Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vedkamin tipps  (läst 12487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
vedkamin tipps
« skrivet: 21 december 2006, 09:29:39 »
hej
tror ni att det är en vettig investering att köpa till en vedkamin till kåken.
vi kommer att fÃ¥ tillbaks ca 20 000 pÃ¥ skatten  
typ solfÃ¥ngarbidraget Ã¥ fönsterbytes pengar  sÃ¥ kaminen blir pÃ¥ ett sätt "gratis"

rent ekonomiskt tror jag det är vettigt säg att kaminen sparar in ca 4-5000 kw per år så på
ca 4 år är den betald
sen vore det ju ochså bra att ha ett nödvärme system om gudrun kommer hit upp
tappar jag strömen i huset så är det ju kört,vi fryser i hjäl på en dag

+ att det ökar mina chanser att komma ner mot drömmålet 15 000 kw per år =)
utan större ansträngning
ska man ta en som har inbyggd varmvatten tillverkning ?

felet som jag ser med det är att jag behöver cirkpump i det fallet,har jag ingen ström är det ju sämmre att ha ett sÃ¥nt system  fast iofs en 220/12 volts omvandlare är inte speciellt dyr

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: vedkamin tipps
« Svar #1 skrivet: 21 december 2006, 09:48:35 »
Du vet att du postat i solenergi, solfångare avdelningen?!
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: vedkamin tipps
« Svar #2 skrivet: 21 december 2006, 10:00:00 »
Du vet att du postat i solenergi, solfångare avdelningen?!

Hej var är vedkamin avdelningen ?

dessutom så hoppas jag att vedkaminen å solfångaren min ska kunna dela tank=sammarbeta
i framtiden... a:gl

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: vedkamin tipps
« Svar #3 skrivet: 21 december 2006, 11:50:53 »
Ja köp en kamin.Det är bra att ha något att värma sig med om strömen går eller kopplas bort
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad aine72

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vedkamin tipps
« Svar #4 skrivet: 21 december 2006, 15:57:18 »
Hej var är vedkamin avdelningen ?

Jo jag har också tänkt på det... jag saknar också en avdelning för "Vedeldning, Vedkamin, Braskamin" etc...
Hus på Hammarö utanför Karlstad på 147 kvm fördelat på 2-plan med 73.5 kvm vardera. Relativt öppen planlösning, byggt -79, treglasfönster, dock inte isolerglas. Huset har direktverkande el med LVI-veg.oljeelement i 'stängda' rum, en braskamin Nordfire med fläkt på nv samt en Toshiba RAS-B13GKVP-E Daiseikai LVP installerad 061206. I huset bor 2 vuxna och 3 barn. Total elförbrukning för 2007 hamnade på 15800 kWh.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34920
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: vedkamin tipps
« Svar #5 skrivet: 21 december 2006, 16:52:37 »
Titta nu  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stig T

  • .
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +1/-0
SV: vedkamin tipps
« Svar #6 skrivet: 21 december 2006, 18:36:16 »
Jag satte in en kamin för ca 5 Ã¥r sedan, har eldat ca 5 kubik per Ã¥r. FrÃ¥gan är om man "ids" elda nu när man investerat i vp >:D. Ekonomin i vedeldning beror väl till stor del pÃ¥ hur mycket veden kostar, hur bra spridning man kan fÃ¥ av värmen i huset. Sedan ska man komma ihÃ¥g att det är jobbigt att tillverka ved om man ska göra allt själv, fälla träd, flytta träd, kapa, klyva, stapla osv.. Men mysfaktorn med kamin är inte att förringa i sammanhanget.. 
CTC EcoHeat V3 7.5, 180m borra, 172 aktivt.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: vedkamin tipps
« Svar #7 skrivet: 22 december 2006, 23:51:17 »
Hej
TACK Rickard...

Jag tror största vinsten med kamin fÃ¥r man om man eldar  lite dÃ¥ det e bra temp för luft luften
sen då det blir ner mot15-20-25 är det bara att tokelda

pump å kaminen är 2 mycket bra kompisar då pappa värmen används (Kaminen)
stannar i regel pumpen av
för att vid behov starta å värma lite,vi hyrde en kåk där dom hadde en rejäl kamin å en
e9a på väggen det funkade super bra,,jag va helt imponerad av hur fint det gick

Utloggad nottja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • novis
SV: vedkamin tipps
« Svar #8 skrivet: 23 december 2006, 21:59:45 »
när jag byggde 1980 satte jag in en vattenmantlad spis
för att ha när strömen försvann då blev det inte mycket
eldat men efter några ägare imellan har sonen köpt huset
och han eldar och värmer hela huset med den
undrar bara om de är lika bra idag en panna håller ju inte många år

