Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med inställningar greenline C5  (läst 29165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #75 skrivet: 13 februari 2013, 19:21:48 »

Gt8 48


Kolla den tempen igen. Den borde larma om det diffar 14° på värmebäraren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #76 skrivet: 13 februari 2013, 19:32:05 »
Att det inte är värme i garaget kan bero pÃ¥ att det är luft i radiatorn eller en luftficka i nÃ¥got rör till den. Prova med att lufta radiatorn.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #77 skrivet: 13 februari 2013, 21:04:08 »
men hur kan de komma sig att de kan  bli luft utan att jag har öppnat nÃ¥t. allt e precis som innan förutom att motorn till växelventilen är bytt. de va inte sÃ¥länge sen jag luftade alla element

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #78 skrivet: 13 februari 2013, 22:11:34 »
I så fall är det knappast troligt att det är luft. Om GT 8 är korrekt verkar det vara fel på cirkulationen. 14 graders differens GT8/GT9 är för högt. Det finns inget larm för hög differens i min pump så värdet på GT8 kan vara riktigt utan att det behöver larma.

Rör sig växelventilen mellan ändlägena?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #79 skrivet: 13 februari 2013, 22:28:02 »
Citat från: Roland link=topic=4
9617.msg519944#msg519944 date=1360789894

GT8 kan vara riktigt utan att det behöver larma.

Opps! Sorry, det finns ett sådamt larm på senare versioner av Rego600.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #80 skrivet: 18 februari 2013, 17:09:54 »
nej den har inte larmat för nånting. växelventilen kärvade inte alls när jag provade den manuellt. den gick så lätt o fint så.
NÃ¥t mer tips? :)

hur kommer de sig att elementen i resten av huset är varma? borde inte dem i garaget oxå vara varma då?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #81 skrivet: 18 februari 2013, 17:52:10 »
nej den har inte larmat för nånting. växelventilen kärvade inte alls när jag provade den manuellt. den gick så lätt o fint så.
NÃ¥t mer tips? :)

hur kommer de sig att elementen i resten av huset är varma? borde inte dem i garaget oxå vara varma då?
Om inte radiatorerna är instruera som dem ska så finns inte tillräckligt med motstånd för att vattnet ska gå bort till radiatorn i garaget. Prova stäng ca 50 procent av dina fungerande radiatorer med termostaten. På så viss stjäl dom inget flöde. Då borde radiatorn gå igång i garaget. För du har väl inte ändrat fart på cirkpumpen? Är du säker på att växelventilen öppnar fullt mot radiator kretsen? Det märker du om den fortfarande vill göra vv ofta. Då öppnar den inte helt mot radiator kretsen. Samma som att den inte stänger helt mot beredaren.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #82 skrivet: 19 februari 2013, 20:35:32 »
Om inte radiatorerna är instruera som dem ska så finns inte tillräckligt med motstånd för att vattnet ska gå bort till radiatorn i garaget. Prova stäng ca 50 procent av dina fungerande radiatorer med termostaten. På så viss stjäl dom inget flöde. Då borde radiatorn gå igång i garaget. För du har väl inte ändrat fart på cirkpumpen? Är du säker på att växelventilen öppnar fullt mot radiator kretsen? Det märker du om den fortfarande vill göra vv ofta. Då öppnar den inte helt mot radiator kretsen. Samma som att den inte stänger helt mot beredaren.

nej jag är inte riktigt hundra på om den öppnar för fullt. hur ofta ska den göra vv? kan man se hur många ggr den har starta på typ en timme?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #83 skrivet: 19 februari 2013, 22:59:25 »
Den brukar väll göra VV C:a två gånger efter varandra efter husvärme, men sedan ska
den inte göra VV pÃ¥ varje gÃ¥ng  när den värmer huset om man inte använder nÃ¥tt VV.
Om det ser ut att det läcker via växelventilen behöver det inte nödvändigtvis vara fel på
motorn det kan vara O-ringar som har getseg i ventilen, har läst tidigare här på forumet
nÃ¥gon som har bytt O-ringar pÃ¥ ventilen.  Jag provkörde motorn med en gammal ventil
innan jag skickade den 
och då gick den garanterat till båda ändlägen (hade ventilen lös att man kunde se).
Men den är jo begagnad  sÃ¥ finns det ingen garanti att den fungerar nu. Men den kostar
jo inget heller.
« Senast ändrad: 19 februari 2013, 23:02:30 av Remo »

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #84 skrivet: 20 februari 2013, 14:05:14 »
Nej motorn fungerar. De lät så iaf när jag körde den. Får provköra den igen så får vi se om en går. Kanske får ta o meka isär ventilen endå. Vet nån vilken dimension de ska vara på o-ringarna?

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #85 skrivet: 20 februari 2013, 14:18:43 »
Nu när jag provade köra manuellt så klickade motorn bara. Lika som den gamla. Får ta bort den o kolla så att ventilen inte sitter fast

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #86 skrivet: 20 februari 2013, 14:53:17 »
växelventilen kärvade inte alls när jag provade den manuellt. den gick så lätt o fint så.

Satt den blå motorn kvar på ventilen, när du konstaterade att den gick lätt?

Den växlingsventil du har, är en Italiensk ventil med hög felfrekvens.
Du bör ringa IVT-center för att få den utbytt mot en ny ventil med annan teknik.
Då kan de passa på att serva din värmepump, när de ändå är på plats.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #87 skrivet: 20 februari 2013, 15:17:13 »
Ring först till IVT som Lexus skriver och hör vad det kostar om dom byter.
Annars är det 22mm dimension som du ska ha men mät kopparröret utvändigt
där den sitter då kan det inte bli fel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #88 skrivet: 20 februari 2013, 15:46:26 »
3900:- tog IVT-servicen att för att byta till en LK-ventil på min Stiebel-Eltron.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Karja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med inställningar greenline C5
« Svar #89 skrivet: 20 februari 2013, 16:06:56 »
Nu tryckte jag manuellt på ventilen fram och tillbaka. Sen satte jag tillbaka motorn o sen körde motorn o den gick fint om man kollade på piggen på sidan. Då kanske de är ventilen som kärvar iaf då

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!