Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC EcoAir mÃ¥nga starter.  (läst 1781 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin100

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC EcoAir många starter.
« skrivet: 14 april 2020, 22:33:27 »
Hej. Flyttat in i ett hus med en CTC EcoEL 1550 och EcoAir 110 Polar edition och jag tycker VP går väldigt ofta och väldigt korta stunder. Jag hade samma modell på pannan, fast med EcoAir 107 i mitt gamla hus så är väl införstådd med funktion och inställningar men tycker den "nya" beter sig lite underligt.
10 grader ute dagtid och plus en på natten. VP har gått 6t 23min med 63 (!) starter, dvs 2,6 starter i timmen och bara 6 minuter per gång. Ändå har jag höjt diff start/stopp till 7 grader. Startfördröjning är 10 minuter. Och som bonus kickade elpatronen in efter en kort dusch. Visst, tappvatten tas från övre pannan med elpatron men borde inte det klara sig med bara VP? Är det så att VP är så stor att det räcker med 6 minuter körtid?

240kvm uppvärmd yta fördelat på ett plan med källare (120 + 120). Golvvärme i källaren och 25 kvm på entreplan, radiatorer i sovrum, 2+2 personer. Västkusten.

24000 kWh per år inkluderat ett spabad på 1600 ltr som värms med patron året om.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC EcoAir många starter.
« Svar #1 skrivet: 15 april 2020, 18:31:35 »
Det är 10 kW modellen, gissar att den höjer tempen i tanken rätt kvickt.
Kolla tempdiffen VP in/ut när kompressorn går, kanske du måste höja laddpumpen ett steg?
Sen har jag för mig att det är rätt omöjligt att få en CTC att låta bli eltillskott om man inte stänger av elpatron.
Den är helt enkelt konstruerad att ladda övre delen av pannan med elpatron då och då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC EcoAir många starter.
« Svar #2 skrivet: 15 april 2020, 19:47:20 »
Är det inte sÃ¥ att laddpumpen gÃ¥r24/7  och  CTC mäter pÃ¥ returen till VP ,gör att det är en häftig cirk pÃ¥ vattnet och kyler ner returen snabbt, med pÃ¥följd att den vill starta igen, är inte sÃ¥ mÃ¥nga liter i nedre delen pÃ¥ tanken som far runt. Kanske göra som jag gjorde en baypass upp till den övre delen med strypare pÃ¥, dÃ¥ laddas även den övre delen med VV. Problemet med även detta är att vattnet kyls av lite i den övre delen, det skulle inte vara fel att när VP värmt sÃ¥ stannar cirken och styrs med en givare pÃ¥ utsidan för att inte frysrisk ska bli i utedelen, jag själv ska göra om det sÃ¥. Kan ha fel med 24/7 pÃ¥ laddpumpen  , men min 107:a är sÃ¥.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!