Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inte mycket man kan ställa in inte...  (läst 2984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inte mycket man kan ställa in inte...
« skrivet: 14 december 2004, 22:17:15 »
Har följt forumet några månader innan jag bestämde mig för VP. Blev smått lyrisk av allt som enligt diskussionerna går att ställa in och inte...gradminuter och annat.

Nu när jag sedan en vecka är VP-ägare inser jag däremot att det inte är så mycket att göra. Min fråga till er är - har jag fel? ??? ??? ???

Har köpt en Thermia Duo 10 med 300l VVB

Det gäller att ställa in rätt kurva och sedan följa att innetempen inte förändras vid andra temperaturer. Har gjort det, dvs 36 i värmekurva (somliga vill ha det varmt hemma) och sedan är det bara att avvakta väderförändring.

Sedan ordar många om förändring av gradminuterna, men som jag förstår det har Thermia någonting som kallas integral och den går enligt manualen ej att ändra. Stämmer det undrar jag?

Ser i övrigt inte så mycket som går att ändra om man har en behaglig temperatur inne, men jag har ju sett fram emot månader av loggning och finjustering etc...det verkar vara en dröm blott ::) ::)

Har jag fel så ändrar jag mig gärna ??? ??? ???

Annars är jag relativt nöjd. Har gått från runda slängar 120kWh per dygn till 40kWh. Eftersom jag bor i Stockholm har kylan inte kommit riktigt ännu ;D

Utloggad Everest

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • "So let it be written, so let it be done"-J Ceasar
Re:Inte mycket man kan ställa in inte...
« Svar #1 skrivet: 14 december 2004, 23:39:41 »
Kände mig precis som du tills igår. Men titta på tråden "Ökad fram-..........." så hittar du nog hur man kan ställa in betydligt mer. Dvs håll inne de två vågräta pilarna några sekunder.

INTEGRAL är alltsÃ¥ det samma som gradminuter, vilket är helt logiskt om man varit flitig pÃ¥ mattelektionerna.  ;D

Om du tex står och tittar på värden under "TEMPERATUR" ett tag så kan du se hur INTEGRAL exakt varje minut förändras med differens mellan framledningstempen och börvärdet som står i parentesen efteråt. Det är gradminuterna som räknas upp eller ner. Så en fråga tillbaka till dig när du hittat hur man ställer in det, är 99 maxvärdet också på din vp?

Samtidigt så måste jag gratulera till en extrem förbättring. Preliminärt så tycks min förbrukning bara ha minskat från 120 till 60 kWh förmodligen beroende på att jag haft en byggfläkt igång på bottenvåning som delvis inte har värme ännu och på en hög grundförbrukning av hushållsel.
Thermia Diplomat 8, igång 6 dec 2004

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 631
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!