Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥stÃ¥enden frÃ¥n värmepumpsinstallatörer  (läst 6572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

t_ommy

  • Gäst
t_ommy
Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« skrivet: 24 oktober 2013, 07:13:37 »
Hej
Jag har haft några installatörer på besök och jag skulle vilja höra panelens åsikter om några påståenden de kommit med som i någon mån förbryllar mig:
(Huset är dåligt isolerat, 2-plans+källare ~180kvm och beräknat energibehov runt 28MWh. Lågtempsystem. Kristinehamn, Värmland. Ev utbyggnad i framtiden.) Samtliga har initialt offererat 8kW-pumpar.


1. (NIBE) Att gå upp till en 10-pump kostar bara ström. (Kan man för övrigt kompensera en "för stor" pump med en arbetstank?)

2. (Thermia) Du ska absolut inte ha någon tank för då förstör du verkningsgraden.

3. (Thermia) Många start/stopp sliter inte på pumparna för de har scrollkompressorer.

4. (Thermia) Ser inga problem med att gå upp en pumpstorlek, hellre det än att borra djupare för att ta höjd för ökat energibehov.

5. (Thermia) Kräver ingen minsta vattenvolym utan klarar sig med bara enstaka radiator.

6. (Daikin) Luft/Vatten-vp är effektivare när det är varmare ute än det är i borrhålet, dvs större delen av året. Ffa för varmvatten sommartid.


Priserna jag fått efter ROT:
NIBE 1226-8: 108-110' (150m)
NIBE 1245-8: 119-123' (160m)
Termia Diplomat 8: 104-109' (150m)
Termia Diplomat 8 G3: 120-124' (160m)
Termia Diplomat 10: 116' (170m)
IVT Greenline 8: 108' (160m)
IVT Premium 8: ~120' (170m)
Daikin Evolution: 129' (185m)

Vilket alternativ tycker du är vettigast?

Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2013, 07:22:06 »

Jag hade valt Daikin Evolution.
Det dom andra kan göra kan den göra bättre på alla punkter.
« Senast ändrad: 24 oktober 2013, 07:23:42 av Lussebulle »
Daikin, vad annars?

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2013, 07:34:48 »
När du ändå tittar på många leverantörer så kan du lika väl ta in pris från CTC också. Deras nya Eco Heat400 är betydligt bättre än förra 300 serien :)
Du får två biobiljetter för besväret
 http://www.ctcvarme.se/web/Hembesok_Biobiljett.aspx

Lycka till

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2013, 07:41:51 »
1. Det kostar inte någon ström att gå upp i storlek, tvärt om, däremot får man fler start/stopp.
2. En tank är bra om du vill sätta in en pump med hög effekttäckningsgrad, du har dessutom ett hus i tre plan, med olika effektbehov, och som behöver värme under olika delar av året, källaren t.ex. kan behöva lite värme när resten av huset är för varmt p.g.a solinstrålning. I ditt fall som funderar på utbyggnad, och har ett hus med olika värmebehov i de tre planen skulle det definitivt ge dig större möjligheter till god värmekomfort på alla våningsplan med bibehållet få start och stopp och hög verkningsgrad med en arbetstank.
3. En omdebatterad fråga, jag anser att start/stopp sliter, andra gör det inte, det måste bli upp till din egen magkänsla att avgöra.
4. En större pump behöver som regel inte ett djupare borrhål (det är husets energibehov som bestämmer borrdjupet), men om ni avser bygga ut = öka husets energibehov, så behövs ett större borrdjup.
5. Struntprat. (Om man nu inte verkligen anser att antalet start och stopp inte är negativt, då spelar det ingen roll, jag tror dock inte att Thermia centralt skulle hålla med om att det är att rekommendera att köra en värmepump mot en liten volym eller liten värmeavgivande yta.
6. Luft/vatten ÄR effektivare när det är varmt ute, tyvärr behöver man ju inte så mycket värme i huset då heller, som regel ligger årsmedel-COP för luft/vatten-VP ca 0,3-1,0 lägre än med bergvärme. (typ 4.0 för bergvärme och 3.0 till 3.7 för luft/vatten)
Skillnaden borde väl framgå i dina offerter? (För övrigt så är Daikin Evolution inte en luft/vattenvärmepump, det är en inverterstyrd bergvärmepump)

