Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av elpatron till vp!  (läst 13930 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vp Johnny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Stänga av elpatron till vp!
« skrivet: 13 december 2010, 22:20:45 »
Hallo.Kan man stänga av elpatron till en vp  He e9 för att spara lite mer och i stället elda i kamin om det biter tag ute?Är det lönt, kanske vp fÃ¥r gÃ¥ mycket mer dÃ¥?Är bara en fundering!
Johnny

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #1 skrivet: 13 december 2010, 22:28:18 »
Hallo.Kan man stänga av elpatron till en vp  He e9 för att spara lite mer och i stället elda i kamin om det biter tag ute?Är det lönt, kanske vp fÃ¥r gÃ¥ mycket mer dÃ¥?Är bara en fundering!
Johnny

Det går att stänga av elpatronen via menyn, har körd själv så flera år, men man får inte glömma bort
att koppla på den igen om man åker längre bort under vinter om det lir fel på pumpen så då fryser huset.


Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #2 skrivet: 13 december 2010, 22:57:57 »
Kolla i instruktionsboken till din värmepump hur det fungerar om du stänger av tillskottsvärmen från elpatronen.

På min IVT Greenline C7 från 2002 går elpatronen in för dels spetsvärmning av varmvatten samt dels för värmning av elementvattnet om ett larm har gått så att kompressorn stannat även om man stängt av elpatronen via menyn.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad johank

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #3 skrivet: 16 december 2010, 13:00:01 »
Hej
Har just testat det samma denna vinter att bara köra min Nibe 1235 på Höst/vår-läge dvs att koppla bort elpatronen.

frågan slog mig just om detta sliter mer på pumpen? kompressor osv?

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #4 skrivet: 16 december 2010, 16:52:34 »
Kolla i instruktionsboken till din värmepump hur det fungerar om du stänger av tillskottsvärmen från elpatronen.

På min IVT Greenline C7 från 2002 går elpatronen in för dels spetsvärmning av varmvatten samt dels för värmning av elementvattnet om ett larm har gått så att kompressorn stannat även om man stängt av elpatronen via menyn.

Per L
Stänger man av eltillskottet på en Greenline HE så går elpatronen in vid vv-spets och vid larmdrift.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #5 skrivet: 16 december 2010, 17:02:31 »
På min IVT Greenline C7 från 2002 går elpatronen in för dels spetsvärmning av varmvatten samt dels för värmning av elementvattnet om ett larm har gått så att kompressorn stannat även om man stängt av elpatronen via menyn.

Har du provat att det är så? Det står så i handboken som följer med pumpen men det stämmer inte på min pump. Med avstängd tillsats blir det kallt inne när pumpen havererar. Ingen tillsats går in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #6 skrivet: 16 december 2010, 18:09:40 »
Roland:

Innan du svarade var jag 100% säker. Nu är jag är nästan 100% säker.
Jag har dock bara testat en gång och såklart kommer jag nu inte helt och hållet ihåg förutsättningarna.

Det var när det var som kallst för ett par veckor sedan som pumpen löste ut för ett fel när jag stod bredvid den och jag upptäckte till min förvåning att kontaktorn till elpatronerna slog till "direkt"!

Fast nu kommer jag inte ihåg om jag hade inställt på "tillskottsvärme av" eller "tillskottsvärme på efter 300 minuters väntan".

Jag får kolla upp det när jag kommer hem och sedan meddelar jag här hur det fungerar på min pump.

Per L
 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #7 skrivet: 16 december 2010, 20:13:03 »
Vore intressant att veta hur mycket man kan tänkas spara på det? Eller hur mycket kallare det blir i huset? Är det verkligen värt de korvörena?
Ok om man har ett väldigt underdimensionerat system.

//Janne som prioriterar komfort.
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #8 skrivet: 16 december 2010, 20:47:10 »
Korvören är det inte speciellt inte om man har rörligt elpris. Man kan få stå ut med att innetempen sjunker lite speciellt när man gjort av med mycket tappvarmvatten.
Kompressorn skall köras, det är ju därför man investerat i värmepump.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #9 skrivet: 16 december 2010, 20:58:57 »
Det är ju lite olika hur man prioriterar, jag skulle aldrig sänka komforten för att tjäna nÃ¥n krona. Den komfortnivÃ¥ jag har vill jag behÃ¥lla, skulle jag vara villig att göra avkall pÃ¥ det kan jag ju permanent sänka temperaturen nÃ¥gra grader. Men för mig var ju valet att sätta in en VP inte i första hand grundat pÃ¥ ekonomi. Jag bytte system för att mitt gamla började bli gammalt och behövde bytas, och att jag ville slippa vedhanteringen.  Att sedan det även är en ekonomisk vinning är bara grädden pÃ¥ moset.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #10 skrivet: 16 december 2010, 21:03:13 »
För mig räcker följande "kalkyl" över varför jag kopplar bort bortkopplad tillskottselen (elpatronen)!

Jag har lagt ner en "halv förmögenhet" på att installera ett uppvärmningssystem som minskar driftskostnaden till en tredjedel eller en fjärdedel!
Då skall det f-n i mig också vara så litet "dyr" värme som möjligt!!

I mitt hus vill tillskottsvärmen börja koppla in vid mellan minus 8 och 12 grader beroende på hur kallt jag har inne och hur mycket det blåser ute.

Om det är fint vinterväder (sol på dagarna) klarar jag minus 15-18 grader på nätterna utan tillskottsvärme. Då kan temperaturen sjunka en grad inomhus innan solen börjar värma igen.

Om det är mulet hela dagarna och en aning blåsigt klarar jag minus 13-15 grader. Då sjunker inomhustemperaturen 2-3 grader under en period av 1-2 veckor.

Hittills (sen 2002) har jag vid normal drift inte behövt använda 3-4 ggr sÃ¥ dyr elpatronvärme alls. I princip är är all elpatrontid spetsvärmning av varmvatten och värmning när värmepumpen har löst ut pga fel.  
Men då blir det extra tröja och sockor på då och då.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #11 skrivet: 16 december 2010, 21:10:05 »
Jag har ställt ner gradminuterna för när eltillskott går in då klarar pumpen en kall natt utan eltillskott men om det blir kallt längre går elen in bör finnas liknande inställning på ivt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stänga av elpatron till vp!
« Svar #12 skrivet: 16 december 2010, 21:46:09 »
Jag har ställt ner gradminuterna för när eltillskott går in då klarar pumpen en kall natt utan eltillskott men om det blir kallt längre går elen in bör finnas liknande inställning på ivt.

PÃ¥  IVT är det minst lika lätt att ändra tillskottimern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!