GOD JUL  tomte::

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: vedkamin tipps
« Svar #9 skrivet: 26 december 2006, 18:58:04 »
Hej
hmm funderar ju på en kamin till kåken,va inne på en ren vedkamin men börjar ändra mig lite
har jag en vatten mantlad kamin kan jag ju även elda för varmvatten + att det går ju köra den med 12v omformare då strömmen far
på det sättet kan jag ju värma både huset å kappa lite på varmvatten kostnaden på vintern


frågan är kan jag använda retur ledningen på systemet för å ladda tanken
Dvs jag kopplar systemets Retur in i kaminen å skickar ut det upp värmda vattnet in i tanken på returledningen....
hoppas ni fattar =)

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: vedkamin tipps
« Svar #10 skrivet: 26 december 2006, 22:34:20 »
Hej
hmm funderar ju på en kamin till kåken,va inne på en ren vedkamin men börjar ändra mig lite
har jag en vatten mantlad kamin kan jag ju även elda för varmvatten + att det går ju köra den med 12v omformare då strömmen far
på det sättet kan jag ju värma både huset å kappa lite på varmvatten kostnaden på vintern


frågan är kan jag använda retur ledningen på systemet för å ladda tanken
Dvs jag kopplar systemets Retur in i kaminen å skickar ut det upp värmda vattnet in i tanken på returledningen....
hoppas ni fattar =)


Hejsan!

Du värmer väl vattnet i en acctank där du har någon form av tank-/sling- beredare. Hur man kopplar in dem brukar finnas beskrivet i produktbeskrivningen. Jag har kikat i en sådan och det skall kopplas ungefär som du skriver. Har du vattenburen värme ? Det kanske är det du menar, ifall det går att koppla på returen på radiatorslingan !!??
Det skall nog fungera,men det är ju bara att kolla med de som säljer kaminen.
Jag har för mig att Råd & Rön har testat vattenmantlade kaminer och det kan nog vara värt att kolla där så att du köper "rätt".
De är dock betydligt dyrare än vanliga kaminer.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: vedkamin tipps
« Svar #11 skrivet: 26 december 2006, 23:25:45 »
Hej..
Jo det va på returledningen på radiatorslingan jag lurade på att skicka in det varma vattnet från kaminen..
det kommer ju att bli lite knäppt i tanken iomed att den laddas från botten
(returen går in där)

men å andra sidan så stiger ju värmen uppåt i tanken...ved kaminen kommer ju sällan å alldrig att användas till sammans med solvärmen så jag tror inte att dom kommer att störa ut varandra
annars så fick väl solfångar datorn spatt iomed den jobbar med temp diff för att styra solfångaren,börjar man då dra in 75 grader i botten på tanken skulle det förmodligen bli härva
för den lilla styr datorn

det som ochså oroar mig lite är vad motor shunten kommer att göra..då returen säkert e lika varm som stigen...men det blir ett senare problem

jag har bestämt mig för vilken kamin det blir sÃ¥  det blir inte svÃ¥r, den finns bÃ¥de med Ã¥ utan vatten värme  den verkar faktiskt prisvärd om jag fÃ¥r säga det  :)

lite synd bara att mitt vedkamins projekt e ca 6-8 månader bort i tid
men den som väntar på nått gott.....


Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: vedkamin tipps
« Svar #12 skrivet: 26 december 2006, 23:35:04 »
Hej..
Jo det va på returledningen på radiatorslingan jag lurade på att skicka in det varma vattnet från kaminen..
det kommer ju att bli lite knäppt i tanken iomed att den laddas från botten
(returen går in där)

men å andra sidan så stiger ju värmen uppåt i tanken...ved kaminen kommer ju sällan å alldrig att användas till sammans med solvärmen så jag tror inte att dom kommer att störa ut varandra
annars så fick väl solfångar datorn spatt iomed den jobbar med temp diff för att styra solfångaren,börjar man då dra in 75 grader i botten på tanken skulle det förmodligen bli härva
för den lilla styr datorn

det som ochså oroar mig lite är vad motor shunten kommer att göra..då returen säkert e lika varm som stigen...men det blir ett senare problem

jag har bestämt mig för vilken kamin det blir sÃ¥  det blir inte svÃ¥r, den finns bÃ¥de med Ã¥ utan vatten värme  den verkar faktiskt prisvärd om jag fÃ¥r säga det  :)

lite synd bara att mitt vedkamins projekt e ca 6-8 månader bort i tid
men den som väntar på nått gott.....


