lösning på problemet. Hur går det med din nu när det är kallare? Får du samma problem om du sänker till 18 grader?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2018, 08:45:27 »
Hej, du har nog rätt i att man ska ha en kallare luft på inkommande så att man får en bra ventilation. Jag ska testa sänka men jag tror jag nöjer mig med 20 grader. Annars blir det så dragit tycker jag.

Mina problem har helt och hållet löst sig. Pumpen stannade väldigt mkt förra året, typ som du beskriver, precis när det var under nollan så stannade den pga frysskyddet.

Det jag gjorde för att lösa det var att öppna 2 slingor i golvvärmen helt. Det innebär ju att SAM40 har en större mängd vatten att arbeta med hela tiden. Då försvann frysskydds problemet helt. Och pumpen våran stannade då inte heller.

Jag har öppnat garagets två slingor på totalt 160m.

Har du möjlighet att göra det så testa, det borde lösa dina problem.

/Daniel
« Senast ändrad: 07 januari 2018, 08:47:22 av eskimos20 »
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2018, 18:45:28 »
Är ventilationen korrekt justerad? Var på ett nybygge, där det var "gjort" av en från tillverkaren utsedd, men vi anade att det inte stod rätt till, då fläkten var på fabriksiställning. Den andre behövde bara räkna på protokollet, så såg han att det var mer tilluft, än avluft, så de hade övertryck, och tempen på inkommande var helt fel. Så det var bara göra om allting.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2018, 19:43:08 »
Så gott som alla mina slingor är fullt öppna, men får strypa lite i sängkammaren då det blir alldeles för varm annars med 22 grader. Nibe säger att husets storlek 130 kvadrat ligger i en gränszon för att ha en sam40 och att den bara går att köra med 22 grader. Problemet är då att det blir alldeles för varm i sängkammaren trots att flödet är lågt i den slingan. Kör man en logg så ser det lustigt ut i 22 respektive 18 grader. När man kör 18 grader så blir det en ordentlig svängning i temperaturen på utgående rör. Den går upp och ner 10 grader i en sinuskurva ständigt men den är mer jämnare vid 22 grader. Hur kan det komma sig? Har provat 20 grader och det går bättre men stänger fortfarande av fast vid något lägre temperatur. Frågan är vad man gör om inte Nibe fixar detta? Just nu skyller husföretaget på Nibe och vice versa. Har ni något bra förslag?
Sen var jag med på injusteringen av luften och kunde se att det stämde med de värden som var angivna. Däremot tycker jag att jag har ett kraftigt undertryck i stället. Känns när man öppnar dörren. Ska det vara det? Har fläkten på 50% på pumpen och 70% i sam40.
« Senast ändrad: 09 januari 2018, 10:45:40 av ovesei »
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Qwerty12

  • Gäst
Qwerty12
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #15 skrivet: 08 januari 2018, 21:28:15 »
Så gott som alla mina slingor är fullt öppna, men får strypa lite i sängkammaren då det blir alldeles för varm annars med 22 grader. Nibe säger att husets storlek 130 kvadrat ligger i en gränszon för att ha en sam40 och att den bara går att köra med 22 grader. Problemet är då att det blir alldeles för varm i sängkammaren trots att flödet är lågt i den slingan. Kör man en logg så ser det lustigt ut i 22 respektive 18 grader. När man kör 18 grader så blir det en ordentlig svängning i temperaturen på utgående rör. Den går upp och ner 10 grader i en sinuskurva ständigt men den är mer jämnare vid 22 grader. Hur kan det komma sig? Har provat 20 grader och det går bättre men stänger fortfarande av fast vid något lägre temperatur. Frågan är vad man gör om inte Nibe fixar detta? Just nu skyller husföretaget på Nibe och vice versa. Har ni något bra förslag?
Sen var jag med på injusteringen av luften och kunde se att det stämde med de värden som var angivna. Däremot tycker jag att jag har ett kraftigt undertryck i stället. Känns när man öppnar dörren. Ska det vara det? Har fläkten på 50% på pumpen och 70% i sam40.

Har haft samma maskiner i nu i två år, hade många stopp första året, monterade 40l tank och det blev bättre men problemet är att den är ballar ur som du skriver om man ställer ned tilluftstemperayuren till typ 18 grader som det ska vara. 18 grader funkar hos mig nu om det är plusgrader, just nu provar jag mig fram hur lågt jag kan ställa vid minusgrader. STORA frågan är hur NIBE kan sälja sån här skit som inte fungerar för att få bra luftblandning. Innan jag fatta vad som var fel övervägde jag tillslut och slänga ut Sam40 och sätta ventiler i ytterväggarna.
Angående luftflöden ska du ha 20% lägre luftflöde på tilluften enligt nibe med f750 och sam40

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #16 skrivet: 08 januari 2018, 21:40:23 »
Har upplevt att det racklar en del med dessa sam40 moduler, vissa har varit felkopplade, och vissa är inte injusterade, har även sett en modell där de körde en värmeväxlare mot en bergvärmeanläggning, och hade glykolfyllt sam40 delen (vet ej om det var exakt en sam40, men liknande.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #17 skrivet: 09 januari 2018, 11:01:36 »
Misstänkte det att det är en kass produkt. Bra att du hörde av dig Qwerty12. Nu vet jag att jag inte är ensam och att det inte är lönt att sätta in en 40 l tank.  Den är ju inte ens godkänd vid 22 grader. (se bild). Just nu har jag 29 grader i tilluften. Rena värmeaggregatet.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Qwerty12

  • Gäst
Qwerty12
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #18 skrivet: 09 januari 2018, 20:26:09 »
Misstänkte det att det är en kass produkt. Bra att du hörde av dig Qwerty12. Nu vet jag att jag inte är ensam och att det inte är lönt att sätta in en 40 l tank.  Den är ju inte ens godkänd vid 22 grader. (se bild). Just nu har jag 29 grader i tilluften. Rena värmeaggregatet.

