Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkopplingsalternativ Nibe F2026  (läst 1637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Chri11e

  • Gäst
Chri11e
Inkopplingsalternativ Nibe F2026
« skrivet: 03 december 2012, 16:16:55 »
Funderar starkt på att slå till på en F2026 8 eller 10 kW. Tänkte köra den mot acktank kw500 med fast kondensering nu till en början då allt är förberett för det. Nästa säsong kan det hända att jag kopplar om till flytande kond.

Frågor:
1. Är det lämpligast att koppla den på solslingan och köra med glykol eller ska jag koppla in mig på "hela" tanken?
2. Lämplig storlek på CP vid de två alternativen ovan?
3. Om man kör med VP's egna styrning, utan smo05 eller smo10 vad är det då som startar pumpen? Jag har förstått att den stannar på ett givet värde på returvattnet men styrs också starterna av T-returvatten?
4. Kyler man inte acktanken när man har ett kontinuerligt flöde på CP även när VP inte går?

Tacksam för svar.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Inkopplingsalternativ Nibe F2026
« Svar #1 skrivet: 04 december 2012, 19:07:40 »
Jag är ju bara nybörjare själv, men nÃ¥gon rättar säkert mina felaktiga pÃ¥stÃ¥enden  ::)

1. Jag skulle köra mot hela tanken. Mindre förluster, och så har du ju solslingan kvar. Bor du där det ofta är strömavbrott, speciellt om du inte är hemma, så blir kanske svaret annorlunda.

2. Är ju som sagt bara nybörjare. Men vet att det hänger ihop med rördiametern, antal böjar samt längden på rören.

3. Normalt måste du koppla en extern on/off termostat till VP, termostaten bör nog monteras i ett dykrör i acctanken.

4. Jo, lite granna. Men man kan låta VP styra CP om det bara finns tillräckligt med vatten i systemet. Jag *tror* att det borde vara ok för dig, om du har en stor acctank. Själv har jag en UKV100 extratank, och då ska man enligt uppgift inte stänga av CP, eftersom man då kan få för korta drifttider.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!