Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägga klinkers  (läst 8519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lägga klinkers
« skrivet: 18 oktober 2006, 20:03:56 »
Eftersom ingen har tid att hjälpa mig med att lägga klinkers i hallen o badrummet så gör jag det själv till helgen.
Plattorna är 245x245 tjocklek 8 mm och avloppsringen är 200.Hur lägger man i avloppet för att det skall bli snyggt.
Tänkte köpa mig en kakelskärare.Vilken skall jag köpa.Skall endast klinka 12 m2.Duger det med en billig variant från typ Bauhaus eller Jula.
Vad sågar man upp hålen med.Tänkte runt toalettröret och handfatet.Borr har väl någon då elementrören är 15 mm.Duger det med 17 mm betongborr.
Har inte lust att köpa en massa dyra maskiner för 12 m2 klinkers.
Finns det någon sida där man ser hur man knäcker och lägger ut plattorna mot avloppet.
Många frågor blir det.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Lägga klinkers
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2006, 20:36:36 »
Tänk på att klinker är hårt, riktigt hårt!
Skaffa en vattensåg, eller hyr en, med den kan du även slipa in radier och andra mått, kostar inte många 100-lappar på t.ex Bauhaus!
Med en bra skärare kan du bara göra raka snitt och inte t.ex i vinkel, och det är vansinnigt svårt att kapa t.ex 0,5 cm med en sådan apparatus= skaffa/hyr såg!

Du kan prova med en HM-borr av bra kvalitet, annars är det nog diamant som gäller

Torrlägg lite mönster runt brunnen så ser du snart vilket som blir snyggast!

Med rätt utrustning är det är kul att lägga keramik :)
Lycka till

Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga klinkers
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2006, 21:43:15 »
Tackar.Åker in till Cheapy i morgon.Dom säljer en vattensåg för strax över 400:-.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Lägga klinkers
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2006, 23:55:55 »
Hej

Normalt köper man väl en slukrist en fyrkantig sådan i rostfritt eller så, du har väl en golvbrunn redan eller är det ett nytt golv.
Slukristen sätts fast med  fix och bär hamna sÃ¥ mitt över hÃ¥let som möjligt, en del avlopp rensas genom att man lyfter upp en stor plastgrej och dÃ¥ mÃ¥ste den komma ut genom slukristen.

Sen är det bra att räkna ut hur man börjar så att man inte får sluta med en smal remsa.
Likaså om rummet inte är helt fyrkantigt så vill man inte ha smala remsor klinker.
Försök också få med slukristens placering i plattorna så att den inte kommer så du får remsor.
Hål för rör är enklast att göra fyrkantiga och sen fylla ut med sillikon runt rören.
Mugghålet kan vara lite svårare, om hålet blir mitt i en platta så är det enklast att dela plattan mitt i hålet och sen göra halva hål.
Att göra hål, rita upp hålet på plattbiten sen sågar man rakt in till linjen på sånt sätt att man i princip gjort en kam, dessa pinnar bryter man bort och sen kan man putsa till kanten med sågens klinga.
Hålet skall vara så stort att du kan foga runt röret med sillikon c:a 6-8 mm.
Är rummet fyrkantigt och väggarna i vinkel väggarna raka?
Man vill inte att klinkersen närmast en vägg ligger sÃ¥ att  man fÃ¥r en fog som kommer bort frÃ¥n väggen och man fÃ¥r en stor fog eller en smal remsa.
Sen fogar man hela golvet utom fog mot väggar och rör för där skall man foga med sillikon, vilket finns i olika färger.

Nä nu orkar jag tänka mera.

MVH
Messer

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Lägga klinkers
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2006, 07:50:02 »
Normalt köper man väl en slukrist en fyrkantig sådan i rostfritt eller så, du har väl en golvbrunn redan eller är det ett nytt golv.
Jag tolkade det som att det var själva toa-avloppet han talade om och inte golvbrunnen.  Toa-avloppet är ju normalt bara ett rör som sticker upp.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lägga klinkers
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2006, 08:20:09 »
Tackar.Åker in till Cheapy i morgon.Dom säljer en vattensåg för strax över 400:-.
Kolla effekten på sågen. Jag provade först en på ca 400W vilket visade sig vara alldeles för litet när det gäller klinker. Nu har jag en på 800W vilket är bra på kakel och duger på klinker. När det gäller mindre hål mitt på en platta, upp till 50mm, kan en trådsåg vara användbar. Det är en karborundum-belagd ståltråd som man sätter i en bågfil. Det tar litet tid men fungerar bra.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad k

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lägga klinkers
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2006, 09:32:42 »
Japp det är toaröret som jag menar.Får kolla effekten på kapen.Köper mig även en trådsåg.
Tack för tipsen.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Lägga klinkers
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2006, 13:36:53 »
Lade i vintras klinker i tvättstuga, torkrum, duschrum och toalett i källaren samt i hallen på övevåningen, totalt ca 30 m2. Klarade mig utmärkt med en kakelskärare från Claes Ohlsson. Vinklar och hål för toaletten och tvättställ m.m fixade jag lätt med min vinkelslip. Köpte även ett vattensåg för ca 400 kr, som jag dock lämnade tillbaka oanvänt. Ett trådsåg är också en onödig investering, köp i stället ett kakelblad till din sticksåg.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lägga klinkers
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2006, 08:29:13 »
-Som flera sagt innan. Se till att det inte blir för smala remsor någonstans!
-Tag inte fix på för stor yta så det hinner skinna sig.
-Låt ett kakelsnöre sitta kvar (!) i alla hörn tills du fogat, och dra bort det precis när fogen är tvättad några gånger. Då får du rena hörn för siliconfyll.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!