Frågan är om du inte ändå ska montera ukv40 som tanken heter om du har platsen, sådan svängningar i tilluftstemperaturen har jag inte, förstår att det måste bli varmt i sovrummen. Här är -6 nu och tilluften ligger stadigt på 19 grader. Innan tanken blev installerad hade pumpen stannat vi det här laget på grund av för låg temp på bt69. Huset här är 105 kvm platta på mark med golvvärme och 70kvm övervåning med radiatorer

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #19 skrivet: 09 januari 2018, 22:54:13 »
Då har du egentligen tillräckligt stort hus för att den ska fungera utan tank enligt Nibe. Har du provat att köra på 18 grader som den ska stå på med din tank. Tänk på att jag med bara 130 kvadrat och golvvärme får mycket mindre volym än vad du har. Sen känns det inte ok att värma upp ytterligare en tank på 40 l. Har tillräckligt hög elförbrukning. Var ska jag dessutom sätta den i mitt lilla tvättstuga. Nä, detta får dom fixa på något annat sätt eller byta mot något som fungerar. Jag godkänner inte en produkt som inte fungerar som den ska. Vill gärna veta hur din fungerar när den är ställd på 18 grader.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2018, 08:54:31 »
Tänkte komplettera med lite info här.

Jag har testat nu att ställa ner min tilluft till 16 grader oavsett vilken temp det är ute. Så 16 på allt. Upplever att det blir skönt inomhus, frisk och bra luft. Så det är inte alls dumt. Jag får inga frysskyddsmeddelanden.

Det jag gjorde var ju att ha garageslingorna öppna. Garaget är 52kvm så blir ju en del vatten. Det verkar SAM40 gilla.

Vi har cirka -15 just idag. 22c i alla rum trots 16 tilluft. :)

NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2018, 09:34:05 »
Funderar på hur inställningen i meny 5.1.14 kan påverka funktionen?
Ett lägre flöde gör att det kanske kan bli kallt i aggregatet när den gör varmvatten.
Samma med varmvattenprioriteringen i meny 4.9.1, lång tid för varmvatten kan säkert också ställa till det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #22 skrivet: 22 januari 2018, 10:51:52 »
Om det görs varmvatten alternativt en avfrostning sker kommer tempen sjunka på SAM40. Och om den då sjunker under 11 grader så får du frysskyddsvarning. Jag fick det tidigare.

Jag har satt värmeproduktion till 40 min och varmvatten till 20. Avfrostningarna kan man ju inte påverka men mina tar bara 12 min.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #23 skrivet: 22 januari 2018, 20:04:08 »
Verkar då som om sam40 behöver mycket vatten. Hos mig fungerar det inte alls. En Nibereparatör har varit här förra veckan och försökt lösa problemet utan resultat. För tillfället är reglerventilen satt ur funktion och de stora svängningarna har slutat. Så nu har jag en tilluft mellan 20 och 30 grader men helt plötsligt började VP ge högre effekt. Jag hade en inställning 5+1 som nu gjorde att jag fick 24 grader inne. Nu har jag sänkt till 4-0 och har samma temperatur som innan. Huset är beräknat att ha 4-1. Undrar om flödessvängningarna har stört VP? Vad har du för inställningar eskimos20? och vad ska du ha?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #24 skrivet: 23 januari 2018, 19:48:10 »
Vilken inställning är det du menar, i vilken meny ?
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #25 skrivet: 03 februari 2018, 19:53:21 »
Glömde skriva att det var värmekurvan som jag hade 5 plus 1. Nu när reglerventilen i sam 40 inte arbetar mer så har jag alltid en grad mer än golvvärmens returtemperatur. Just nu har jag en tilluftstemperatur på 26 grader. Sen detta gjordes så ger VP mer värme än innan. Problemet är att vi nu har runt 22 grader i sängkammaren trots helt avstängda golvslingor. Lite jobbigt att sova.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #26 skrivet: 01 mars 2018, 10:21:06 »
Hej!
Jag har en sam 40 (har även volymförstorare (ukv 40?) installerad i mitt hus också (enplansvilla på 160m2). Bor i en by utanför umeå där vi under senaste veckor fått testa värmeanläggningarna ordentligt (mellan -20 och -30 i princip varje dag i 10 dagar).
Hur som helst så har jag fått fryslarm en gång tidigare i vinter då kylan slog till.
Det som verkar känsligt är om man har luft i värmesystemet, då varierar tilluftstempen mer och sam 40 verkar vara svårare att reglera.
Jag har i alla fall kört problemfritt under denna kalla period och tycker att det verkar som en bra produkt.
Cirkulationspumpen står på max (läge 3) och jag kör värmekurva 3. Tilluftstemp 16 grader i alla lägen.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #27 skrivet: 01 mars 2018, 22:50:11 »
Har varit omkring 10 minus några dagar nu, pumpen har gått 2400 timmar med 1169 starter.

