Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: växelventil, smörja, byta samt prisfråga  (läst 3429 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
växelventil, smörja, byta samt prisfråga
« skrivet: 10 oktober 2017, 19:23:05 »
Växelventilen i vår nibe 640p har börjat kärva, problemet har funnits tidigare men lite motionering har alltid löst det, nu verkar det dock varken göra till eller från, fjädern orkar inte trycka ut piggen de sista 5 millimetrarna.

Provade i brist på annat att smörja piggen med Assa låsspray, hade 5-56, cykelkedjeolja och crc låsolja samt någon olja man använder för att smörja rakappareter att välja på, kan det vara värt att testa med något annat?

Det är en honeywell vc4013 så själva insatsen jag behöver är väl vczz6000/u, jag skrev till ett par olika företag i nordvästra Skåne idag och fick pris från en, de ville ha 700 kr för insatsen och bytet ville de ta på löpande, har sett att insatsen går att för 350 på ebay och jag har sett att thermia skulle ha liknande pris enligt någon på forumet, skrev till någon thermia handlare men ingen återkoppling än.

Vad kan bytet kosta att utföra? Vet inte om jag reder ut att stänga av rätt ventiler och göra systemet trycklöst men det finns kanske någon vänlig själ som kan hjälpa till med vägledning.
« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 19:25:19 av nibeeländet »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: växelventil, smörja, byta samt prisfråga
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2017, 10:21:45 »
Det är inte så svårt att tömma ur systemet. Ventil 49 nertill står som påfyllning/avtappning värmesystem. Behövs en slang till golvbrunnen. Så får man öppna säkerhetsventil 52 så det kommer in luft när vattnet tappas ur. Har man fått ner trycket neråt noll men hela systemet ännu inte är tomt borde det gå bra att byta insatsen även om det kommer ut en del vatten. Ser ut som NIBE orginalreservdel har ytterligare verktyg i satsen jämfört med det man kan beställa på ebay. Beror kanske på hur hårt insatsen sitter om man lyckas med det enklare verktyget(?) Sedan är det bara att fylla och lufta hela systemet enligt manualen och det tar naturligtvis en del tid att göra. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: växelventil, smörja, byta samt prisfråga
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2017, 13:01:12 »
Det är inte så svårt att tömma ur systemet. Ventil 49 nertill står som påfyllning/avtappning värmesystem. Behövs en slang till golvbrunnen. Så får man öppna säkerhetsventil 52 så det kommer in luft när vattnet tappas ur. Har man fått ner trycket neråt noll men hela systemet ännu inte är tomt borde det gå bra att byta insatsen även om det kommer ut en del vatten. Ser ut som NIBE orginalreservdel har ytterligare verktyg i satsen jämfört med det man kan beställa på ebay. Beror kanske på hur hårt insatsen sitter om man lyckas med det enklare verktyget(?) Sedan är det bara att fylla och lufta hela systemet enligt manualen och det tar naturligtvis en del tid att göra.

Tack Josth, begriper hur jag tömmer systemet nu.

Tänkte fråga ett par saker till ett par bilder, men av någon anledning kan jag inte få upp bildväljaren, provar att skriva frågorna här och bilderna i ett separat inlägg från en annan webbläsare.

1. Ventil 49, längst ner till vänster, där ansluter jag slangen och drar den till golvbrunnen, är det sedan bara att vrida med en skruvmejsel på ventilen jag pekar på? Bild 1.

2. På värmepumpen sitter tre avluftningsventiler, 52, 17 och 59, har för mig att jag läst att cirkulationspumpen ska vara avstängd vid avluftning, men hur går jag tillväga för att avlufta dessa korrekt, öppnar jag en ventil först och när det inte kommer luft ur den stänger jag och går vidare?

3. Vilken ordning på dessa 3 ventiler bör jag tillämpa vid avluftning?

4. Jag har två rörstumpar på rören till golvvärmefördelarna, vad är dessa till? Något jag behöver göra med dessa vid bytet eller avluftning? Bild 2.

5. I golvvärmefödelaren saknar jag bypass, där sitter en avluftningsventil på röret till värmen och en på returen, det finns även möjlighet att ansluta slang till båda dessa. Hur går jag tillväga här, öppna till och avlufta först, sedan stänga den när jag är nöjd och öppna den på returen och avlufta? Bild 3 och 4.

6. Måste jag avlufta en slinga i taget? Hur gör jag detta enklast? Genom att stänga golvvärmen på övriga termostater eller annat? Bild 3 och 4.

7. Slutligen, vad använder man anslutningen på till och returen på golvvärmefördelaren? För som jag förstår det kan jag fylla på systemet igen via ventil 53. Bild 3 och 4.

« Senast ändrad: 14 oktober 2017, 13:23:44 av nibeeländet »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: växelventil, smörja, byta samt prisfråga
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2017, 14:18:00 »
Jag får rätta mig själv, ventil 49 är påfyllning och 51 avtappning. Ser ut som du pekar på ventil 49(?) Ventil 51 sitter till vänster om 49 och aningen högre upp. Jag skulle avlufta med säkerhetsventil 52 först där det förmodligen kommer mest luft och sedan ventil 59 följt av 17 längst upp. Golvvärme är jag tyvärr inte så insatt i, men saknas det by-pass är det viktigt att åtminstone någon slinga alltid är öppen dvs termostaten borttagen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: växelventil, smörja, byta samt prisfråga
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2017, 19:47:47 »
Fick insatsen bytt av en vän idag, har avluftat lite på värmepumpen, dels den som sitter högst upp på värmepumpen men även på den som sitter precis ovanför till vänster om expansionskärlet.

Har dock gjort detta med cirkulationspumpen igång, likaså har jag inte avluftat själva cirkulationspumpen.

När värmepumpen körde första omgången varmvatten efter bytet tyckte jag det porlade hela tiden, vad kan jag göra för att bli av med porlandet ner till tanken?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: växelventil, smörja, byta samt prisfråga
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2017, 10:19:30 »
Det är nog bara att försöka fortsätta lufta genom de tre ventilerna:
Efterjustering
Under den första tiden frigöres luft ur värmevattnet och avluftningar kan bli nödvändiga. Hörs porlande ljud från värmepumpen krävs ytterligare avluftningar av hela systemet. OBS! Säkerhetsventil (52) fungerar även som manuell avluftningsventil, vilken dock måste manövreras försiktigt då den öppnar snabbt. När systemet stabiliserats (korrekt tryck och all luft bortförd) kan värmeautomatiken ställas in på önskade värden. Se avsnitten ”Rumstemperatur” – ”Inställning av Värmeautomatik” och ”Frontpanel”.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad nibeeländet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: växelventil, smörja, byta samt prisfråga
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2017, 17:38:36 »
Det låter bra när den ligger i läget för golvvärme, ska kompressorn gå hela tiden?

Det har den inte gjort innan bytet, utan då har den arbetat upp panntemperaturen och varmt vattnet för att sedan slå om växelventilen till golvvärme och då har panntemparaturen snabbt sjunkit till samma temperatur som det råder i slingorna, då har kompressorn visserligen startat många gånger på ett dygn, nu verkar den dock gå konstant på golvvärme, är det så det ska vara egentligen?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!