Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SandlÃ¥denivÃ¥ pÃ¥ forumet  (läst 29739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #15 skrivet: 06 augusti 2011, 22:16:09 »
Hej igen
Jag varken kan eller vill försvara Rikards beslut till att behöva ta till en sådan drastisk åtgärd då jag inte heller har alla fakta
Men han kanske omprövar sitt beslut om nu inte det är tidsbestämt vilket jag sett användas i andra forum.
Hoppas det är det senare och att ni stannar kvar för ni tillför mycket och övergår att använda sakliga argument istället


Snacka om kunskap, har du inte träffat "Löken" på Carrier då har du gått miste om något.


Mvh/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Farangen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #16 skrivet: 06 augusti 2011, 22:23:33 »
Stefan!

I min värld är Carrier ett kylföretag och inte ett VVS-företag.

Det är en stor diskrepens mellan dessa båda verksamhetsområden.

Mvh

Farangen

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #17 skrivet: 06 augusti 2011, 22:40:43 »
Visst är det trÃ¥kigt att folk försvinner men i lÃ¥nga loppet har det bara en marginell betydelse, för INGEN, oavsett kunskaper, är oersättlig. För även om vissa har stora kunskaper och är duktiga finns det alltid nÃ¥gra som har bÃ¥de större kunskaper och är duktigare. SÃ¥ även om jag kommer att sakna er tror jag inte kvaliteten pÃ¥ forumet kommer att pÃ¥verkas. Eftersom jag har häckat här nÃ¥gra Ã¥r dristar jag mig till att säga att forumet fungerade mycket bra INNAN bÃ¥de CC o Oraklet dök upp  och jag är övertygad om att det kommer att fortsätta även om dom försvinner.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #18 skrivet: 06 augusti 2011, 22:46:17 »
?????????

Förstår inte vad du menar, jag kan dock använda svenska och skriva "skillnad" så alla kan läsa och förstå. Detta klarar uppenbarligen inte du av.

Försökte vara lite rolig då du använde ordet kyltekniker om en duktig kille här på forumet som jag också har höga tankar om.
Om du var i branchen så hade du nog vetat vem detta var, men där missbedömde jag dig och din kompetens.

Sen vad som är skillnad om Carrier har eget folk anställda eller ett större VVS-företag har en egen kylkille som är duktig, vad är skillnaden i detta?
Själv har jag två kylkillar anställda av totalt 50 medarbetare och jag tillhör ingen av dessa "branscher"

Mvh/ Stefan

Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #19 skrivet: 06 augusti 2011, 23:05:26 »
Många synonymer här idag, sätter punkt för mig i denna debatt


MVH/ Stefan

Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #20 skrivet: 06 augusti 2011, 23:25:13 »
Oj oj oj flickor ;)

Om ni bjuder folk hem, och några uppför sig dålig , visst slänger ni ut de!
Gör de det på t.ex. bibliotek, blir de tillrättade :) hehe.

Det är ett privat forum och ägaren kan lägga ner den om han vill!!!

Men visst vare det roligt om han skulle "bjuda tillbaka" Oraklet som Cocacola.
Det skulle JAG iaf uppskatta.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #21 skrivet: 06 augusti 2011, 23:26:16 »
Nej, jag vill inte det.

Är det på det sättet önskar jag också att bli borttagen.

Hur tar man bort sig från detta forum. Jag vill åxå bort.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #22 skrivet: 06 augusti 2011, 23:32:08 »
Nej, jag vill inte det.

Är det på det sättet önskar jag också att bli borttagen.

Hur tar man bort sig från detta forum. Jag vill åxå bort.

Tror inte det går. Du har NU visat ditt missnöje.
Och Ägaren funderar om han ska ställa upp för oss eller ej :(
Han har inte raderat tråden.

Hur blir det?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #23 skrivet: 06 augusti 2011, 23:40:04 »
Jag är osäker på om jag kan stå för att jag vill bli borttagen. Det gick fort att skriva, och jag baserade mitt hastiga inlägg på att några medlemmar blivit borttagna pga meningsskiljaktigheter.

Jag följer inte alla ämnen här, och kan mycket väl ha missat om dessa i själva verket burit sig illa åt och kanske också bör avhysas från forumet. Så egentligen borde jag hålla mig utanför, men eftersom jag sett att Rickard oftast inte bara modererar i sitt fina forum, utan också gillar att vara med i diskussionerna, och vad jag sett ofta har en annan uppfattning än vad jag själv har i många frågor så vill inte jag hamna i ett läge där jag bör akta mig för vad jag skriver för att inte riskera att åka ut härifrån. Då drar jag hellre redan nu.

Har jag fel så låt mig få veta det.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #24 skrivet: 06 augusti 2011, 23:45:00 »
Vi är BARA Rickards gäster.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #25 skrivet: 06 augusti 2011, 23:49:16 »
Ja, så är det absolut. Och Rickard förtjänar att kunna leva på det här och sina andra forum. Det är verkligen min åsikt.