Har inte justerat in ventilationen ännu.
Rörmokaren räknade på slingornas volym och den skulle vara tillräcklig. Boarea 150 kvm har inte lagt några golv på betongplattan ännu, förutom i badrummen och ty vättstugan där det är klinker.
Försöker hÃ¥lla nere tempen tills jag byggt färdigt huset, när det var omkring noll grader ute sÃ¥ har jag haft 16,5 till 17 grader inne med kurva 5, -7.     Jag har ingen reglering pÃ¥ golvslingorna, de är bara strypta enligt golvvärmeritningen.

Det är enplanshus så har inga element.
Nu med minus 6 till minus 10 sÃ¥ har det blivit ca 20 grader inne, för varmt alltsÃ¥ sÃ¥ ändrade kurvan igÃ¥r till 5, -8.  Blev lite svalare idag inne, men ändrade till 5,-9.

Har inte fått några frysskyddslarm ännu.

Har alltså F750 och SAM 40
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #28 skrivet: 02 mars 2018, 08:07:41 »
Vad har du för tilluftstemp på sam 40 då?
Det kan ju vara så att du värmer huset med tilluft.
Kolla beräknad tilluftstemp 3.1.11
Den går att ställa ner till 16 grader.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #29 skrivet: 02 mars 2018, 09:08:26 »
Hej!
Jag har en sam 40 (har även volymförstorare (ukv 40?) installerad i mitt hus också (enplansvilla på 160m2). Bor i en by utanför umeå där vi under senaste veckor fått testa värmeanläggningarna ordentligt (mellan -20 och -30 i princip varje dag i 10 dagar).
Hur som helst så har jag fått fryslarm en gång tidigare i vinter då kylan slog till.
Det som verkar känsligt är om man har luft i värmesystemet, då varierar tilluftstempen mer och sam 40 verkar vara svårare att reglera.
Jag har i alla fall kört problemfritt under denna kalla period och tycker att det verkar som en bra produkt.
Cirkulationspumpen står på max (läge 3) och jag kör värmekurva 3. Tilluftstemp 16 grader i alla lägen.

Intressant!

Årsförbrukning? VP/total/hushållsel?
Hur stort hus har ni? (160kvm)
Hur många bor ni i huset?
« Senast ändrad: 02 mars 2018, 13:04:59 av kWhalp »

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #30 skrivet: 02 mars 2018, 09:38:34 »
Vad har du för tilluftstemp på sam 40 då?
Det kan ju vara så att du värmer huset med tilluft.
Kolla beräknad tilluftstemp 3.1.11
Den går att ställa ner till 16 grader.

Jag ska kolla det när jag är på plats, såg nån skriva det tipset här i tråden, har inte ändrat den inställningen från fabriks.

Kan ju vara så att jag kör mer med luftvärmepump i taket än med golvvärmen, det är inget jag vill, för hade ett hus med luftvärme innan och det blev väldigt kalla golv då, alla ventiler satt i taket.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #31 skrivet: 02 mars 2018, 12:41:01 »
Vad har du för tilluftstemp på sam 40 då?
Det kan ju vara så att du värmer huset med tilluft.
Kolla beräknad tilluftstemp 3.1.11
Den går att ställa ner till 16 grader.

Den är 16,5 grader
Ute -4,6
Beräknad tilluftstemp 18 grader
Rumstemperatur bt50 17,4 grader
Gm -63

Framl bt61 20,6
Retl bt62 18,8

Edit, den var inställd på 18 grader, har ändrat den till 16 grader nu.
« Senast ändrad: 02 mars 2018, 13:20:36 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #32 skrivet: 02 mars 2018, 13:14:59 »
Den är 16,5 grader
Ute -4,6
Beräknad tilluftstemp 18 grader
Rumstemperatur bt50 17,4 grader
Gm -63

Framl bt61 20,6
Retl bt62 18,8

Okej!
Jag har sett att du kör kurva 5 med massa förskjutning.
För min del så är kurva 5 för brant (innetemperaturen stiger när utetempeeraturen sjunker). För att jag ska hålla ca 21 grader inne så kör jag kurva 3 (-1).
Jag antar att man får rätt mycket mer avkylning på värmesystemet när man har sam 40. Därför behöver man inte lika varm framledningstemp.
Jag har haft -30 som kallast och då var framledningen 30 grader och innetempen höll sig bra.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #33 skrivet: 02 mars 2018, 13:26:58 »
Intressant!

Årsförbrukning? VP/total/hushållsel?
Hur stort hus har ni? (160kvm)
Hur många bor ni i huset?

Vi bor 3st (2 stora och en liten  :))
160 kvm.
Vi flyttade in i juli och med lite överslagsräkning så kommer totalen att hamna på dryga 9000-10000kWh.
Hushållsel 5000kWh.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #34 skrivet: 02 mars 2018, 13:36:50 »
Okej!
Jag har sett att du kör kurva 5 med massa förskjutning.
För min del så är kurva 5 för brant (innetemperaturen stiger när utetempeeraturen sjunker). För att jag ska hålla ca 21 grader inne så kör jag kurva 3 (-1).
Jag antar att man får rätt mycket mer avkylning på värmesystemet när man har sam 40. Därför behöver man inte lika varm framledningstemp.
Jag har haft -30 som kallast och då var framledningen 30 grader och innetempen höll sig bra.
Jag gick efter databladet, men det tar väl ingen hänsyn till sam40, de har ju kurva 4 i Kiruna,  kurva 6 södra Gotland och resten av landet kurva 5, sÃ¥ jag körde kurva 5, men har ju märkt nu när det är fem till tio mer minusgrader att det blivit ett par grader för varmt.