Jag har gjort en kalkyl för ditt hus och så vitt jag kan se så har du ett toppeffektbehov vid DUT på ca 9.7 kW.
Med tanke på att ni avser bygga ut så kanske man skulle satsa på nära 100% effekttäckning, vilket i kombination med de tre våningsplanen, och deras olika värmebehov skulle peka på nyttan med arbetstank.

En optimal anläggning för dig skulle vara:
En värmepump med 8-10 kW uteffekt vid 55 graders framledningstemp.
Arbetstank med en snål extern cirkpump.
Minst 155 meter aktivt borrdjup, gärna 170 meter med tanke på eventuellt framtida utbyggnad.

Val av fabrikat anser jag vara mer eller mindre omöjligt att råda om, jag skulle dock även begära offert från Wiessman, och titta på Daikins nya bergvärmepump (Eftersom den är inverterstyrd så behöver den troligen ingen arbetstank).
En offertförfrågan i Värmepumpsforums webbtjänst www.energioffert.se är gratis och kan kanske ge dig fler alternativ än de du redan har.

Hoppas detta gjorde dig lite klokare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

t_ommy

  • Gäst
t_ommy
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2013, 07:54:23 »
När du ändå tittar på många leverantörer så kan du lika väl ta in pris från CTC också. Deras nya Eco Heat400 är betydligt bättre än förra 300 serien :)
Du får två biobiljetter för besväret
 http://www.ctcvarme.se/web/Hembesok_Biobiljett.aspx

Lycka till

Tack för tipset. Har faktiskt fått en från CTC också men den var inte komplett, bla ingick inte elarbeten i den. Dom hade dock räknat på en 410. 105' efter ROT.
Är det verkligen stor skillnad mellan 300 och 400 serien? När jag jämförde data skiljde de sig inte mycket åt, samma COP bland annat. Och jag är lite skeptiskt till dess konstruktion med "arbetstanken".

t_ommy

  • Gäst
t_ommy
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2013, 08:05:30 »
1. Det kostar inte någon ström att gå upp i storlek, tvärt om, däremot får man fler start/stopp.
2. En tank är bra om du vill sätta in en pump med hög effekttäckningsgrad, du har dessutom ett hus i tre plan, med olika effektbehov, och som behöver värme under olika delar av året, källaren t.ex. kan behöva lite värme när resten av huset är för varmt p.g.a solinstrålning. I ditt fall som funderar på utbyggnad, och har ett hus med olika värmebehov i de tre planen skulle det definitivt ge dig större möjligheter till god värmekomfort på alla våningsplan med bibehållet få start och stopp och hög verkningsgrad med en arbetstank.
3. En omdebatterad fråga, jag anser att start/stopp sliter, andra gör det inte, det måste bli upp till din egen magkänsla att avgöra.
4. En större pump behöver som regel inte ett djupare borrhål (det är husets energibehov som bestämmer borrdjupet), men om ni avser bygga ut = öka husets energibehov, så behövs ett större borrdjup.
5. Struntprat. (Om man nu inte verkligen anser att antalet start och stopp inte är negativt, då spelar det ingen roll, jag tror dock inte att Thermia centralt skulle hålla med om att det är att rekommendera att köra en värmepump mot en liten volym eller liten värmeavgivande yta.
6. Luft/vatten ÄR effektivare när det är varmt ute, tyvärr behöver man ju inte så mycket värme i huset då heller, som regel ligger årsmedel-COP för luft/vatten-VP ca 0,3-1,0 lägre än med bergvärme. (typ 4.0 för bergvärme och 3.0 till 3.7 för luft/vatten)
Skillnaden borde väl framgå i dina offerter? (För övrigt så är Daikin Evolution inte en luft/vattenvärmepump, det är en inverterstyrd bergvärmepump)

