Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Karja
« skrivet: 07 april 2013, 13:42:59 »

okej.. synd för de knackar rätt bra i rören. jag har en känsla av att pannan är lite för liten för vårat hus. då den verkar gå nästan hela tiden.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 23 mars 2013, 22:40:27 »

är det nån som har en input om dessa temperaturer?
Sen efter ventil bytet så har de börjat knacka sådär jobbigt i rören igen
Jag tycker det ser bra ut. Knackningarna kommer du inte ifrån så lätt. Dom kommer efter att värmepumpen gjort varmvatten och växelventilen slår över mot radiatorerna. Då kommer det en liten mängd varmt vatten ut i rören.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 23 mars 2013, 17:44:50 »

är det nån som har en input om dessa temperaturer?
Sen efter ventil bytet så har de börjat knacka sådär jobbigt i rören igen
Skrivet av: Karja
« skrivet: 12 mars 2013, 23:01:04 »

glömde ju bort helt o hållet de här me temperaturerna.
Kan ju säga att efter ventilbytet så har det blivit värme i garaget :)
men nu så kommer temperaturerna :)

Gt1 till 37,5 nuv 35,8
Gt2 -3,4
Gt3 till 42,5 nuv 43,2
Gt6 79,4
Gt8 42,2
Gt9 36,6
Gt10 -1,0
Gt11 -3,0
Skrivet av: Karja
« skrivet: 03 mars 2013, 18:24:30 »

nu är ventilen bytt :) tack för länkarna :) hittade på filtret så den är rengjord nu
ska kolla av temperaturerna om ett par timmar så den hinner gå en stund.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 28 februari 2013, 21:08:50 »

Skrivet av: Karja
« skrivet: 28 februari 2013, 18:33:06 »

Vart sitter de där filtret?

Man lär väl inte komma undan att lufta elementen?
Skrivet av: Karja
« skrivet: 27 februari 2013, 19:35:17 »

Jaha. Jag måste ha läst lite väl fort. Missade att du skrev expansionskärl :) då e jag me.
Men jag ska endå be kompisen komma över. Han har bättre koll på rörmokeriet :)
Skrivet av: Remo
« skrivet: 27 februari 2013, 19:26:54 »

Den som du har i bilden är avluftning för varmvattenmanteln.
Men om du hittar en sådan burk så sitter säkerhetsventilen längs upp där.
Men det är kanske bäst att be om hjälp om du är osäker, att det inte blir fel.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 27 februari 2013, 17:59:00 »

Ok.
Ventilen är de denna lilla som typ vid elmotorn?
Hittar ingen annan ventil liknande på tanken
Skrivet av: Remo
« skrivet: 27 februari 2013, 16:32:06 »

Ok. Kanon!
Dum fråga men vart sitter säkerhetsventilen?
Jag tänkte ha på lin o såndär gucka på ventil gängorna. De borde ju funka bra :)

Säkerhetsventilen sitter uppe på expansionskärlet.
Du ska inte ha någonting annat än lite olja på gängorna.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 27 februari 2013, 16:24:50 »

Ok. Kanon!
Dum fråga men vart sitter säkerhetsventilen?
Jag tänkte ha på lin o såndär gucka på ventil gängorna. De borde ju funka bra :)
Skrivet av: Remo
« skrivet: 27 februari 2013, 16:16:55 »

Ok. Ja jag tänkte precis fråga om det är nåt annat o tänka på förutom o stänga av pumpen.
Men då slår jag av pumpen idag när jag kommer hem o byter vxl ventilen. Jag kollade inte så noga men sitter kabeln till motorn bra till så de e lätt o byta den?

