Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: för lite varmvatten?  (läst 2920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjork5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
för lite varmvatten?
« skrivet: 04 maj 2007, 19:00:22 »
Hej!
Vi har bott ett par månader i vårt nya hus. Vi har en Nibe Fighter 310P, tillsammans med en FJVM 120 (fjärrvärme) Jag var överlycklig då vi skulle flytta in , att äntligen få ett badkar, och såg fram emot LÅNGA sköna bad och duschar... Vi har mätt med timer. Vi kan totalt duscha i 15 minuter, sedan är vattnet kallt ( i ett sträck). Är detta normalt? (jag VET att det är länge, men ibland räcker det inte till...) Det tar sedan nästan 5 timmar innan fightern visar på full värme igen, normalt. Därför har vi nu även kopplat in elpatronen, vilket gör att värmen är uppe på fullt igen efter halva tiden, dock har vi fortfarande 15 minuters dusch att spela på. Har provet med #extra varmvatten-knappen# som inte gör någon större skillnad.
Låter detta normalt, eller kan det vara något fel?
(jag vet att fjärrvärmen inte hjälper till med varmvattnet, det var något som missades utav oss, när vi fick reda på vad som skulle ingå i det fabriksbyggda huset)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: för lite varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2007, 19:51:53 »
Nibe 310P ger som du säger inte så mycket varmvatten men hur mycket höjer "extra varmvatten" knappen temperaturen?
Du måste även vänta ca en halvtimme efter att funktionen aktiverats innan du får extra mycket varmvatten (det tar lite tid att värma vattnet).

Sen låter det knepigt att fjärrvärmen inte kan värma tappvarmvattnet, det kan kanske åtgärdas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjork5

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: för lite varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2007, 23:10:16 »
Hej igen!
På sista tiden har siffran som står hela tiden, (fick förklarat att det inte var grader, men vi kallar det för det) på 53. Nu, 2 timmar efter att jag tryckt in extra vatten knappen, är den uppe i 59...
Enligt Nibe fungerar det så att när man har fjärrvärme, tar den över värmen i huset, nr varmvattnet går under...tror det var 49 grader, och då tar endast kompressorn över varmvattnet. Därför kopplade vi in elpatronen också... Undrar bara om det verkar vara normalt, och om det annars går att göra något annat? mvh//Anne-Lee

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: för lite varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2007, 09:54:29 »
Jo, det måste vara grader, vem säger att det inte är det?

Det är gjort så att du inte har så jättemycket nytta av extra varmvatten knappen om det finns värmebehov till huset som du säger. Det går säkert att göra om så att fjärrvärmen alltid värmer huset och din VP endast värmer varmvattnet, men då återvinner du mindre av enegin som ventileras bort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: för lite varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2007, 10:01:26 »
har man fjärrvärme måste det vara bättre att alltid köra vp mot värme (vv sommartid) och fjärrvärme får göra vv

Utloggad tnaslund

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
SV: för lite varmvatten?
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2007, 19:18:24 »
Har själv en 410P (ungefär samma panna) och vi kan duscha 30 min utan problem med blockad el-patron.
Med el-patron inkopplad har vi inte märkt någon brist på vv.
170 liter 50+ gradigt vatten (+ 70l i mateln som värme buffert) bör räcka längre än 15 min såvida man inte dushar med brandslang. Sc:,h

Vilken temp har pannan innan och efter dusch?

/
T
 
Umeå 140m2 Nibe 410P och braskamin =~14000 kwh 07

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: för lite varmvatten?
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2007, 19:26:03 »
Hej!
Vi har bott ett par månader i vårt nya hus. Vi har en Nibe Fighter 310P, tillsammans med en FJVM 120 (fjärrvärme) Jag var överlycklig då vi skulle flytta in , att äntligen få ett badkar, och såg fram emot LÅNGA sköna bad och duschar... Vi har mätt med timer. Vi kan totalt duscha i 15 minuter, sedan är vattnet kallt ( i ett sträck). Är detta normalt? (jag VET att det är länge, men ibland räcker det inte till...) Det tar sedan nästan 5 timmar innan fightern visar på full värme igen, normalt. Därför har vi nu även kopplat in elpatronen, vilket gör att värmen är uppe på fullt igen efter halva tiden, dock har vi fortfarande 15 minuters dusch att spela på. Har provet med #extra varmvatten-knappen# som inte gör någon större skillnad.
Låter detta normalt, eller kan det vara något fel?
(jag vet att fjärrvärmen inte hjälper till med varmvattnet, det var något som missades utav oss, när vi fick reda på vad som skulle ingå i det fabriksbyggda huset)


Jag skulle börja med att lufta manteln... det är till med stor säkerhet luft i den.
Och är den inte riktigt luftad fungerar vv-laddningen inte 100% igt..

Så leta rätt på säkerhetsventilen å lufta länge fyll på lufta igen det ska bara komma vatten..
« Senast ändrad: 07 maj 2007, 19:29:53 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: för lite varmvatten?
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2007, 22:01:03 »
Det står inget om hur mycket varmvatten duschen (eller duscharna?) drar, men jag antar att det är en snåldusch eftersom huset är nytt? Med en slösaktig dusch kan man ju dra iväg stora mängder varmvatten på 15 min och då räcker nog inte varmvattnet. (Går enkelt att mäta med en hink och en klocka).
Vår Autoterm 190 klarar precis att fylla standardbadkaret sen är det slut, men då är den snålställd.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 711
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!