Jag har gjort en kalkyl för ditt hus och så vitt jag kan se så har du ett toppeffektbehov vid DUT på ca 9.7 kW.
Med tanke på att ni avser bygga ut så kanske man skulle satsa på nära 100% effekttäckning, vilket i kombination med de tre våningsplanen, och deras olika värmebehov skulle peka på nyttan med arbetstank.

En optimal anläggning för dig skulle vara:
En värmepump med 8-10 kW uteffekt vid 55 graders framledningstemp.
Arbetstank med en snål extern cirkpump.
Minst 155 meter aktivt borrdjup, gärna 170 meter med tanke på eventuellt framtida utbyggnad.

Val av fabrikat anser jag vara mer eller mindre omöjligt att råda om, jag skulle dock även begära offert från Wiessman, och titta på Daikins nya bergvärmepump (Eftersom den är inverterstyrd så behöver den troligen ingen arbetstank).
En offertförfrågan i Värmepumpsforums webbtjänst www.energioffert.se är gratis och kan kanske ge dig fler alternativ än de du redan har.

Hoppas detta gjorde dig lite klokare.

Tack Rikard för att du tog dig tid och svara på mina frågor och dina svar stämmer väl överens med mina tidigare övertygelser som installatörerna argumenterade emot. Det gör att förtroendet för dom minskar lite tyvärr.
Ang Daikin så vet jag att Evolution är en bergvärmepump men säljaren tyckte att LV skulle vara ett bra alternativ därav diskussionen kring effektivitet. Lutar nog faktiskt åt den ifall jag ändå känner att jag borde upp ett snäpp mot vad jag offererats.
Wiessman verkar vi inte ha någon ÅF för här.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2013, 08:17:40 »
1. (NIBE) Att gå upp till en 10-pump kostar bara ström. (Kan man för övrigt kompensera en "för stor" pump med en arbetstank?)

Så länge husets maximala effektbehov är större än 8kW så kostar det mindre el att gå upp en storlek. VP'n går ju så mycket den behöver för att producera den energi huset behöver och bara för att man sätter in en större VP så ökar ju inte husets energibehov. I stället klarar VP'n ensam av att producera mer av energin och eltillskottet behövs mindre.
Dock kan man få andra nackdelar med en större pump, typ många starter/korta gångtider vilket ger lite sämre verkningsgrad och (eventuellt) sliter mer på kompressorn. Men det kan man kompensera för med större volym i värmesystemet.

En 8'a räcker säkert till i dag - Särskilt om du tilläggsisolerar. Hur mycket extra en eventuell tillbyggnad kräver är svårt att säga, men om du isolerar resten av huset först så kanske det till och med blir mindre än i dag?

Om du inte vet när/om du kommer att tilläggsisolera och bygga ut och i vilken ordning så är det en bra idé att sätta in 10'a och en arbetstank.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2013, 08:27:09 »
Funderar du på en Daikin, ta i så fall in priser även på Nibe och IVT:s motsvarigheter, med en inverter kan du skippa arbetstanken, och detta gör att priset blir ungefär detsamma som en on/off + arb.tank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2013, 09:14:45 »
När du ändå tittar på många leverantörer så kan du lika väl ta in pris från CTC också. Deras nya Eco Heat400 är betydligt bättre än förra 300 serien :)
Du får två biobiljetter för besväret
 http://www.ctcvarme.se/web/Hembesok_Biobiljett.aspx

Lycka till

Jag fick inga biljetter så det blir en annan leverantör ;-) (eller var det för att den offerten var 22300 dyrare med 30 meter mindre borra och att det tillkom arbetskostnad på löpande timpris för flytt av pannrum).
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2013, 09:36:46 »
När du ändå tittar på många leverantörer så kan du lika väl ta in pris från CTC också. Deras nya Eco Heat400 är betydligt bättre än förra 300 serien :)
Du får två biobiljetter för besväret
 http://www.ctcvarme.se/web/Hembesok_Biobiljett.aspx

