Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna  (läst 1241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Captive

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« skrivet: 07 november 2023, 20:14:40 »
Hej

På grund av höga pelletspriser blir jag tvungen att se mig omkring när det kommer till uppvärming av mitt hus för att på sikt få en ekonomisk hållbarhet.
Jag förbrukar i dagsläget ca 5 pallar eller 4160 kg pellets om året. Kostnaden för detta börjar närma sig 25 000 kr per år. För knappt 2 år sedan var kostnaden ca 12 000 kronor om året för samma mängd.

Jag försöker läsa mig på och förstå om hur möjligt det är att installera in en luft/vatten värmepump parallellt med min pelletsbrännare. Tanken är att nyttja 1 system åt gången, beroende på timpris och utetemperatur. Ved har jag gratis att elda med om det är riktigt kalla dagar.

Mitt hus är en tegelvilla från 1971.
126 kvm markplan
126 kvm källare.
10 cm isolering i halva delen av husets skal och resten av halvan är tilläggsisolerad med totalt 14,5 cm isolering.
Vinden ca 40-50 cm isolering.

Min tanke är en Nibe S2125 12 Kw 3x400V och en Smo 40 för kommunikation som arbetar mot Tank1 på 500 liter. Vid värmepumpsdrift stänger jag av tank2 och tank3.
Är det möjligt att göra en sådan här installation?
Har läst på litegrann, kan summera det som jag vet om värmepumpar.

* Fast kondensering är något sämre än flytande kondensering.
* Hög framledningstemperatur försämrar verkningsgraden
* Returen får inte vara samma temperatur som tilloppet utan behöver vara ett par grader kallare.

Har idag även ett öppet kärl på vinden, kärlet på vinden har börjat läcka så jag tänkte sätta in ett 150-200 Liters kärl i pannrummet med en säkerhetsventil på 1,5 Bar.
I och med att jag fortfarande tänkte har möjlighet att elda med ved så har jag enligt bilden 3x 500 Liter + sannolikt 500 liter i pannan och radiatorer, då närmar jag mig 2000 liter som kommer att expanderas. När man räknar på slutna expansionskärl, stämmer det att man räknar på 10 % av volymen? 10 % på 2000 liter är ett 200 liters kärl.

Jag bifogar befintligt flödesschema och tänkt flödesschema.
Saknar möjlighet att rita in korrekta vvs symboler, men tror att det ska vara möjligt att förstå.

Hade uppskattat om någon har en input på om detta kommer att fungera.

Hälsningar

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« Svar #1 skrivet: 12 november 2023, 07:50:07 »
Dyr lösning. Släng ut pelletsen och kör bergvärmen till 100 % i stället. Du har så låg pelletsförbrukning ändå.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3575
  • Karma +2/-0
SV: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« Svar #2 skrivet: 12 november 2023, 09:47:39 »
Flytta värmepumpreturen till shuntventilsidan om T-korset för att få tag på kallare vatten när någon eldar. Det är till för frostskyddet av utedelen. Backventil saknas. Flytta laddpumpen till kalla sidan.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« Svar #3 skrivet: 15 november 2023, 12:54:46 »
Jag gjorde en liknande inkoppling.
Jag satte kulventiler överallt för att kunna välja hur jag vill ladda alternativt köra direkt mot radiator.
Mycket nöjd än så länge.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77463.0

Utloggad Captive

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« Svar #4 skrivet: 17 november 2023, 22:29:27 »
Jag gjorde en liknande inkoppling.
Jag satte kulventiler överallt för att kunna välja hur jag vill ladda alternativt köra direkt mot radiator.
Mycket nöjd än så länge.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77463.0

Din lösning ser intresant ut. Vad för typ av utedel samt styrpanel inomhus har du?

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« Svar #5 skrivet: 18 november 2023, 00:02:01 »
Midea M Thermal

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77212.0

Styrning ingår. Överlag mycket nöjd med både maskin och styr.

Utloggad Captive

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« Svar #6 skrivet: 19 november 2023, 17:29:15 »
Midea M Thermal

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77212.0

Styrning ingår. Överlag mycket nöjd med både maskin och styr.

Tack för svar.
Om jag förstått ditt system rätt så har du en 3 vägs växelventil som shuntar varmvatten från Vp antingen till din första tank1 där tappvattnet hämtas. Eller så shuntas det till tank2 och vidare till tank3 för radiatorvatten alternativt direkt mot radiatorslingan istället?
Är ditt vp system fast kondensering då?
När du eldar med ved/pellets matar det ut varmvatten till din vp? Eller du har ventil där eller backventil? Hur får du cirkulation så vp inte fryser vid minusgrader?


