Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 19 april 2015, 11:00:27 »

Är daikin altherma samma maskin som evolution?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 18 april 2015, 09:26:51 »

Bild
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 17 april 2015, 20:09:16 »

Nej, men sånt går att skaffa. Var det något särskilt du undrade?

ja  det kan finnas en enkel lösning  om du vill behålla vedpannan
Med vänlig hälsning
cc
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 15 april 2015, 22:46:39 »

En daikin hade varit intressant, men tror inte att det finns bvp från dem här på andra sidan viken... luftluft finns det gott om.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 april 2015, 19:31:08 »

Men tanken står antagligen inne och läcker det lite värme så kanske du slipper installera en radiator i pannrummet vilket inte är helt ovanligt men den är onödig stor som arbetstank om du inte ska behålla vedpannan men det funkar om det finns plats jag har 2000 liter och det funkar ok.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 april 2015, 06:56:23 »

Storleksmässigt borde en Dakin Evolution kunna passa om du funderar på inverter, och då finns absolut inga skäl till arbetstank, du kan t.o.m låta hälften av termostaterna strypa bort flöde utan att det borde bli några problem med styrningen eller driftförutsättningarna.
Tänk på att en 2 m3 acktank läcker en del energi, så bäst är egentligen att (om ni vill ha kvar panna och tankar) koppla en värmepumpen helt parallellt med den gamla utrustningen så du kan kallställa allt järnskrot som läcker värme.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 april 2015, 22:03:28 »

En fråga ,,
Har du en bild på tanken?
Med vänlig hälsning,
Cc
Nej, men sånt går att skaffa. Var det något särskilt du undrade?
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 14 april 2015, 21:16:51 »

Oki, blev fundersam :)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 14 april 2015, 20:54:29 »

En fråga ,,
Har du en bild på tanken?
Med vänlig hälsning,
Cc
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 april 2015, 20:45:53 »

Ska du flytta Zyberdude?
Jag hade mest troligt valt en inverter om jag valde idag.
Nej inte alls. Har lyckats övertyga farsan om att sluta elda med ved... (eller egentligen är det morsan som eldar, farsan klyver veden, och jag och morsan får slita med att rada in fanskapet i vedförrådet).  :)

Med deltat funderade jag mest på om 1255 skulle gå "bra" om varma sidan bara har 2-3 graders delta på minsta effekten och pumpen skulle gå konstant, i jämförelse med att ha en 10kw pump där pumpen skulle ha 6 graders delta men gå mera sällan. Det ska alltså vara jämn/konstant temperatur i golvet hela tiden, precis som med en arbetstank.

I dagsläget (med en korrekt anpassad cp för huset) är flödet enligt grundfos manual 1,41l/s om jag tolkade kurvorna rätt, vilket ger ett delta på ca 1 grad.

Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 14 april 2015, 19:13:05 »

Ska du flytta Zyberdude?
Jag hade mest troligt valt en inverter om jag valde idag.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 april 2015, 19:07:22 »

Dom räknar Gm på i stort sett samma sätt som andra Nibe. 1255 har variabel cp på både varma samt kalla sidan som styrs efter deltat så den bör hålla deltat ganska lika så länge cp går över minsta hastigheten man ställt in sjunker effekten ytterligare kommer deltat sjunka. Anledningen att man kan ställa min effekt är att man kanske måste ha en viss hastighet på cp om alla raddar ska bli varma.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 14 april 2015, 17:08:20 »

Finns bara en stor 2m3 tank.

Hur skulle det vara med en 1255. Räknar de också gradminuter (eller motsvarande på nibe språk)? Hur fungerar dem om man ser till  :dt: på varma sidan, behöver även de "normalt" 5-10  :dt: ?

Skulle det gå att den går på lägsta effekt 4kw och t.ex. ha ett  :dt: på 1?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 april 2015, 05:36:38 »

HAr du en enda tank på 2 m3 eller har du någon på 500 liter?
Du skulle kunna spara en 500 liters och köra den som arbetstank, spara cirkpumpen men skippa shunten, den kommer bara att störa funktionen.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 13 april 2015, 21:21:53 »

Jag tror nog allt åker ut. Den är gammal både panna och tank (det är cp och shunt som är nya), men inga direkta synliga fel.