Men det här är inget som han själv håller igång dynamiken på, det är alla användare och deras samlade kunskap och vilja att dela med sig som gör att ekorrhjulet snurrar på. Tacksamheten bör vara ömsesidig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #26 skrivet: 07 augusti 2011, 02:55:10 »
Klockan är 02.00, och vi har haft middagsgäster...

Jag kommer trots allt att försöka förklara bakgrunden till mitt beslut att utestänga ett antal medlemmar. (som bidragit med mycket)

Jag har allt sedan starten av mina forum haft en vision, att "mina" forum skulle vara mer seriösa, hjälpsamma, trevliga och tillmötesgående mot nya medlemmar - än andra froum.

Som jag ser det har jag (vi) lyckats rätt bra med det genom åren.

Visst har det från tid till annan kommit in medlemmar som uppträtt på ett sätt som retat och förargat "gamla" medlemmar, men som regel (efter att jag via PM och/eller e-post informerat dem om min vision för forumet) har de antingen blivt mer seriösa, eller dragit vidare till andra forum.

En enstaka medlem som uppträder oönskat är inte något större problem, men om man får in för många medlemmar som inte agerar i den anda man vill ha i ett forum så blir det problem.

Jag har full förståelse för alla som tror att jag stänger av vissa personer för aatt vi har olika uppfattningar i vissa specifika frågor, men inget kan vara mer fel.
Det vore helt huvudlöst av mig om jag stängde av de som har en annan uppfattning - eftersom jag älskar att debattera.

Om jag hade den typen av mentalitet att jag bara rörde mig med "vänner" som "tycker och tänker som jag" hade jag förmodligen aldrig startat något forum alls.
Jag älskar att debattera, och jag växer när jag bemöts av goda argument som åsidosätter mina tidigare åsikter/kunskaper.

Senaste året har forumet råkat få in ett antal medlemmar som är väldigt aktiva och som på ena eller andra sättet lyckas trigga det sämsta hos i normala fall trevliga och tillmötesgående människor/medlemmar.
Mitt ansvar som ägare/moderator är att på bästa sätt försöka upprätthålla min vision, seriösa, hjälpsamma, trevliga och tillmötesgående inlägg - varken mer eller mindre.

Det senaste året har seriösa, hjälpsamma, trevliga och tillmötesgående inlägg blivit allt mer ovanliga.

Vanliga medlemmar, dignitärer och annonsörer har på olika sätt låtit mig veta att de inte gillar utvecklingen.

Jag har stängt av 4 personer för att kunna upprätthÃ¥lla en  bra nivÃ¥ pÃ¥ forumet.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #27 skrivet: 07 augusti 2011, 09:20:26 »
Undrar fortfarande hur jag gör för att bli borttagen

Enl hjälpen på forumet ska det finnas "Radera konto" Under rubriken "Åtgärder"
Jag verkar inte ha den.
« Senast ändrad: 07 augusti 2011, 09:49:51 av MangeH »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #28 skrivet: 07 augusti 2011, 09:30:16 »
Jag har visserligen bara följt forumet sporadiskt nu sommartid men jag mÃ¥ste säga att jag har svÃ¥rt att förstÃ¥ avstängningen av Cocacola och Oraklet. Tycker det var ett förhastat beslut, har inte hittat nÃ¥got som skulle motivera det. Avstängning ligger ju högst pÃ¥ straffskalan i ett sÃ¥dant här sammanhang. I den mÃ¥n det har varit diskussion pÃ¥ sandlÃ¥denivÃ¥ tycker jag att det har varit i inlägg pÃ¥ den icke värmepumpsanknutna delen av forumet. Sommartid märks den delen mer.  

Cocacolas inlägg har varit värdefulla och jag, som är mest teoretiker, har lärt mig mycket av dem. Jag har förståelse för att Rickard ibland har varit tvungen att reagera på Oraklets lite väl enögda förespråkande av Thermia. För egen del har jag varit mest störd över att han skriver dem i stället för de, men det är tydligen vanligt att den yngre generationen inte skiljer mellan dem/de och var/vart så det är väl bara att försöka vänja sig.

Kort sagt, jag ställer mig frågande till Rickards agerande här men jag vet inte vilka de övriga två avstängda utöver Cocacola och Oraklet är. Att t.ex. Cocacola skulle ha "på ena eller andra sättet lyckas trigga det sämsta hos i normala fall trevliga och tillmötesgående människor/medlemmar" ingår inte i min världsbild.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Sandlådenivå på forumet
« Svar #29 skrivet: 07 augusti 2011, 09:51:26 »

I andra sammanhang skulle sådana här avstängningar hänföras till begreppet maktmissbruk, Rickard.

Med vänlig hälsning / Legless aka Gunnar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 773
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!