Ska kolla hur kurvan 5 -7 ser ut omkring noll, och byta till kurva 4 eller 3. Och förskjuta den så den omkring noll blir som 5 -7

Edit. Har ändrat till kurva 4 -6
Den har 21 grader vid 0 grader precis som kurva 5 -7

Då fyra är flackare än fem, så bör det bli bättre.
« Senast ändrad: 02 mars 2018, 13:49:34 av Snodden »
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #35 skrivet: 03 mars 2018, 08:23:17 »
Vi bor 3st (2 stora och en liten  :))
160 kvm.
Vi flyttade in i juli och med lite överslagsräkning så kommer totalen att hamna på dryga 9000-10000kWh.
Hushållsel 5000kWh.

Oj, isÃ¥fall är Du är den första jag ser med bra siffror pÃ¥ Sam40+F750  tummenupp
Har du Umeå Energi kan du se månadsvis förbrukning och även beräknad årsförbrukning på senaste fakturan.

Vore intressant om du kan rapportera de tidigare månadsvisa förbrukningarna. :)

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #36 skrivet: 03 mars 2018, 15:57:52 »
Oj, isÃ¥fall är Du är den första jag ser med bra siffror pÃ¥ Sam40+F750  tummenupp
Har du Umeå Energi kan du se månadsvis förbrukning och även beräknad årsförbrukning på senaste fakturan.

Vore intressant om du kan rapportera de tidigare månadsvisa förbrukningarna. :)

Okej!
Nån ska ju vara den första :).
Jag kollade upp mina sidor på umeå energi, och mina tidigare fakturor.
November 954
December 1384
Januari 1306
Februari (mycket elpatron sista veckan...) 1431
Enligt senaste fakturan (januari) är beräknad årsförbrukning 9156kWh.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #37 skrivet: 03 mars 2018, 16:12:00 »
Okej!
Nån ska ju vara den första :).
Jag kollade upp mina sidor på umeå energi, och mina tidigare fakturor.
November 954
December 1384
Januari 1306
Februari (mycket elpatron sista veckan...) 1431
Enligt senaste fakturan (januari) är beräknad årsförbrukning 9156kWh.


Dela med dig av alla inställningar, temperaturer, luftflöden, pumphastigheter, bilder på kopplingarna ,rubbet!

Är många som behöver hjälp med F750/SAM40-optimering!

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #38 skrivet: 03 mars 2018, 16:28:09 »

Dela med dig av alla inställningar, temperaturer, luftflöden, pumphastigheter, bilder på kopplingarna ,rubbet!

Är många som behöver hjälp med F750/SAM40-optimering!

Oj!
Jag tror mig inte ha gjort något speciellt.
Jag fick ventilationen injusterad (OVK) och har inte ändrat något efter det. Men frånluftsflödet är iaf 70l/s (tilluft tror jag ställdes till 65 eller 60).
Jag letade ett tag innan jag fick en värmekurva som passade, men för mig så var 3(-1) det som fungerade bäst. Sen har jag gjort en egen som bygger på den (stryper inga slingor).
Jag kör på 16 grader vid alla temperaturer på sam 40.
Det jag upplever konstigt i jämförelse med många andra (som inte har sam 40) är att kompressorn aldrig kommer upp i de höga frekvenserna när den gör värme. Den kyler av (kompressorn begränsas) luften redan vid 70hz när det är lite kyla ute. Vid varmare temperaturen kommer den upp i 80hz.
Så pumpen verkar vara effektiv när den får jobba med låga framledningstemperaturer.
Mycket mer än så kan jag inte ge.
Sam 40 är kopplad enligt schemat i manualen.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #39 skrivet: 03 mars 2018, 17:56:20 »

Så pumpen verkar vara effektiv när den får jobba med låga framledningstemperaturer.
.


And there you got it.  tummenupp

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #40 skrivet: 05 mars 2018, 18:19:18 »
Har lite information sen sist. Nibe har inte lyckats få ordning på denna anläggningen i alla fall. Det slutade med att servicekillen vände ventilen som reglerar flödet och i och med detta så slutade den att reglera. Nu följer tilluften framledningstemperaturen och det gör att jag har normalt 26-28 grader på tilluften i i sovrummen. Trots att vi har stängt av golvvärmen i vårt sovrum så har vi hittills haft ca 23 grader i sovrummet. Och detta utan golvvärme! Misstänker att det kan bli ännu högre när det blir varmare ute. Lite svårt att sova ibland. Fiskarhedenvillan och Nibe tar inte sitt ansvar så nu ligger ärendet hos ARN. Att värma tilluften är en bra ide men Nibes sam40 fungerar inget vidare. Tror inte den fungerar optimalt hos er heller, den varnar bara inte för låg temperatur med mer vatten i omlopp. Däremot svänger den säkert en hel del som min gör med men inte så lågt. Bifogar bilder på grafer som båda är inställda på 18 grader. Se och häpna.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #41 skrivet: 05 mars 2018, 20:31:35 »
Har lite information sen sist. Nibe har inte lyckats få ordning på denna anläggningen i alla fall. Det slutade med att servicekillen vände ventilen som reglerar flödet och i och med detta så slutade den att reglera. Nu följer tilluften framledningstemperaturen och det gör att jag har normalt 26-28 grader på tilluften i i sovrummen.

