Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frekvensstyra pumpen 107:an?  (läst 1114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frekvensstyra pumpen 107:an?
« skrivet: 07 oktober 2009, 22:23:44 »
NÃ¥gon som kör sin pump via en frekvensomriktare, och i sÃ¥fall vad har ni som sätter bör värde till frekvensomriktaren, tryck, temp eller bÃ¥da? Hur lÃ¥ngt ner skulle han kunna kör frekvensen? Skulle man kunna köra över 50Hz och vad skulle dÃ¥ hända. Min huvud tanke var att sänka vartalet dÃ¥ men inte behöver ta ut max effekt pÃ¥ vp:en. Det är ju inte mÃ¥nga dagar om Ã¥ret som jag behöver 6-7Kw dyngt runt.  Det finns idag mÃ¥nga pumpar som har inverterteknik inbyggt, vad är det som styr dessa maskiner
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frekvensstyra pumpen 107:an?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2009, 00:33:17 »
Man skulle naturligtvis kunna prova....

med att köra endast kompressorn över en frekvensomriktare. Styrningen skulle kunna ske över en värmemängdsmätare. Tex den som finns på webshopen.

Tyvärr tror jag att hela systemet är optimerat för ett varvtal pÃ¥ kompressorn som motsvarar 50Hz. SÃ¥ det enda man skulle uppnÃ¥ är förmodligen att sänka verkningsgraden (COP). Dessutom kanske man riskerar att komma i konflikt med avfrostningsprogrammet. Om det vore bra och enkelt hade sannolikt Enertech  redan gjort det.

Men det vore kul att prova.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyra pumpen 107:an?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2009, 22:51:50 »
Har pratat med några personer som håller på med VVS och man borde kunna köra ner till 40Hz. Det som händer är att trycket sjunker, maskinen får gå längre och elförbrukningen dalar. Eftersom jag har byggt hela styrning med hjälp av en PLC och en MAC så skulle jag med lätthet kunna bygga en regulator i programmet och då skulle man ex. göra att börvärdet ligga 5 gr över framlednings temperatur. Är det mer än 5gr som sänks vartalet, är det mindre än 5gr så ökar vartalet. Sen för övrikt låter man alla inbygga vakter övervaka VP:en.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!