Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 gasläckage  (läst 1656 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersLindberg

  • Gäst
AndersLindberg
Nibe F370 gasläckage
« skrivet: 11 maj 2017, 11:10:50 »
Hej alla,

Har idag en F370 frånluftvärmepump (build date okt 2011 i menyn) där kompressorn gick allt mer och mer sällan. Såg att den oftast stod på avfrostning och gick på elpatron så jag hade en rörläggare hemma igår som felsökte och konstaterade ganska snabbt att den läcker köldmedia (propan?). Han fyllde på och sa att det kan hålla 2månader eller 5år och att man annars behöver göra en läcksökning och byta delar. Priset för reparation kunde kosta 15kkr om hela "batteriet" behövdes bytas. Pratade med försäkringsbolaget idag (har ingen utökad garanti från Nibe) och om det kostar 15kkr att reparera så får jag 4000:- av dem efter avskrivningar och självrisk. Hur skall jag resonera?

Skall jag skita i det och köra sålänge det går eller skall jag göra en riktigt felsökning och reparera eller skall jag byta panna helt och hållet? Är kluven och inte riktigt redo att min snart 6år gamla panna redan gått sönder.

Tacksam för era klocka synpunkter, Anders :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F370 gasläckage
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2017, 11:58:34 »
De nya är av samma sort du har så det går väl bort?
Jag skulle vänta och se om det håller.
Läcker det ut igen snart så tror jag mest på att byta delar eller hela kyldelen.
Erfarenheterna från att lappa på en befintlig anläggning är att det är en chansning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Nibe F370 gasläckage
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2017, 19:22:07 »
Ännu en 2011, det blir väl åtminstone 3 st här nu?
 :'(

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63654.0
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!