Bryt av arbetsbrytaren.
Tappa trycket på systemet via säkerhetsventilen innan du börjar.
Och glöm inte att kolla att ventilen hamnar rättvänd på plats port B upp mot
radiatorer och port A ner mot VV-behållaren. Jag tror du kan använda befintliga
klämringar och klämringsmuttrar, det kunde jag göra då behöver man inte stå och
krångla och försöka få ut ringar och muttrar. Några droppar olja på gängorna så
blir det säkert bra. Passa på  att göra ren filtret innan du öppnar filterballen.
Kabel är kopplad bakom display kortet, färjerna passa lika som original.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 27 februari 2013, 11:15:10 »

Ok. Ja jag tänkte precis fråga om det är nåt annat o tänka på förutom o stänga av pumpen.
Men då slår jag av pumpen idag när jag kommer hem o byter vxl ventilen. Jag kollade inte så noga men sitter kabeln till motorn bra till så de e lätt o byta den?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 26 februari 2013, 16:06:04 »

Det ska finnas en filter på returledningen från radiatorerna. Brukar sitta precis ovanför pumpen
(utanför). Kan vara en filterball som ser ut som en ventil med en stor mutterlock på sidan där
filtret sitter. Det är bäst att ha den stängt läge under tiden du håller på att byta växelventilen så kommer det inte så mycket vatten ut.   
Skrivet av: Karja
« skrivet: 26 februari 2013, 14:58:57 »

Vet ni om det finns nåt filter i denna panna? Ska byta vxl ventilen här nån dag så får vi se hur de funkar sen
Skrivet av: Karja
« skrivet: 23 februari 2013, 19:17:59 »

så nu va den beställd. hoppas saker o ting börjar fungera som de ska sen :)
Skrivet av: Karja
« skrivet: 22 februari 2013, 20:25:05 »

okej. tackar! då blir de och beställa en imorrn när man kommer hem från jobbet.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 22 februari 2013, 20:06:44 »

Du ska ha den undre EMV 110K
Skrivet av: Karja
« skrivet: 22 februari 2013, 19:58:11 »

blir och beställa en ny växelventil. vilken av dessa ska jag ha?


SDV 322 har motordrift vid stängning och fjäderåtergång vid öppning. Den har bara två el-ledningar. 1205,- inkl frakt.

EMV 110K har motordrift i båda riktningarna, tre elledningar. 1355,- inkl frakt.

dessa är från Nila energi
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 februari 2013, 17:36:21 »

Inom Uppsala.

Arbetskostnad "specialmontör": 1200:-
Fast besökskostnad: 600:-
Växelventil med motor: 1267:50
Kabel: 55:-
Moms: 780:-

Vet inte om de saftade i eftersom det gick på min VP-försäkring.

Med avdrag för ålder (8 år) och självrisk fick jag 61:- från villaförsäkringen och resten från VP-försäkringen.  ::)
Antar att jag inte hade fått nåt alls om det hade blivit så lite att jag inte fått nåt från villaförsäkringen, så de kanske visste hur de skulle räkna.

Montören fick fylla i en servicerapport till försäkringsbolaget också.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 20 februari 2013, 16:59:41 »

3900:- tog IVT-servicen att för att byta till en LK-ventil på min Stiebel-Eltron.

Då hade de bra timpeng. Fick de åka långt?
Skrivet av: Karja
« skrivet: 20 februari 2013, 16:09:14 »

Satt den blå motorn kvar på ventilen, när du konstaterade att den gick lätt?

Den växlingsventil du har, är en Italiensk ventil med hög felfrekvens.
Du bör ringa IVT-center för att få den utbytt mot en ny ventil med annan teknik.
Då kan de passa på att serva din värmepump, när de ändå är på plats.

Okej. Japp motorn har suttit på ventilen när jag provkört. Jag får prova ringa dem imorrn o höra me dem.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 20 februari 2013, 16:06:56 »

Nu tryckte jag manuellt på ventilen fram och tillbaka. Sen satte jag tillbaka motorn o sen körde motorn o den gick fint om man kollade på piggen på sidan. Då kanske de är ventilen som kärvar iaf då
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 februari 2013, 15:46:26 »

3900:- tog IVT-servicen att för att byta till en LK-ventil på min Stiebel-Eltron.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 20 februari 2013, 15:17:13 »

Ring först till IVT som Lexus skriver och hör vad det kostar om dom byter.
Annars är det 22mm dimension som du ska ha men mät kopparröret utvändigt
där den sitter då kan det inte bli fel.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 20 februari 2013, 14:53:17 »

växelventilen kärvade inte alls när jag provade den manuellt. den gick så lätt o fint så.

