Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HTE11 - Felsökning  (läst 1641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wykman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline HTE11 - Felsökning
« skrivet: 15 mars 2020, 11:01:57 »
Hej,
Det här blir mitt första inlägg på det här eminenta forumet.
Jag är relativt ny husägare (1.5år) och är inte så insatt i värmepumpsbiten, och hoppas kunna få lite hjälp av er smarta där ute help.

Jag har en IVT Greenline HTE11 som är installerad 2004 enligt pappren. Enligt tidigare ägare är kompressorn bytt 2015.
Pumpen är kopplad till en grundvattenpump vilket jag förstått inte är en så vanlig lösning? Men kanske passar oss som bor vid foten av ett berg där det är bra genomströmning av vatten.
Hur som helst så har pumpen tuffat på bra under de 1.5 år som vi har bott i huset.
Huset har både vattenburen golvvärme och vattenradiatorer. Tidigare ägare har gjort en jättekonstig lösning med golvvärmen som han lagt i fritt ovan isoleringen i blälklaget på tjock aluminiumfolie. dvs inga golvvärmeplåtar. På detta ligger 28mm spån och sedan ett parkettgolv. Verkningsgraden på golvvärmen är som ni förstår inte särskilt bra och det kanske oxå är därför han valde att ha kvar radiatorerna..

Till problemet:
Förra lördagen skulle vi resa bort en vecka, och av någon anledning fick jag för mig att jag skulle spara lite energi, så jag strypte shuntarna helt på husets samtliga radiatorer.
Under veckan höll jag lite koll på inomhustemperaturen och den var sisådär 13-14 grader, så jag kände mig nöjd att vi nog sparade några hundralappar.

Väl hemma, öppnade jag samtliga shuntar och vid varje radiator hörde jag ett hejdlöst bubblande, precis som att vatten rann ur radiatorerna inte att det flödade som det skulle. Samtidigt sa sambon att det inte fanns något varmvatten.
När jag kollade pumpen så var det alldeles blött runtomkring och vatten sipprade kring värmebärarcirkulationspumpen.
Jag observerade att det var just vatten och inte någon spritlösning. Trycket i expansionskärlet var på noll.
Värmepumpen var för övrigt avstängd. Efter att ha plockat bort frontkåpan kunde jag se att tre automatsäkringar hade löst ut.
Efter att har slagit till säkringarna gick jag in och läste av felkoderna som skapats under veckan.

Jag stängde alltså av samtliga element på lördag förmiddag:
-Sön 22.15, pressostat hög

-Mån 00.31 värme.bärare ut max
-Mån 04.20 värme.bärare ut max
-Mån 09.11 värme.bärare ut max
-Mån 10.54 värme.bärare ut max
-Mån 18.32 värme.bärare ut max
-Mån 21.27 värme.bärare ut max
-Mån 23.41 värme.bärare ut max

-Tis 02.05 värme.bärare ut max
-Tis 04.31 värme.bärare ut max
-Tis 06.52 värme.bärare ut max
-Tis 07.43 värme.bärare ut max
-Tis 07.44 elkassett

På sista felet löste automatsäkringarna ut. Och pumpen har alltså varit avstängd sedan dess.

Jag har lokaliserat läckan till området kring koppling mellan värmebärarcirkulationspump och flexislangen.
Jag ska plocka isär detta och se om det är packningen som har gått eller om det är en spänningsbrott i muttern.

Men vad tror ni kloka kan ha hänt med avseende på att jag shuntade av alla element och de felkoder jag fått samt läckaget?
Kan jag ha en sån tur att det faktiskt bara är att åtgärda läckaget och återfylla systemet och lufta, sen kan det fungera utan en massa dyra åtgärder. Svårt att säga såklart!
 

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline HTE11 - Felsökning
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2020, 12:33:02 »
Förmodligen ströp du bort det mesta av flödet över värmekretsen, när du stängde ner radiatorerna.