En idé:
Går det inte koppla så att Sam40 matas med returvattnet från golvvärmen?

Varför funkar inte strypningen på Sam40? Går det inte att koppla in en manuell shunt till den så att vattnet blir kallare?
« Senast ändrad: 05 mars 2018, 20:36:38 av kWhalp »

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #42 skrivet: 05 mars 2018, 20:35:23 »
Är ingen tokig idé. Blir nog bra mycket stabilare och är då troligen lättare för ventilen att hänga med. Du får väl tipsa Nibe, för de verkar inte ha någon lösning.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Lilljudas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #43 skrivet: 06 mars 2018, 16:34:01 »
Har lite information sen sist. Nibe har inte lyckats få ordning på denna anläggningen i alla fall. Det slutade med att servicekillen vände ventilen som reglerar flödet och i och med detta så slutade den att reglera. Nu följer tilluften framledningstemperaturen och det gör att jag har normalt 26-28 grader på tilluften i i sovrummen. Trots att vi har stängt av golvvärmen i vårt sovrum så har vi hittills haft ca 23 grader i sovrummet. Och detta utan golvvärme! Misstänker att det kan bli ännu högre när det blir varmare ute. Lite svårt att sova ibland. Fiskarhedenvillan och Nibe tar inte sitt ansvar så nu ligger ärendet hos ARN. Att värma tilluften är en bra ide men Nibes sam40 fungerar inget vidare. Tror inte den fungerar optimalt hos er heller, den varnar bara inte för låg temperatur med mer vatten i omlopp. Däremot svänger den säkert en hel del som min gör med men inte så lågt. Bifogar bilder på grafer som båda är inställda på 18 grader. Se och häpna.

Det låter skumt.
Vad har du för inställning på cirkularionspumpen?
Jag skulle prova ändra värmekurva, då jag tror att 5(+1) är högt i ett nytt hus med sam 40 och golvvärme.
Regleringen verkar inte superprecis. För mig varierar temperaruren också, men oftast ligger den inom en grad. Men dina variationer är väldigt stora.
Jag tror att den har lättare att reglera om den får högt flöde och lägre temp på vattnet.
Är det kallt ute behöver man (min åsikt) volymförstoraren, annars kyls systemet av fort vid avfrostningar och man riskerar fryslarm.
Enplansvilla 160m2 utanför Umeå
Frånluftsvärmepump Nibe F750 + Sam 40 tilluftsaggregat
Innetemp 21 grader.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #44 skrivet: 06 mars 2018, 17:09:51 »
Här har det provats allt. Högt flöde, lågt flöde, 5+1 och nu 4-0. Inget hjälper. Dessutom så fungerade VP bättre när ventilen kopplades bort. Nu har jag bättre effekt så jag fick sänka kurvan för att det inte skulle bli för varmt inne. Förklaringen enligt Nibe är att huset på 130 kvadrat ligger i en gråzon och kan bara fungera med en inställning på 22 grader. Men det är inget jag går med på då den ställdes in på 18 grader av en ventilationskille. Han berättade att du får bäst cirkulation i huset om inluften håller lägre temperatur än inomhustemperaturen. Här har projekterats fel och det får dom lösa. Får se vad ARN kommer fram till.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #45 skrivet: 27 mars 2018, 20:21:12 »
Har hållt på med en F750 nu ett tag med en sam40. Fiskarheden topas 130 kvm, med golvvärme. Sprättade termostaterna till golvvärmen på inrådan av Nibe, och om inte det funkade, skulle vi sätta in en ukv, vilket är gjort, slingor är flödesjusterade, provade att sänka från 23 i tilluft vid minus 15, så att tilluft alltid är 18 grader, men då helt plötsligt började den larma för frysskydd redan vid minus 12, tidigare vid minus 20. Provat vända håll på gången i reglermotorn, men oavsett, så har jag en tilluft på 27-28 grader, trots att beräknad tilluft är 18.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #46 skrivet: 27 mars 2018, 22:28:08 »
Ännu ett litet hus med sam40? Hur gammal är den? Trodde inte det sattes in fler sam40 i mindre hus. Fungerar helt enkelt inte. Nu har vi kört med en tilluft pÃ¥ mellan 23 och 28 grader ett par mÃ¥nader och det är inte speciellt behagligt. Har ocksÃ¥ mätt och vi har väldigt torr luft i huset. Kan det bero pÃ¥ att den blÃ¥ser in sÃ¥ varm luft? Eller  har ni andra ocksÃ¥ torr luft. Vi har varit nere i 15% luftfuktighet.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #47 skrivet: 28 mars 2018, 05:52:52 »
under året eller ganska precis 1 år

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #48 skrivet: 28 mars 2018, 05:54:22 »
Ju varmare luft desto fuktigare borde det vara, då varm luft kan bära mer fukt än kall, mest troligt på grund av att det är vinter och torrt nu, typ torraste perioden nu fram till midsommar

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #49 skrivet: 28 mars 2018, 07:35:53 »
DÃ¥ är det ocksÃ¥ ett garanti ärende. Vore intressant om du eller nÃ¥gon annan fixar detta. Servicekillarna hos mig  klarade inte av det. Fryslarmet är borta men att justera tilluften är ocksÃ¥ borta.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #50 skrivet: 28 mars 2018, 13:28:28 »
Det här med storleken på huset påverkar ju olika saker, jag har 150kvm och golvslingorna rymmer 118 liter, det minskar ju med ett mindre hus.

