Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter kontra On Off  (läst 32017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #120 skrivet: 15 maj 2019, 09:47:50 »
"Kortslutning" eller ej beror ju på hur installationen är gjord.

Här ser ni en vanlig körning på mitt system. Blir ingen kortslutning där. Körtiden 43 min.
Röd kurva VpRetur mot blå kurva Radretur.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg699000#msg699000
Med lång gångtid kommer det bli kortslutning men det är ju troligtvis väldigt få dagar per år och sen gör det nog väldigt lite för cop också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #121 skrivet: 15 maj 2019, 09:51:24 »
Vet ej om du någonsin har skruvat en invertermaskin när jag läser ditt påstående. Våran inverter kyls av vätskeledningen så den värmen stannar inte i kompressorutrymmet i alla fall.
Skulle tro att värmeläckage från VV tanken är högre än värmen från invertern i maskinen. Och vår tank är välisolerad.
Den största värmekällan är kompressorn och det har du oavsett on/off eller inverter.

Mvh
Daikin
Men varför behövs vätske kylning antar att den skulle bli väldigt varm annars och värmen är ju förluster men kompenserar man dom med annan effektivare teknik spelar det ju mindre roll det är ju totala besparingen i alla fall jag räknar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #122 skrivet: 15 maj 2019, 10:02:10 »
Men varför behövs vätske kylning antar att den skulle bli väldigt varm annars och värmen är ju förluster men kompenserar man dom med annan effektivare teknik spelar det ju mindre roll det är ju totala besparingen i alla fall jag räknar.

Värme alstras i alla elektriska komponenter, en inverter modul alstrar mer av naturliga förklaringar. Då finns det 2 val; antingen att låta det gå till spillo eller att återvinna. Utöver det så ökar inverterns verkningsgrad när elektroniken är kallare. win-win. Total effektivitet är det som gäller.
En annan faktor som det inte talas om är att varken hus eller klimatet är statiskt. En inverter anpassar sin effekt konstant medans en on/off är dimensionerad baserat på ett fast förhållande mellan effektbehov och klimatprofil. Samtidigt ökar komforten i huset p.g.a. jämnare temperatur i framledningen samt snabbare VV laddning då invertern har mer effekt än en on/off (som skulle vara överdimensionerad om man räknar på 100% effekttäckning)
Mvh
Daikin

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #123 skrivet: 15 maj 2019, 10:09:17 »
Värmen går ju normalt inte till spillo så länge vp står inomhus förutom möjligtvis på sommaren. Ökad komfort tror jag inte alls på här märks det i alla fall inte på innetempen när vp går eller står men jag har tank så behöver inte köra ut så hög övertemp. Att ha extra effekt till vv laddning är bra i dag dimensioneras ju det ofta nära 100% på on/off vp men troligtvis bra mycket högre på inverter så den har ju mera ofta mera effekt men vissa tillverkare begränsar effekten vid vv laddning för att få upp cop och för att kunna ha kortare/billigare laddslinga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #124 skrivet: 15 maj 2019, 10:39:44 »
Jag upplever det i alla fall som en komfortförbättring med invertern jämför med on/off, ÄVEN om man inte kan detektera det på en rumsgivares visning av temperatur.
Speciellt märkbart är det självklart där vi har den där fläktkonvektorn i taket, en jämn tillförsel av värme ger inte det "kalldrag" som annars kan upplevas när kompressorn står still.
Även golvvärmen känns ju bättre rent komfortmässigt, i vart fall i vårt golv som har ett väldigt litet värmelager, bara ca 40 mm flytspackel.
Att radiatorerna strålar ut värme mer stabilt är också något man märker när man passerar.
Nu jämför ju jag då med en on/off utan arbetstank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #125 skrivet: 15 maj 2019, 13:05:08 »
Här är det ingen skillnad och jag har shuntad framledning när jag eldar och märker ingen skillnad i komfort varken från golvvärmen eller från radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #126 skrivet: 15 maj 2019, 13:36:44 »
Men du har ju tank?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #127 skrivet: 15 maj 2019, 15:18:23 »
Ja jag har tank men vet inte hur mycket det gör men kanske en hel del.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #128 skrivet: 15 maj 2019, 15:20:20 »
PÃ¥ riktigt.  Smurfen ifrÃ¥gasätter mig hela tiden, och vet inte skillnaden pÃ¥ on off rackabang och shuntad krets  ::)  dontknow


Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #129 skrivet: 15 maj 2019, 15:24:33 »
Daikin
Jag jämför givetvis priset ( 17000 skillnad ) mellan kvalitetsprodukter. Inte frÃ¥n företag som kör med falsk marknadsföring. 
Saxar från er marknadsföring

Daikin har valt att mäta och redovisa SCOP-värde för den kalla zonen i Europa, vilket innebär att du kan få en realistisk uppfattning om verklig användning i svenska hem, både vid golvvärme och radiatorer. Daikins bergvärmepump levererar ett SCOP-värdet på upp till 5,9 i svenskt klimat. Daikins bergvärmepump kan dessutom klara sig utan elpatron ned till -32 °C. Daikin väljer att skylta med energimärkning för radiatorer, vilket ger en mer rättvis bild av besparingsmöjligheten i många hem, men så har man ju också en energimärkning på hela A++ även för radiatorer.

