Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Livslängd hos Comfortzone?  (läst 1695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiklasLK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Livslängd hos Comfortzone?
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2024, 14:20:47 »
Min CE65 gick som en klocka frÃ¥n 2009 tills november 2023.  :'(
Började med att tempgivaren gav upp och visade 25-35 grader även om den faktiska temperaturen låg på 18-19.
Ersatte med en extern rumsgivare och problemet verkade löst.

Sen började jag få kompressorlarm, testade att byta kondesator om det kunde vara någonting med fläkten. Men det konstaterades att det var kompressorn som gått sönder.
Lutar att att den inte repareras utan får bytas ut.

Finns det intresse tro att plocka vissa delar av den som reservdelar?

Blev CE65an savvecklad ? Finns några delar kvar?
Sävsjöträhus 1 3/4-plan. 195 m2 värms med Comfortzone CE65L sedan 2010 med 500l accumulatortank för varmvatten i garage via kulvert. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan.

Utloggad NiklasLK

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Livslängd hos Comfortzone?
« Svar #16 skrivet: 02 februari 2024, 23:42:40 »
Hej,
Min CE65L har gått med spärrade elpatroner på sedan 2010 december utan några reparationer mer än att jag bytt cirkulationspump en gång.

Nu har display/styrkort gått sönder (min egen analys).
- Värmepumpen har senaste tiden automatisk gjort VV men inte värme (oavsett att givarvärden för frånluft/retur är rimliga och uppfyller villkoren för att göra värme).
- Jag kan göra värme manuellt både med kompressor och elpatroner.

Jag har ringt CZ kundservice men de säger att reservdelen för automatisk styrning (kortet bakom display:en) inte finns och de har inga ersättningar.
Finns det någon som har en inte fungerade CE65 och kan sälja ett fungerande styrkortet (bakom dislay:n)till mig?
Hälsningar
LarsN
Sävsjöträhus 1 3/4-plan. 195 m2 värms med Comfortzone CE65L sedan 2010 med 500l accumulatortank för varmvatten i garage via kulvert. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Livslängd hos Comfortzone?
« Svar #17 skrivet: 23 februari 2024, 11:31:11 »
Hej,
Min CE65L har gått med spärrade elpatroner på sedan 2010 december utan några reparationer mer än att jag bytt cirkulationspump en gång.

Nu har display/styrkort gått sönder (min egen analys).
- Värmepumpen har senaste tiden automatisk gjort VV men inte värme (oavsett att givarvärden för frånluft/retur är rimliga och uppfyller villkoren för att göra värme).
- Jag kan göra värme manuellt både med kompressor och elpatroner.

Jag har ringt CZ kundservice men de säger att reservdelen för automatisk styrning (kortet bakom display:en) inte finns och de har inga ersättningar.
Finns det någon som har en inte fungerade CE65 och kan sälja ett fungerande styrkortet (bakom dislay:n)till mig?
Hälsningar
LarsN

Samma fel som jag hade på min CE65 för några år sedan. Då fanns det nya styrkort att köpa. Oroande att det inte finns reservdelar till en 14 år gammal värmepump.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Livslängd hos Comfortzone?
« Svar #18 skrivet: 23 februari 2024, 15:34:31 »
Är det olika på CE65 resp CE50? Annars i tråden bredvid så har en användare bestämt sig för att slänga ut sin CE50. Kanske han kan vara intresserad i så fall
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!