Lycka till

Du är ctc säljare och erkänner alltsÃ¥ att ecoheat 300 var dÃ¥lig  ;) . Hur är ecoheat 400 bättre? Kollade lite pÃ¥ den i manualen och det ser ju exakt likadant ut som en 300. Lite annan färg gör ingen ny värmepump. Finns ju en trÃ¥d i ctc-delen där vi disikerade 300an. Kan ju va läsvärt för den intresserade.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2013, 09:46:22 »
Jag tycker att thermiakillen är lite ute och seglar. Extra volym förstör inte verkningsgraden om man nu inte gör riktigt fel på något sätt. Starter sliter ju självklart, sen kan ju olika kompressorer vara olika känsliga. Värst av allt är påstående 5, förutsatt att det är en on/off maskin och inte en inverter. Nu är ju påståendena tagna lite ur sitt sammanhang kanske, men jag skulle nog se upp för den här installatören. Allt kan ju i och för sig vara ett missförstånd.

Tittar man på energimyndighetens test så gick det ju bra för nibe med termia tätt efter. Ivt lite på efterkälken och ctc en bra bit efter. Personligen hade jag gått på en blandning av bäst pris och förtroende till installatören.


Utloggad mrbackback10

  • Alla kan nÃ¥got om dom vill.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Jobb el. SJUKDOM
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2013, 09:55:42 »
Snabb kalkyl, säger 9,68kw Eller om man räknar pÃ¥ 180m2 9,87kw (toppeffektbehov). Skulle dock rekommendera lite djupare borra pga. lÃ¥gtempsystemet belastar borran mera (engÃ¥ngsinvestering).  8-10 kw funkar bÃ¥da men 10:an med acctank är nog bättre med tanke pÃ¥ utbyggnaden. Sedan är det ju bara driftid/kompressorstarter som dödar kompressorn om inget oförutsett händer. Sc:,h
Hus 240m2, 1245-8+ukv200+214m aktiv borra
Garage 143m2 1145-6+153m aktiv borra

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2013, 10:02:23 »
2)
Mer vattenvolym borde öka verkningsgraden en liten aning. Med mer vatten blir det mindre över- och undertemp vid varje värmecykel och eftersom verkningsgraden minskar mer vid övertemp än vad den ökar vid motsvarande undertemp så får man lite bättre total-COP om man kan starta och stoppa VP'n närmare börvärdet.
Men, som sagt var, ju fler prylar man har mellan VP'n och radiatorn desto större risk att man justerar prylarna fel så att man gör varmare vatten än nödvändigt. Det är därför man skall öppna de flesta termostaterna när man justerar in prylarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2013, 10:35:33 »
Ju mer jag tänker på det desto mer anser jag att en inverter kanske är bäst för dig, hus i flera plan (Kan kräva reglering med termostater), eventuell utbyggnad (Kan innebära högre effektbehov) innebär att du absolut bör ha arbetstank, eller inverterstyrd värmepump.
Rimligen borde inverteralternativen bli billigare, och då skulle jag nog nästan rekommendera detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mrbackback10

  • Alla kan nÃ¥got om dom vill.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Jobb el. SJUKDOM
SV: Påståenden från värmepumpsinstallatörer
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2013, 11:11:25 »
"Rimligen borde inverteralternativen bli billigare, och då skulle jag nog nästan rekommendera detta". Men borran bör dimensioneras efter det verkliga kommande behovet även vid inverter, sedan kan man ju ha sol/frånluft/luft/mark- återladdning för att kompensera överskridet uttag.
Hus 240m2, 1245-8+ukv200+214m aktiv borra
Garage 143m2 1145-6+153m aktiv borra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!