Satt den blå motorn kvar på ventilen, när du konstaterade att den gick lätt?

Den växlingsventil du har, är en Italiensk ventil med hög felfrekvens.
Du bör ringa IVT-center för att få den utbytt mot en ny ventil med annan teknik.
Då kan de passa på att serva din värmepump, när de ändå är på plats.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 20 februari 2013, 14:18:43 »

Nu när jag provade köra manuellt så klickade motorn bara. Lika som den gamla. Får ta bort den o kolla så att ventilen inte sitter fast
Skrivet av: Karja
« skrivet: 20 februari 2013, 14:05:14 »

Nej motorn fungerar. De lät så iaf när jag körde den. Får provköra den igen så får vi se om en går. Kanske får ta o meka isär ventilen endå. Vet nån vilken dimension de ska vara på o-ringarna?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 19 februari 2013, 22:59:25 »

Den brukar väll göra VV C:a två gånger efter varandra efter husvärme, men sedan ska
den inte göra VV på varje gång  när den värmer huset om man inte använder nått VV.
Om det ser ut att det läcker via växelventilen behöver det inte nödvändigtvis vara fel på
motorn det kan vara O-ringar som har getseg i ventilen, har läst tidigare här på forumet
någon som har bytt O-ringar på ventilen.  Jag provkörde motorn med en gammal ventil
innan jag skickade den 
och då gick den garanterat till båda ändlägen (hade ventilen lös att man kunde se).
Men den är jo begagnad  så finns det ingen garanti att den fungerar nu. Men den kostar
jo inget heller.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 19 februari 2013, 20:35:32 »

Om inte radiatorerna är instruera som dem ska så finns inte tillräckligt med motstånd för att vattnet ska gå bort till radiatorn i garaget. Prova stäng ca 50 procent av dina fungerande radiatorer med termostaten. På så viss stjäl dom inget flöde. Då borde radiatorn gå igång i garaget. För du har väl inte ändrat fart på cirkpumpen? Är du säker på att växelventilen öppnar fullt mot radiator kretsen? Det märker du om den fortfarande vill göra vv ofta. Då öppnar den inte helt mot radiator kretsen. Samma som att den inte stänger helt mot beredaren.

nej jag är inte riktigt hundra på om den öppnar för fullt. hur ofta ska den göra vv? kan man se hur många ggr den har starta på typ en timme?
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 18 februari 2013, 17:52:10 »

nej den har inte larmat för nånting. växelventilen kärvade inte alls när jag provade den manuellt. den gick så lätt o fint så.
Nåt mer tips? :)

hur kommer de sig att elementen i resten av huset är varma? borde inte dem i garaget oxå vara varma då?
Om inte radiatorerna är instruera som dem ska så finns inte tillräckligt med motstånd för att vattnet ska gå bort till radiatorn i garaget. Prova stäng ca 50 procent av dina fungerande radiatorer med termostaten. På så viss stjäl dom inget flöde. Då borde radiatorn gå igång i garaget. För du har väl inte ändrat fart på cirkpumpen? Är du säker på att växelventilen öppnar fullt mot radiator kretsen? Det märker du om den fortfarande vill göra vv ofta. Då öppnar den inte helt mot radiator kretsen. Samma som att den inte stänger helt mot beredaren.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 18 februari 2013, 17:09:54 »

nej den har inte larmat för nånting. växelventilen kärvade inte alls när jag provade den manuellt. den gick så lätt o fint så.
Nåt mer tips? :)

hur kommer de sig att elementen i resten av huset är varma? borde inte dem i garaget oxå vara varma då?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 februari 2013, 22:28:02 »

Citat från: Roland link=topic=4
9617.msg519944#msg519944 date=1360789894

GT8 kan vara riktigt utan att det behöver larma.

Opps! Sorry, det finns ett sådamt larm på senare versioner av Rego600.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 februari 2013, 22:11:34 »

I så fall är det knappast troligt att det är luft. Om GT 8 är korrekt verkar det vara fel på cirkulationen. 14 graders differens GT8/GT9 är för högt. Det finns inget larm för hög differens i min pump så värdet på GT8 kan vara riktigt utan att det behöver larma.

