Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är detta?  (läst 1901 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Evergren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är detta?
« skrivet: 22 november 2017, 17:37:04 »
Jag har satt in en jordvärmepump och får ingen riktig värme i huset, speciellt inte på bottenplan (golvvärme). Är det någon som vet vad detta på bilden är? Är det en shunt? Den sitter mellan tillopp och retur!

Ska den vara öppen eller stängd?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är detta?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2017, 17:43:25 »
Ser så ut, termostaten är en maxbegränsning som skall skydda golven från övertemperatur, den kan du ställa på 45-50 grader.
Shunten torde stoppa allt inflöde av varmt vatten om den är helt öppen.
Helt stängs så maximerar du inflödet av värme från huvudstammen.
Det brukar också sitta en strypning på returen som man kan behöva öppna på för att få in/ut större flöde till/från golvvärmekretsen.
Kanske bakom den där sexkanthuven till höger (uppåt i bilden) på shunten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Evergren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är detta?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2017, 17:49:22 »
SÃ¥ snabbt svar tack!

Menar du 6 kantsskruven på cirkpumpen? Jag kan ställa pumpen i tre läge, har provat läge 2 och 3, märker ingen markant skillnad, så har den på nummer två nu!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är detta?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2017, 17:50:47 »
Nej, sexkanthuven rakt till höger om det vita handtaget på shunten (uppåt i bilden som jag antar är felroterad).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Evergren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är detta?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2017, 18:00:49 »
Ja bilden är felroterad, ursäkta för detta!

Du menar sexkantsskruven som sitter pÃ¥ sidan om röret, sitter en pÃ¥ tillopp och en pÃ¥ retur.  Vilken bör jag öppna för att fÃ¥ mer flöde till golvvärmen.

Angående shunten. Den bör stå i upprätt läge för attvara stängd va? Alltså är den nästan helt stängd på bilden!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad är detta?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2017, 07:14:02 »
Har aldrig sett en shunt som den där, men troligen justerar du returflödet på den till höger om shunten, och antingen maxflödet genom shunten, eller på framledningen på den andra justeringen.
Shunten skall troligen stå rakt upp som du säger, men det där är ju ingen rymdteknologi, testa i båda ändlägena, åt ena hållet så kommer framledningen att bli kall, och åt andra hållet kommer den att bli varm (testerna måste utföras när kompressorn går och du har relativt hög temp på framledningen för att du skall se/känna/mäta upp effekterna av dina justeringar.)

I min värld skall man inte strypa mer än absolut nödvändigt på denna typ av shuntar och trimventiler, det skall ju aldrig vara några problem att få tillräckligt varmt i de delar som har golvvärme i ett system med både radiatorer och golvvärme.

Jag skulle öppna upp så mycket som möjligt på golvvärmen/shunten och sedan justera in kurvan så att det blir lagom varmt i de rum som har radiatorer.
När du har rätt kurva för radiatorerna så kan du strypa på returen (eller öppna shunten lite) tills det blir lagom varmt i rum som värms av golvvärmen.

Notera antalet varv på de två trimventilerna innan du börjar justera.
Alltså, ta bort sexkanthuven, under den sitter det troligen trimventiler som du justera med insexnyckel - skruva in dessa helt och räkna samtidigt antalet varv de är öppna, så kan du alltid återställa om det blir tokigt.
Sen öppnar du båda två till max och stänger shunten helt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Evergren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är detta?
« Svar #6 skrivet: 23 november 2017, 08:33:13 »
Tack för hjälpen!

Vi har haft problem med att vi inte fÃ¥tt upp temperaturen pÃ¥ bottenplan (golvvärmen)´, har pannan stÃ¥tt pÃ¥ 22 grader har vi bara haft knappt 20 pÃ¥ bottenvÃ¥ningen. Där uppe har vi haft det lite varmare, där sitter radiatorer. Jag tror att detta är för att värmen stiger!  Men efter igÃ¥r när jag stängde shunten helt och höjde lite pÃ¥ värmepumpen (öka/minska värme sÃ¥ ligger jag nu i fas och har 22 grader pÃ¥ bÃ¥da planen, Vi ska lÃ¥ta det vara ett par dagar för att se att tempen hÃ¥ller i sig, dÃ¥ provar vi nog att sänka en grad, dÃ¥ vi tycker 22 är för varmt.

Jag tror inte att vi behöver röra trimventilerna i dagsläget. Om detta nu fungerar blir det att byta golvvärmefördelaren, den är av äldre modell och bypass ventilen som sitter på verkar inte ha någon avstänging.
Då jag tagit av alla termostater och pannan styr alla temperatur finns det inget behov av bypassen öppen om jag förstått det rätt!

Med vänlig hälsning

Stefan



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!