Ok, vilken kamin valde du ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: vedkamin tipps
« Svar #13 skrivet: 27 december 2006, 00:09:06 »
Hej ..
denna..
http://www.ahalvarsson.com/

den heter Isberg 9kw
tycker den ser fin ut + att det visst va normalt eldfast tegel i den så det går å byta ut efter några år= service vänligt

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: vedkamin tipps
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2007, 22:50:45 »
Jag är inne på Jockefors idéer sedan ett tag, dock i småland. Sitter i en 250 kvm kåk som har direktel som uppvärmning, hade iofs rätt blygsamma 26-27 MWh/år första åren men ändå. Ingen vidare komfort var det, kallt och dragigt med 30 år gamla radiatorer i behov av utbyte.

Skaffade en "modern kakelugn", Kedddy Birka och fick ner förbrukningen till ca 22 MWh/år, väl medveten att det är omöjligt att jämföra bara på årsbasis nuförtiden. Sedan tröttnade vi litet på att elda och skaffade VP, en IVT 5kW-modellen. Nu halkade vi ner på 17 MWh/år utan att elda för värmens skull mer än när det är riktigt kallt, under -12. Dessutom superfin värmekomfort med värme ända ut i fönstren, varma golv... kalas! Glädjekalkylen sansade sig efter sommarens kyla och stabiliserades på 20 MWh. Dessutom var vintern 2006 rätt kall så jag ska ärligen säga att jag fortfarande inte har några mer exakta siffror.

Finessen är att VP klarar kåken ensam ner till -10 utan problem (20-23 innetemp, 16 i källaren), likaså klarar kakelugnen att hålla vämen uppe ensam om det behövs vilket kollades efter Gudrun. Inte så konstigt att kakelugnen fixar det eftersom den kan ge mer än 10 kW kontinuerligt. Då får man givetvis vara duktig med att lägga in ved men ändå. Tack vare VP så distribueras vedvärmen extremt effektivt i kåken, kaminen funkar som booster helt enkelt och håller ner varvtalet på VP-fläkten. Orkar man inte elda finns värmegolv och vanliga element som går igång vid behov, normalt sker detta vid lägre än -15 utetemp.

Det roliga med vedeldat typ kakelugn är ju att man inte behöver elda så ofta normalt sett eftersom stenmagasinet jämnar ut avgivningen. Det räcker att elda på kvällarna så håller den värmen till långt inpå nästa dag och framför allt ger ett rejält tillskott under natten när det är som kallast. Nackdelen med kakelugnsliknade grejer är att de är ganska dyra jämfört med vanliga kaminer. 40-50 kkr och uppåt.

Angående värmepump så är det ju litet roligt det också. Elverket kom och installerade ny elmätare med fjärravläsning. Lik förbannat envisas dom med en alldeles för hög beräknad årsförbrukning. Sista autoavläsningen skedde första januari, beräknad årsförbrukning 25.5 MWh. I helsike tänkte jag, skickade in en manuell avläsning idag och fick felmeddelande att den var för låg. Drog igenom den ändå och återfick en beräknad årsförbrukning på drygt 20 MWh. Med tanke på att den senaste av deras avläsningar skedde för bara tre veckor sedan så undrar jag hur deras beräkningar går till... Visst är det kul med alla "negativa elräkningar" men sen finns det ju något som heter ränta också. Varför ska jag ligga ute med en massa pengar helt i onödan, för andra att kassera in ränta på.

Icke att förglömma körde vi kyla under hela sommaren, vi satte en maxtemp på 25 grader inomhus. Måste säga att jag är extremt imponerad av vad en modern L/L VP klarar och att den är så blygsam vad gäller driften. Fast här snackar vi ju ved. Som excellent komplement enligt mitt sätt att se, och utmärktast av allt är vedeldning dom inte lider av braskaminens explosiva värmekarakteristik.

En kakelugn tillsammans med en modern L/L Vp är nog sÃ¥ nära optimalt man kan komma. Regleringen i VP gör att innetempen kan hÃ¥llas konstant oavsett tillskott frÃ¥n eldningen, när värmen frÃ¥n ugnen kommer sÃ¥ gÃ¥r VP ner i effekt. Som nu tex, vi har  -10 ute. VP körde pÃ¥ 1000 w ineffekt, jag eldar litet i kakelugnen och VP gÃ¥r ner pÃ¥ 400 w ineffekt efter ett tag. Innetempen ligger stadigt pÃ¥ 22 som vanligt, samtidigt som utetempen sjunker ytterligare, effektutaget VP kryper nedÃ¥t 300 w allteftersom kaminen ökar effekten.

Perfekt. Sitter som vanlig i t-shirt, helt dragfritt överallt och supermysigt. Känns litet som att man eldar för att det redan låga fläktljudet ska bli ännu lägre, allt på auto. Egentligen helt onödigt att elda om det inte är kallare än så här men jädra mysigt!

/Leopold
« Senast ändrad: 28 januari 2007, 01:15:03 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!