Hur ser ditt system ut säkerhetsmässigt?
200 Liter expansionkärl mot dina 3x500 liters tankar + allt vatten i övriga systemet och en säkerhetsventil vid pannan på 1-1,5 bar?

Det blev många frågor 8)

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« Svar #7 skrivet: 19 november 2023, 21:17:06 »
Precis så. Jag har en växelventil LK525 kopplad till värmepumpens styr. Jag kör aldrig direkt mot radiator utan tank, men möjligheten finns. Jag kan välja att ha en tank som volymförstorare vid "direkt drift" alternativt en eller två tankar som buffert när jag laddar nattetid med lågt elpris.

Flytande kondensering skulle jag kalla det med fast måltemperatur för radiatorvatten samt tappvarmvatten.

Vid "direkt drift" kan jag ställa den befintliga shuntautomatiken i fullt öppet läge och sedan ställa värmepumpens styr till väderkompensering, som då reglerar måltemperatur efter utomhustemperatur.

Backventil på värmepumpens framledning förhindrar tjuvflöde vid vedeldning men även som HBerggren skrev tjuvflöde genom shuntventil.

Värmepumpens styr har ganska avancerad frostskyddsautomatik. Denna känner jag mig trygg med, så länge värmepumpen är spänningssatt och att man inte har glömt en kulventil i stängt läge.

3x750 liter tankar.
250 liter exp.kärl med tillhörande SÄV.
SÄV vid vedpannan.
Intern SÄV på värmepump.

Jag har märkt att det blir ganska stor tryckskillnad när jag kör med vedpanna jämfört med värmepump. Därav behöver jag ha ganska lågt tryck i systemet för att ha marginal till vedeldning.

Utloggad Captive

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« Svar #8 skrivet: 21 november 2023, 17:06:42 »
Precis så. Jag har en växelventil LK525 kopplad till värmepumpens styr. Jag kör aldrig direkt mot radiator utan tank, men möjligheten finns. Jag kan välja att ha en tank som volymförstorare vid "direkt drift" alternativt en eller två tankar som buffert när jag laddar nattetid med lågt elpris.

Flytande kondensering skulle jag kalla det med fast måltemperatur för radiatorvatten samt tappvarmvatten.

Vid "direkt drift" kan jag ställa den befintliga shuntautomatiken i fullt öppet läge och sedan ställa värmepumpens styr till väderkompensering, som då reglerar måltemperatur efter utomhustemperatur.

Backventil på värmepumpens framledning förhindrar tjuvflöde vid vedeldning men även som HBerggren skrev tjuvflöde genom shuntventil.

Värmepumpens styr har ganska avancerad frostskyddsautomatik. Denna känner jag mig trygg med, så länge värmepumpen är spänningssatt och att man inte har glömt en kulventil i stängt läge.

3x750 liter tankar.
250 liter exp.kärl med tillhörande SÄV.
SÄV vid vedpannan.
Intern SÄV på värmepump.

Jag har märkt att det blir ganska stor tryckskillnad när jag kör med vedpanna jämfört med värmepump. Därav behöver jag ha ganska lågt tryck i systemet för att ha marginal till vedeldning.

Tack för svar.

Jag börjar förstå hur ditt system är uppbyggt.

Hur många bar är dina säkerhetsventiler på?

Har inte förstått än hur cirkulationen på värmepumpen fungerar när man eldar med ved.
Om cirkulationspumpen för värmepumpen är igång vid vedeldning, tar den inte då kallt vatten från retursidan och matar in via växelventilen till tappvarmvattnet och kyler ner med returens kalla vatten?

Utloggad Ecoheater

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Monoblock parallellt med pellets/vedpanna
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2024, 08:02:42 »
Tack för svar.

Jag börjar förstå hur ditt system är uppbyggt.

Hur många bar är dina säkerhetsventiler på?

Har inte förstått än hur cirkulationen på värmepumpen fungerar när man eldar med ved.
Om cirkulationspumpen för värmepumpen är igång vid vedeldning, tar den inte då kallt vatten från retursidan och matar in via växelventilen till tappvarmvattnet och kyler ner med returens kalla vatten?

1,5 bar har jag för mig.

Värmepumpens interna cirkulationspump är bara igång under vedeldning om den behöver avfrostning (läs varmhållning). Eftersom växelventilen är i normalt läge radiatorvatten så används detta för varmhållning av värmepump vid frysrisk.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!