Har du då en bypass med extern cirkulationspump, så flödar det fritt över värmepumpens kondensor. Det i sin tur kan den göra då värmekretsens temperaturgivare (GT1) inte stänger ner kompressorn och den får ett larm via "GT8 värmebärare ut".

Nästa gång du vill sänka temperaturen i villan, så rekommenderar jag att sänka rumsgivarens börvärde (meny 1.10) alternativt sänka finjusteringen (meny 1.2).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HTE11 - Felsökning
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2020, 12:54:12 »
Håller med Lexus. Med tanke på att pumpen installerades 2004 är det högst troligt att det finns en bypassledning. Stängningen av radiatorerna gjorde att flödet i husets värmekrets minskade vilket ledde till flöde åt fel håll i bypassen så att varmt vatten leddes tillbaka till pumpens inlopp så pumpen började arbeta vid maximal temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: IVT Greenline HTE11 - Felsökning
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2020, 13:49:10 »
Skulle gissa att du inte har nån extern cirkpump, och att trycket blev för stort på framledningen vilket orsakade läckan. Detta då cirkpumpen gick mot stängda radiatorer.

Borde fungera efter luftning utan problem. Ta bort ett par termostater i rum som alltid ska vara varma så händer det inte igen. Helst ska man reglera innetemp på värmepumpen och använda termostater i ett par enstaka rum där man vill ha lägre temp.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad wykman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HTE11 - Felsökning
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2020, 19:47:01 »
Stort tack för era svar, alltid lär man sig något. I det här fallet, låt radiatorerna stå på max och justera temp på pumpen i stället.
Min initiala tanke var att golvvärmen fortfarande var på och denna shuntas väl mot värmekretsen och då borde jag fortfarande ha ett värmeflöde? Och jag borde väl inte stoppat flödet i värmekretsen med radiatorshuntarna eftersom jag har 2-rörsystem?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Hur som haver, jag plockade bort värmebärarpumpen och såg inget konstigt på varken packning eller mutter, efter montering igen läckte det forfarande som ett såll. Så något märkligt är det.
Elektronikenheten hade en del vatten inuti, vilken jag torkade ur. Jag upplevde även att rotorn i cirkulationspumpen inte var helt "fast", dvs jag kunde få till ett "klonk" om jag skakade denna. Är det normalt eller tyder det på konstigheter?
Jag försökte även köra värmebärarcirkulationspumpen löst på bänken via servicemenyn, jag fick inte denna att funka. Dock kom det någon form av ljud från denna. Ska det gå att köra pumpen på detta sättet eller finns det en givare inkopplad så att den inte ska gå att köra om där inte finns vatten tillgängligt?

Jag gjorde så även med kompressorn som startade utan problem och radiatorncirkulationspumpen, denna fick jag inte heller att starta. Kan det vara så att denna inte heller går utan vatten tillgängligt? (systemet är mer eller mindre tömt)
 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline HTE11 - Felsökning
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2020, 20:35:58 »
Det var ett värmeflöde men det var för litet plus att kanske värmeavgivningen från golvvärmen är så dålig att vattnet inte hann kylas av.

Det är ett spel i axiell led på rotorn så det är normalt att det klonkar när man skakar på den. Att pumpen inte gick igång vid provkörningen beror nog på att den inte orkar gå igång när det inte är vatten i pumpen. Hade elektronikenheten blivit vattenskadad borde det inte ha hörts något ljud från pumpen.

Det finns ingen givare. Motorns startmoment är inte speciellt högt.

Det brummar om motorn även när rotorn inte snurrar. När strömmen kopplas in bildas ett roterande magnetfält och det är det som alstrar ljudet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bubbis75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline HTE11 - Felsökning
« Svar #6 skrivet: 25 maj 2020, 21:44:57 »
Hur har det gått Wykman, min värmebärarpump började läcka som ett såll idag. Bytte du pumpen och sen blev det bra eller?

Nån annan som har nån idee?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!