Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Design pÃ¥ olika värmepump märke  (läst 2182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Design på olika värmepump märke
« skrivet: 25 maj 2020, 21:31:54 »
Jag tittar på olika design som jag gillar och andra gillar inte.
Gillar inte display placerad längst i vänster eller höger från front på några olika märken värmepump.
Jag gillar display placerad i mitten från front och snyggare roligt att titta på.

Jag gillar är CTC GSi är snyggare, display placerad i mitten från front och matt display.

Jag gillar inte är Bosch Compress 7001i LWM som är lite svårt att läsa blå display och lite högglansigt. Daikin Altherma 3 GEO är för högglansigt svart front som stör spegel och högglansigt display. Nibe är display placerad längst i höger, silver lucka är längst i höger från front och halvmatt display.

Vilken ska jag ha borrdjup och vilken effekt ska jag ha CTC GSi 8 eller 12?

Villa 1 plan och källare, boarea 105m2 och biarea 135m2.
Den genomsnittliga årliga temperaturen är 5.7 °C utetemp.


« Senast ändrad: 28 maj 2020, 22:38:51 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Design på olika värmepump märke
« Svar #1 skrivet: 26 maj 2020, 08:08:54 »
När det gäller design är smaken som baken, delad.
Men bra industridesign är viktig, det har du alldeles rätt i.
Själv wrappade (googla om du inte vet vad det är) min gamla värmepump, vilket jag tyckte blev rätt bra.
Har även gjort det med min luftvärmepump så den smälter in bättre mot vår mörka fondvägg.
Det gillade "regeringen".

Kortfattat kan man väl säga att en 8 kW värmepump brukar räcka om du tidigare haft max 20 000 kWh i energiförbrukning för värme och tappvarmvatten, har du haft mer än så behöver du en 12 kW.
När vi talar om invertermodeller är det inte heller så farligt att överdimensionera, det fungerar bra ändå.

Wrappad luftvärmepump:
« Senast ändrad: 26 maj 2020, 08:11:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Design på olika värmepump märke
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2020, 20:36:11 »
När det gäller design är smaken som baken, delad.
Men bra industridesign är viktig, det har du alldeles rätt i.
Själv wrappade (googla om du inte vet vad det är) min gamla värmepump, vilket jag tyckte blev rätt bra.
Har även gjort det med min luftvärmepump så den smälter in bättre mot vår mörka fondvägg.
Det gillade "regeringen".

Kortfattat kan man väl säga att en 8 kW värmepump brukar räcka om du tidigare haft max 20 000 kWh i energiförbrukning för värme och tappvarmvatten, har du haft mer än så behöver du en 12 kW.
När vi talar om invertermodeller är det inte heller så farligt att överdimensionera, det fungerar bra ändå.

Wrappad luftvärmepump:


Tack för svar. Jag håller med dig för smaken som baken, delad :). Jag googla nästan allt men utom svart luftvärmepump har jag inte sett före du skrev här och jag har har kollat nyss på google att det finns i Sverige men försäljning är låg och smaken som baken.
Jag tror det blir GSi 12 och ska prata med VVS och tillstånd kommun om rekommendera borrdjup för husstorlek också värmepump effekt för rätt dimension.
« Senast ändrad: 28 maj 2020, 22:40:06 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Design på olika värmepump märke
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2020, 23:53:47 »
Då Rickards wrap-mening saknade ett "jag" så trodde jag det var pumpen själv som wrappade och undrae om det var starträknaren på 1210 som han syftade på och hur han nu kunde tycka det var bra.

Själv sÃ¥ förbehÃ¥ller jag mig rätten att anse att den som väljer värmepump baserat pÃ¥ displayens placering värderar fel saker. 
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Design på olika värmepump märke
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2020, 07:59:12 »
Vinalwrapping. från ungefär 2 minuter in i filmen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Design på olika värmepump märke
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2020, 08:39:06 »
Det finns wrapping på film se nedan.
« Senast ändrad: 27 maj 2020, 08:42:55 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Design på olika värmepump märke
« Svar #6 skrivet: 02 april 2021, 13:07:22 »
Daikin Altherma 3 fick snyggare att titta på.

https://www.red-dot.org/project/altherma-3-23942-23941

https://luftmiljobutiken.se/if-design-award-2018-till-altherma-3/

Inte så många bergvärme exempel Mitsubishi Ecodan/Geodan inomhus var inte med Design Award och Reddot.

Gamla Daikin Altherma 2, nya Nibe/Mitsubishi längst front vid hörn displayer är inte snygg.
Tack vare Daikin Altherma 3 mitten front displayer är snygg, liksom Bosch/IVT, CTC och Thermia.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Design på olika värmepump märke
« Svar #7 skrivet: 02 april 2021, 13:16:33 »
Nya CTC GSi 600 är för högglansigt svart front som stör spegel och högglansigt display lika som Daikin Altherma 3.
Det var nytt inspirerad och flesta intresserad och kommer framöver flertal olika märken värmepump produkte  tummenupp
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Design på olika värmepump märke
« Svar #8 skrivet: 02 april 2021, 13:21:17 »
Det är byggtekniskt smartare att ha displayen på sidan, eftersom tanken ska vara rund. Det blir ett naturligt tomrum i hörnen. Sitter displayen i mitten får tanken antingen bli mindre, isoleras mindre eller fronten får välvas lite extra.

Det viktigaste tycker jag är att pumpen fungerar som tänkt, håller länge och går ställa in vettigt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Design på olika värmepump märke
« Svar #9 skrivet: 02 april 2021, 13:31:15 »
Det är byggtekniskt smartare att ha displayen på sidan, eftersom tanken ska vara rund. Det blir ett naturligt tomrum i hörnen. Sitter displayen i mitten får tanken antingen bli mindre, isoleras mindre eller fronten får välvas lite extra.

Det viktigaste tycker jag är att pumpen fungerar som tänkt, håller länge och går ställa in vettigt.

En sak om pannan sitter sido vid betongvägg när person går närmare display front hörn för person tänkte inte på akta slår på kinden i betongvägg. Känna sig irriterar.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!