Daikin har bara en enda bergvärmepump i sitt sortiment - mer behövs inte. Bergvärmepumpen har nämligen inverterdrift och anpassar driften efter behovet i det aktuella huset. Med endast en bergvärmepump är det lätt att välja rätt. Detta gör också att Daikins bergvärmepump passar utmärkt till utbyte

Vidare säger du personligen här pÃ¥ forumet om er nya maskin kyl funktion att : - Värmen dumpas i hÃ¥let och det fÃ¥r du tillbaks vid varje VV laddning. 

Inte ett ord stämmer.  Men hey, det passar ju fint i er nätklippar profil  :)

Jag jämförde priset pÃ¥ vad jag fÃ¥r betala för olika Thermia maskiner.  Jag fÃ¥r betala 17000 mer för deras Inverter   men dem har fÃ¥ iofs HGW sÃ¥ den blir kanske lite dyrare än en maskin utan HGW.

Mvh L

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #130 skrivet: 15 maj 2019, 15:56:17 »
Daikin
Jag jämför givetvis priset ( 17000 skillnad ) mellan kvalitetsprodukter. Inte frÃ¥n företag som kör med falsk marknadsföring. 
Saxar från er marknadsföring

Daikin har valt att mäta och redovisa SCOP-värde för den kalla zonen i Europa, vilket innebär att du kan få en realistisk uppfattning om verklig användning i svenska hem, både vid golvvärme och radiatorer. Daikins bergvärmepump levererar ett SCOP-värdet på upp till 5,9 i svenskt klimat. Daikins bergvärmepump kan dessutom klara sig utan elpatron ned till -32 °C. Daikin väljer att skylta med energimärkning för radiatorer, vilket ger en mer rättvis bild av besparingsmöjligheten i många hem, men så har man ju också en energimärkning på hela A++ även för radiatorer.

Daikin har bara en enda bergvärmepump i sitt sortiment - mer behövs inte. Bergvärmepumpen har nämligen inverterdrift och anpassar driften efter behovet i det aktuella huset. Med endast en bergvärmepump är det lätt att välja rätt. Detta gör också att Daikins bergvärmepump passar utmärkt till utbyte

Vidare säger du personligen här pÃ¥ forumet om er nya maskin kyl funktion att : - Värmen dumpas i hÃ¥let och det fÃ¥r du tillbaks vid varje VV laddning. 

Inte ett ord stämmer.  Men hey, det passar ju fint i er nätklippar profil  :)

Jag jämförde priset pÃ¥ vad jag fÃ¥r betala för olika Thermia maskiner.  Jag fÃ¥r betala 17000 mer för deras Inverter   men dem har fÃ¥ iofs HGW sÃ¥ den blir kanske lite dyrare än en maskin utan HGW.

Mvh L
Och vilket påstående anser du vara missvisande i texten du har klippt in ?
SCOP ?
Effekt ner till kall väderlek ?

Mvh
D

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #131 skrivet: 15 maj 2019, 15:57:00 »
Vad händer med bergvärmepumpen när det blir -33 ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #132 skrivet: 15 maj 2019, 16:00:36 »
Jag anser ju att som ni gör.. ändra flödesbilden i huset   ibland öka i bland minska flödet är fel. Lite som att köra 240 och 400 v i en o samma sladd  :)

32- grejen är ju bara fel.  Inte ens värd att skriva om, den borde ni skämmas över  :o

I ärlighetens namn är ni inte  ensamma om dÃ¥lig marknadsföring . 

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #133 skrivet: 15 maj 2019, 16:02:44 »
Vad händer med bergvärmepumpen när det blir -33 ute?

Beroende på husets energibehov så kommer den att fortsätta värme med endast kompressor eller påkalla eltillskott.
Texten om drift utan patron gjordes 2013 vid lanseringen och var villkorad med en genomsnittlig on/off på 8 kW som var den mest säljande maskinen vid tidpunkten. Vid ett antagande om Stockholm och 85% effekttäckning så räknade marknadsfolket ut att först vid -32C skulle ett tillskott behövas.
Naturligtvis så kommer det ske tidigare vid ett större hus och senare vid ett mindre.

Mvh
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter kontra On Off
« Svar #134 skrivet: 15 maj 2019, 16:06:02 »
Jag anser ju att som ni gör.. ändra flödesbilden i huset   ibland öka i bland minska flödet är fel. Lite som att köra 240 och 400 v i en o samma sladd  :)

32- grejen är ju bara fel.  Inte ens värd att skriva om, den borde ni skämmas över  :o

I ärlighetens namn är ni inte  ensamma om dÃ¥lig marknadsföring .

Så du anser att flödesregleringen över värmekretsen är det som gör oss till en "dålig" tillverkare ?
Lustigt att du tar upp Thermia (som jag anser vara en bra tillverkare)  i ditt exempel pÃ¥ kvalitetsmaskin vid prisjämförelsen när du tidigare har sagt att de reglerar pÃ¥ samma sätt som vi.
Hur tänkte du där ?

/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!