Minsta tillÃ¥tna ventilation minskar ju ocksÃ¥, men funderar pÃ¥ om man ökar ventilationen till samma som i ett större hus, och samtidigt har en större extra volymtank?   DÃ¥ borde det väl inte vara sÃ¥ mycket som skiljer ett mindre hus mot ett större?
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #51 skrivet: 28 mars 2018, 13:42:08 »
DonPablo, hur stor är ukvn? och fick husägaren betala detta själv? Har du någon USB logg så vi kan jämföra. Bifogar en Log.set fil fast nu är den med filändelse txt .Ändra den till Log.set och lägg i USB minnet så tar den med sam40 loggar. Vore intressant och se om tilluften varierar lika mycket som den gör hos mig.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #52 skrivet: 28 mars 2018, 18:58:33 »
Ovesei ukv:n de har är på 40 liter, och jag har inte fått loggen än, satte i usb:n igår, börjar bli less på racklet, och tänker även att de som bor där ska vara måttligt less. Husägaren ska nog inte ha betalt detta själv. Det jag tyckte var konstigt, var att den beräknade tilluften ska vara 18, men den vek inte det minsta från 27-28 grader i sam40, samt att jag även provade växla håll på gången på motorn, den höll samma hela tiden.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #53 skrivet: 28 mars 2018, 19:14:26 »
Då är det samma som hos mig. Normalt så har jag en tilluft på 27-28 grader när pumpen inte avfrostar. Då kan den gå ner till 22. Detta blev efter att servicekillen från Nibe gjorde något med reglerventilen. På något sätt så är den satt ur funktion. Spelar ingen roll vad jag sätter temperaturen på för jag får alltid samma tilluft. Enligt mig så kommer man nog inte få det bättre heller.
Lägg gärna ut loggen så vi kan titta. Tänk på att du måste ha i log.set filen i minnet annars får du inte med loggar för sam40.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #54 skrivet: 24 april 2018, 22:20:46 »
Hus på 121 kvm med radiatorer, tror ni det räcker med en UKV på 40 liter, sam 40 behöver minst 65 liter enligt nibe ?

MrDTS

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #55 skrivet: 25 april 2018, 07:02:18 »
Vet inte hur mycket du läst här på forumet MrDTS, men sam 40 år en ren skitprodukt från Nibe som lever sitt eget lilla liv. Idén är inte så dum men funktionen det helt motsatta. Den åker ut från mitt hus förr eller senare och till soptippen om jag får bestämma.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #56 skrivet: 25 april 2018, 08:06:22 »
Har hållt på med en F750 nu ett tag med en sam40. Fiskarheden topas 130 kvm, med golvvärme. Sprättade termostaterna till golvvärmen på inrådan av Nibe, och om inte det funkade, skulle vi sätta in en ukv, vilket är gjort, slingor är flödesjusterade, provade att sänka från 23 i tilluft vid minus 15, så att tilluft alltid är 18 grader, men då helt plötsligt började den larma för frysskydd redan vid minus 12, tidigare vid minus 20. Provat vända håll på gången i reglermotorn, men oavsett, så har jag en tilluft på 27-28 grader, trots att beräknad tilluft är 18.


Borde gå att kunna strypa SAM40 med en manuell shunt...känns som att många SAM40-ägare har problem med för varm tilluft, pga för höga batteritemperaturer.






Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #57 skrivet: 25 april 2018, 08:34:29 »
ja, det verkar vara en hel del som har problem med den, fanns någon som hade fått den att lira här ?
Har den inte en egen shunt som sköter flödet/värme till den eller är det bara samma temp som går ut från VP pumpen till övriga systemet.

MrDTS

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #58 skrivet: 25 april 2018, 08:45:13 »
Det är en reglerventil som ska strypa och öppna vattnet som värms upp i VP. Problemet är enligt min mening trögheten i både temperaturen och regleringen av ventilen som gör att den kommer in i en svängning. Den stänger t.ex. för mycket innan VP fått informationen att temperaturen gått ner och då går den för långt och ger då en frysvarning. Och tvärtom. Man kan se det i mina diagram som jag lagt ut. Nibe vände då ventilen vilket gjorde att den slutade reglera. Numera så följer lufttemperaturen golvvärmen och i mitt fall 23-28 grader. Vilket ger att vi har minst 22 grader i sovrummet trots avstängd golvvärme. Då förstår du att jag är sur och anmält Nibe till ARN.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #59 skrivet: 25 april 2018, 10:31:37 »
Ok, en fråga har du köpt dina produkter nyligen ? eller har du haft de länge, tänkte om den hade gjort några förbättringar nyligen på dom.
Har även tittat på Comfortzone EX50 med T12 men såna verkar det inte finnas många av, de verkar fungera på liknade sätt om den var bättre.

MrDTS

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #60 skrivet: 25 april 2018, 12:51:00 »
Kollade runt med 3 firmor i min stad de hade monterat några sam40, enligt de så var det inga problem med dom ?
Så teoretisk är det nog ett antal i hela sverige, skulle inga fungera så tror jag inte Nibe hade den kvar ?
Tyvärr finns det inte så mycket att välja på om man vill ha tilluft till VP man ska byta ut.