Utrymme finns det gott om..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 13 april 2015, 20:51:46 »

2 m3 är ganska mycket så systemet blir mycket trögt med hela denna volym.
Det kanske funkar om du ansluter returen ganska högt upp på tanken så att inte allt vatten omsätts.
Från VP kopplas till toppen och returen från golvvärmen kopplas ihop med retur till värmepump med en T-koppling mot tanken.
Värmepumpen får styras av en tempgivare som placeras på toppen av tanken, och kurvan på värmepumpen justeras så att shunten normalt är helt öppen.
Har du plats kan du ha kvar pannan som reserv.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 april 2015, 20:18:39 »

Ska tanken och panna vara kvar.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 13 april 2015, 11:30:01 »

Det blev ungefär som jag tänkt mig. Funderade på minst 200m borrhål och en 8kw pump.Med 220m hål och 10kw pump är det återbetalt mot 8kw om 8 år, med dagens elpris.

Hur stor arbetstank kan man ha till 10kw? Idag finns det ju redan cp och shunt, då det eldas mot en 2m3 tank, som är ganska nya. Så enklast skulle det vara med en arbetstank så slipper man göra några ingrepp i systemet som har fungerat klanderfritt i 32 år utan desto mera injusteringar och utan termostater.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 april 2015, 07:48:48 »

Jag har gjort 3 kalkyler, en med 8, en med 10 och en med 12 kW VP.
Eltillskottet blir som följer om du väljer dessa:
8 kW = 1650 kWh/år (191 meter aktivt borrdjup)
10 kW = 650 kWh/år (220 meter)
12 kW = 35 kWh/år. (258 meter)
Bordjupet baseras på önskad inkommande KB-temp medel 0 grader.
Baserat på ett energivärde på veden om 1300 kWh/m3 och 75% pannverkningsgrad.

Om du har golvvärme i hela huset så kan det fungera bra med snäppet mindre pump, 8-10 kW, utan arbetstank.
en 12 kW värmepump verkar kräva 2 borrhål (Man borrar sällan mycket djupare än 220 meter i ett hål, det ger för stort flödesmotstånd)
Viktigt att tänka på om du väljer att köra utan arbetstank är att du skall försöka balansera in ditt golvvärmesystem helt utan termostater aktiva, och sedan försöka aktivera så på termostater som möjligt för att värmepumpen skall få arbeta med så stabila driftsförutsättningar som möjligt.
Hus i två plan tenderar dock att vara lite svårare att balansera in än enplanshus, då det finns onekligen en fördel med arbetstank, t.ex. när solen ligger på och värmer ovanvåningen så kommer troligen alla termostater att vara stängda där, vilket mer eller mindre halverar tillgängligt flöde för värmepumpen.
med en arbetstank garanteras att värmepumpen alltid har rätt flöde (deltaT) att arbeta med vilket ger pumpen bra driftsförutsättningar, lägger grunden för lång livslängd, och ger dig större möjligheter att låta temostater reglera bort övertemp.
Dock, rent generellt skall man oavsett arbetstank eller ej, helt inte låta termostaterna ha för stort inflytande på värmeregleringen, huvudsakligen är det värmepumpens utegivare och en centralt placerad rumsgivare som skall styra temperaturen.

Alternativet med arbetstank och nära på full effekttäckning (12 kW) kommer att bli rätt mycket dyrare, räkna med ca 20-30 000 kr extra för tank, extra cirkpump och extra borrhål.

Det ekonomiskt vettigaste torde bli en 10 kW värmepump med eller utan arbetstank och med ett borrhål på 200-225 meter aktivt djup.

12 kW med arbetstank blir rätt mycket dyrare och det ger dig bara en besparing som är 130 kWh högre än 10 kW alternativet (COP på de olika värmepumparna varierar en aning så man kan inte bara titta på mångden eltillskott när man för fram besparingssiffrorna.)
Beräkningarna avser Nibe 1245, 8, 10 och 12 kW VP.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 12 april 2015, 21:43:11 »

Någonstans 8-10 kW tror jag, samt ca 200 m borra.
Eftersom det är golvvärme behöver du säkert en arbetstank i vilket fall så ta en 10 kW + 200 l arbetstank.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 12 april 2015, 20:46:53 »

Hur stor värmepump borde ett hus (2 våningar) från 1983 med gv och uppvärmd yta är 219m2 behöva?

Nu eldas det med ca 26 m3 staplad ved (främst gran och tall) enligt måtten på vedutrymmet och därtill värms vv främst på sommaren av en skilld vvb. Eldandet brukar upphöra mellan april- september.

Önskar en beräkning på borrhål och pump. Bor i höjd med umeå

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!