Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Petrogen skärbrännare  (läst 4276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Petrogen skärbrännare
« skrivet: 20 februari 2012, 17:39:25 »
Hej  *vinkar*

Man lär sig något nytt nästan varje dag.... :,v(
Tydligen kan man med hjälp av bensin istället för acetylen uppnå liknande resultat.
En fördel är tydligen att det blir mkt billigare med denna metod vad det gäller skippandet av acetylenet . Sist jag fyllde min 5 Li tub så höll jag på att få en smärre hjärtattack... fiR: På grund av priset.

Tydligen är denna metod vanlig i USA ?

www.kinnemaskinteknik.com säljer tydligen denna teknik för den som är intresserad.
Undrar om det går lika bra å värma eller om det endast går att skära igenom?
En annan fördel vore väl säkerhetsaspekterna vid transporter plus ev brand som skapar riskavstånd på 300 meter?

M v h tyke  :D
« Senast ändrad: 20 februari 2012, 17:52:53 av tyke »
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Petrogen skärbrännare
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2012, 17:49:49 »
Hej  *vinkar*

Skickar ut en vädjan ! :'(

Skrev ut www adressen den vart blåmarkerad men tycks inte funka... huvuddunk huvuddunk
Varför skall det vara så svårt för mig ? Hur gör man för att länka ? :'(

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Petrogen skärbrännare
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2012, 17:54:39 »
Hej  *vinkar*

SORRY ! Svarar mig själv.hade skrivit fel adress..... huvuddunk

M v h tyke  :D :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Petrogen skärbrännare
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2012, 18:24:03 »
Sprang på den här videon på youtube för några dagar sen

hade aldrig hört talas om det förut
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Petrogen skärbrännare
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2012, 18:25:35 »
och så en liten video om hur man inte ska använda den
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Petrogen skärbrännare
« Svar #5 skrivet: 20 februari 2012, 18:34:37 »
Hej  *vinkar*

 ;D
och så en liten video om hur man inte ska använda den
Lite som att såga av grenen medans man sitter på den!  :)

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Petrogen skärbrännare
« Svar #6 skrivet: 21 februari 2012, 21:41:59 »
Bensin eller gasol med syrgas kan man ha i applikationer där man inte behöver så jättehet låga/kärnlåga men istället behöver stora värmemänder (mycket som skall hettas upp) - och där kan jag tänka mig att skärning av metall passar bra då stålet behöver bara bli så varm att den börja reagera med syrgasen - sedan kommer resten av sig själv sas. när det gäller värme då det är syret och järnet som står för värmebildningen... 

Men behöver man den koncentrerade hettan så är acetylen svårslaget och det beror på att den har en trippelbindning mellan två kolatomer som lagrar mycket energi likt uppspända fjädrar, samt inte har så mycket väte som kyler och därför ger mycket mer värme än om man använda kolkedjor i en lång rad som propan/butan och liknande som finns i tex bensin.

En sak som 'kyler' lågan är att vätgas och syre inte vill förena sig med varandra fullt ut om det blir riktigt varm - utan slutför förbränningsprocessen att bli vatten först när lågan har kylts en bit - detta gör att bränslen med mycket väte gentemot koldelen (tex metan) har svårt att bli riktigt varmt.

Att få riktig hög hetta inom (al)kemin (bara små mängder) gjordes genom att det som man ville smälta och inte fungerade i vanliga lågor ,lades i en grop i en kolbit och därefter hettade upp till vitglödande  och sedan blåste luft eller ren syre där man ville ha maximal hettan (gärna förvärmd luft/syre). Där nyttjade man att kol och träkol inte har väte i sig och därmed kunde uppnå högre temperatur än med flytande bränslen med stor andel vätemolekyler i sig. Dock saknar kol och träkol det som acetylen har - trippelbindningar mellan kolatomerna och acetylen ger fortfarande varmaste lågan med ren syre ur kemisk synpunkt... (elektrisk ljusbåge kan bli varmare - men räknas inte här).

En molekyl med dubbelbindning har inte lika mycket energi bundet som acetylen men ändå mer än tex propan med bara enkelbindningar.

en av de enklare sådana gaser är tex propylen/propen (kalls MAP-gas i hårdlödningssammanhang och kallas R1270 av kylnissarna som leker med HC) och av samma orsak att dubbelbindningen lagrar mer energi än en enkelbindning som i propan så resulterar det en ganska mycket hetare kärnlåga än om man skulle köra på propan/butan - Dock fortfarande långt efter acetylen när det gäller hetta på lågan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!