MrDTS

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #61 skrivet: 25 april 2018, 13:38:17 »
F750 med sam40 installerades i mitt nya hus november 2016. Sen har jag märkt att många är inställda vid installation på 22 grader och då har man inga problem med frysskyddet. Det svänger lika mycket men inte så långt ner så VP larmar. Det gjorde inte min heller vid 22 men det är för mycket då det blir alldeles för varmt i sovrummet. Dessutom ska den ställas in på ett lägre värde än du har som rumstemperatur för optimal cirkulation. I mitt fall upptäcktes det att min OVK montör ställde den på 18 grader. Det blir klart bättre med större hus men jag är övertygad att de inte heller har en stabil lufttemperatur.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #62 skrivet: 25 april 2018, 17:29:09 »
Kanske ska titta på andra system som Luft-vatten med FTX istället ?

MrDTS

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #63 skrivet: 25 april 2018, 18:46:28 »
Mycket bra förslag. Tror inte att frånluftsvärmepumpen kommer att finnas längre fram i tiden så som den fungerar idag. Ett SCOP värdet på 2,5 är alldeles för dåligt. Sen är underhållskostnader höga. Kommer också att byta om jag kan till luft/vatten eller bergvärme med FTX. Satte precis in nya Daikin Altherma 3 hos min mamma. Den har ett SCOP på hela 4,56, lite skillnad. Dessutom 5 års garanti med möjlighet att förlänga till hela 16 år. Där går nog inte elpatronen in alls på vintern här nere i Västsverige. Min F750 går elpatronen redan i när det är 5 grader varmt.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #64 skrivet: 25 april 2018, 19:24:06 »
Har inte F750 ett cop pÃ¥ 5,7  :o

MrDTS

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #65 skrivet: 25 april 2018, 19:30:57 »
SCOP är ett värde man mäter över en hel säsong medan COP vid en speciell temperatur. SCOP är det klart viktiga då vi har 4 olika årstider med så skiftande temperaturer. Det säger mest om hur mycket el du kommer att förbruka under året.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #66 skrivet: 25 april 2018, 19:35:18 »
Har inte F750 ett cop pÃ¥ 5,7  :o

MrDTS
Mm..
Min pump gÃ¥r pÃ¥ COP 7 när solen lyser, tack vare solfÃ¥ngarna :)  annars COP 6 när det är varmt och mulet ute.

SCOP för F750 med golvvärme ca  3.9 - 4.3

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #67 skrivet: 25 april 2018, 19:50:18 »
Den där Daikin Altherma 3 verkar väldigt intressant hittar inte någon prisbild på den ?
Tittade på Nibe F2120-12 den får inte rum utanför huset där inomhus delen ska vara (grovkök) den är Väääldigt stor samt tung 177kg !, Daikin verkar ha mer normal ute del ?

MrDTS

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #68 skrivet: 25 april 2018, 20:26:18 »
Min mamma har ett hus på ca 120 kvm + lika stor källare från 72. Hon hade oljepanna och hon betalade för den största varianten med 180l varmvattentank inklusive demontering av panna och tank 90 000kr med rot. På mitt huskontrakt står det ett pris för F750 för 94000kr och sam40 30 500kr. Vet inte vad du fått för pris på din F750 och sam 40 men jag tycker mitt var dyrt.
Utedelen är inte speciellt stor och står på marken. Vikten är 59kg.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #69 skrivet: 25 april 2018, 21:08:08 »
F750 + sam40 hamnar på 107tkr efter rot, har idag en IVT490, Blev sugen på en Daiki har inte riktigt koll på storlekar på den ännu, ja VV finns ju 180 eller 230L
Sen kan man ju välja o vraka bland alla RTX burkar man blir inte lÃ¥st  ::)
Daiki har ju kyla med, intressant att försöka fÃ¥ den till tilluften  a:gl

MrDTS

oj nu blev den en Daiki tråd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #70 skrivet: 26 april 2018, 07:42:04 »
Funderar på om man på SAM 40 kan koppla ur styrkabeln och manuellt ställa in reglerventilen på ett fast värde?
Då skulle den funka på ett liknande sätt som tilluftvärmaren på F470 (som inte brukar krångla på samma sätt).
Det är svÃ¥rt att se i manualen om ventilen kan regleras manuellt?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #71 skrivet: 26 april 2018, 08:08:18 »
Det finns säkert en hel del att göra för att få det bättre. Jag funderar också på att ändra på något sätt om jag inte får ett återköp. Fick ett förslag tidigare här på tråden om att använda returvattnet i stället. Problemet är svängningarna när den avfrostar och temperaturen sjunker fort på vattnet från pumpen. Då är temperaturen på returvattnet jämnare.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #72 skrivet: 26 april 2018, 08:39:33 »
Säg till om du provar med returvattnet, vore intressant om det skulle göra att frysskyddsvarningarna minskade.

Min logg fylls av effektvakt och frysskydd. Sen får man lite hög kondens felmeddelanden också.

Tycker det är skumt att produkterna inte har mer utvecklade programvaror än såhär.

Vore ju fint om man kunde reglera frysskyddstempen själv. Tex att den hade frysvarning på 5 grader istället. Då hade man nog löst det problemet..

/Eskimos
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #73 skrivet: 26 april 2018, 09:12:04 »
5 grader är en gräns då pumpen stänger av. Min gick så lågt vilket gör att den då endast går på elpatron. Håller med om att programvaran är usel. Hög kondesor är typiskt för en bugg. Vi kanske hittar lösningen själva så småningom. Nibe verkar strunta i det hela eller kan inte.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #74 skrivet: 27 april 2018, 19:07:55 »
Comfortzone verkar bättre, de har en egen tillopp till deras T12, det är inte samma som rad/golvvärme tillopp som nibe har, undrar om den tilloppet har en annan temp än den som går ut på rad/golv tilloppet, får undersöka närmare.
En Comfortzone EX50 + T12 kan vara ett bättre alternativ, de kommer med en ny programvaruuppdatering som ska vara optimerad för el solceller, den ska lagra energi i varmvattentanken som finns i EX50 ?

MrDTS

saxat ur manualen EX50
EX35/EX50/EX65 har en separat anslutning för tilluftaggregat för att säkerställa
cirkulation oberoende av växelventilens läge.
Tilluftsaggregatet skall vara försett med termostatventil som styrs av
tilluftstemperaturen. Inställd tilluftstemperatur får aldrig överstiga 20

« Senast ändrad: 27 april 2018, 19:27:46 av MrDTS »

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #75 skrivet: 27 april 2018, 20:11:21 »
Låter klart bättre men ta en rejäl funderare på om du verkligen ska ha en frånluftsvärmepump med ett så litet hus som 121 kvadrat. Du kan inte ta ut så mycket energi ur huset och få bra ekonomi. Mitt hus på 130 kvadrat ställdes in på 50% fläkthastighet vilket gjorde att min kompressor gick upp i max 90Hz av 120Hz. Detta gjorde att elpatronen gick in tidigt, i mitt fall gick den in redan vid 5 grader. Detta gav oss en hög driftkostnad med 14 000 kWh första året.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #76 skrivet: 27 april 2018, 20:54:52 »
Comfortzone verkar bättre, de har en egen tillopp till deras T12, det är inte samma som rad/golvvärme tillopp som nibe har, undrar om den tilloppet har en annan temp än den som går ut på rad/golv tilloppet, får undersöka närmare.
En Comfortzone EX50 + T12 kan vara ett bättre alternativ, de kommer med en ny programvaruuppdatering som ska vara optimerad för el solceller, den ska lagra energi i varmvattentanken som finns i EX50 ?

MrDTS

saxat ur manualen EX50
EX35/EX50/EX65 har en separat anslutning för tilluftaggregat för att säkerställa
cirkulation oberoende av växelventilens läge.
Tilluftsaggregatet skall vara försett med termostatventil som styrs av
tilluftstemperaturen. Inställd tilluftstemperatur får aldrig överstiga 20


Intressant! Det låter ju bra på papperet iaf! :)

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #77 skrivet: 27 april 2018, 22:27:56 »
Fick tips att höra med detta företag usv.se om just T12, de har installerat ett antal.

ovesei, kanske räcker med en EX35 då, fast den ligger på gränsen för liten ?
Mitt hus är räknat frånluft med 46 l/s eller 165,6 m3/h och då på 112,8 kvm sen har det till kommit ett rum på 8,8 kvm extra så jag bör ha lite till.


MrDTS
« Senast ändrad: 27 april 2018, 22:55:57 av MrDTS »

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #78 skrivet: 28 april 2018, 16:33:08 »
Vad räknar du med för energiåtgång med den? Finns det några siffror?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #79 skrivet: 11 maj 2018, 23:10:04 »
Hej

Har ca 13000 kwh/år inkl hushålls el.
Hur har in era sam40 inkopplade, man ska tydligen inte koppla in dom enligt manualen på samma krets som övriga värmesystem, utan via en egen shunt grupp sa en installatör ?

MrDTS

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #80 skrivet: 12 maj 2018, 04:47:22 »
Det låter intressant. Men vad menar du med en shunt? Var i så fall? Har du någon ritning? Tror också på att den fungerar bättre om man inte kopplar den parallellt med golvvärmen. Vi har varit inne på returvärmen innan.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad MrDTS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #81 skrivet: 12 maj 2018, 12:51:44 »
Hej

Det var en installatör på Bygg o kylteknik i västerås som nämnde något sånt.

MrDTS

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #82 skrivet: 08 oktober 2018, 14:04:52 »
Tänkte följa upp med mitt ärende hos ARN. Beslutet blev att ARN kom fram till att produkten är felaktig och att de ska ersätta mig för det jag betalade för sam40 och för återsändning. Nu är frågan, går det att ta bort sam 40 med befintlig ventilation? Eller "hör" de ihop?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #83 skrivet: 08 oktober 2018, 15:56:35 »
Ta bort går men du får ingen tilluft i rummen. Du får ta luften igenom ventiler i väggarna istället.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #84 skrivet: 08 oktober 2018, 16:56:49 »
Hur menar du med ingen luft i rummen? Varje rum har en ventil som kommer från sam40. Kopplar man ihop båda rören borde väl det komma in luft. Frågan är om det räcker utan fläkt?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #85 skrivet: 08 oktober 2018, 17:00:27 »
Det behövs i så fall en fläkt där om man tar bort SAM 40. Ett fläktfilter som filtrerar tilluften behövs också. Man kan annars borra nya friskluftventiler i ytterväggarna så slipper man fläkten med dess elförbrukning, dvs en energibesparing.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #86 skrivet: 08 oktober 2018, 17:05:37 »
Tack för era synpunkter. Återkommer med vad Husleverantören och Nibe svarar på ARN. De har lovat följa deras anvisningar. Problemet är väl att det kan bli svårt och kostsamt att bara ta bort sam40 utan att bygga om en hel del.
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!