Rör sig växelventilen mellan ändlägena?
Skrivet av: Karja
« skrivet: 13 februari 2013, 21:04:08 »

men hur kan de komma sig att de kan  bli luft utan att jag har öppnat nåt. allt e precis som innan förutom att motorn till växelventilen är bytt. de va inte sålänge sen jag luftade alla element
Skrivet av: Roland
« skrivet: 13 februari 2013, 19:32:05 »

Att det inte är värme i garaget kan bero på att det är luft i radiatorn eller en luftficka i något rör till den. Prova med att lufta radiatorn.   
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 13 februari 2013, 19:21:48 »


Gt8 48


Kolla den tempen igen. Den borde larma om det diffar 14° på värmebäraren.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 13 februari 2013, 19:15:46 »

Såhär ser de ut nu när den går. men jag vet inte hur länge den gått. Sen har jag fått ett annat problem. finns ingen värme alls i garaget längre efter att jag bytte motorn.

Gt1 till 29,2 nuv 33,7
Gt2
Gt3 till 47,5 nuv 45,1
Gt6 84,3
Gt8 48
Gt9 34,1
Gt10 -0,3
Gt11 -2,3
Skrivet av: Remo
« skrivet: 08 februari 2013, 10:46:26 »

Du kan ju skriva in värdena när kompressorn går om du vill.

Ja precis, skriv gärna värdena efter att pumpen har gått 5 till 10 minuter och går fortfarande.
Skrivet av: pereriksson
« skrivet: 08 februari 2013, 10:41:22 »

Bra tips för mig också
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 februari 2013, 10:11:21 »

Det syns också på GT1. Nuvärdet ligger 5,9 grader över starttemperaturen. Fabriksinställningen på kopplingsdifferensen är 5 grader men returtemperaturen stiger någon eller några minuter efter det att kompressorn har stannat. Hade kompressorn stått still en längre tid hade nuvärdet varit mindre än 5 grader över starttemperaturen. 
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 februari 2013, 08:16:25 »

Här kommer temperaturerna :)

Gt1 till 28,3 nuv 34,2
Gt2 0,0
Gt3 till 42,5 nuv 43,2
Gt6 31
Gt8 37,9
Gt9 34,7
Gt10 0.9
Gt11 0,7

Ser bra ut nu. Den hade nog förmodligen precis stannat när du tog värdena om man tittar på GT8 och GT9. Men tittar man på GT10 och GT11 borde den stått still en längre stund. Kan bero på hur snabbt tempgivarna reagerar också. Du kan ju skriva in värdena när kompressorn går om du vill.
Skrivet av: Karja
« skrivet: 07 februari 2013, 23:44:21 »

Här kommer temperaturerna :)

Gt1 till 28,3 nuv 34,2
Gt2 0,0
Gt3 till 42,5 nuv 43,2
Gt6 31
Gt8 37,9
Gt9 34,7
Gt10 0.9
Gt11 0,7
Skrivet av: Remo
« skrivet: 04 februari 2013, 17:32:43 »

Ok, låter bra vi väntar med spänning av resultat senare. tummenupp
Skrivet av: Karja
« skrivet: 04 februari 2013, 12:19:10 »

Så nu e nya motorn installerad som REMO skickade till mig. de funkar fint om man jämför me den jag hade som inte funkade alls :)

jag ställde tillbaka värmen på nästan 3,0 o finjusteringen till 1,2. och alla termostater på fullt igen. Hoppas de inte blir sådär dyng varmt inne nu.

Ska jag läsa av värdena imorrn  o skriva här?
En huvudsäkring hade löst ur inatt så de va inte mycket till värme i pannan. så de kanske tar en stund innan alla värden stabiliserar sig.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 30 januari 2013, 22:07:16 »

Ja ventilen fungerar som du säger Mr Henke.
Karja, om du har motionerat ventilen och den lilla axel går lätt in och kommer ut själv med fjäder kraft
så det kanske är fel på motorn. Du kunde få en sån fungerande motor av mig bara jag viste var jag 
kan skicka den.
IVT shoppen  Om länken inte fungerar så googla IVT shoppen.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 30 januari 2013, 21:50:57 »

de enda är att man hör motorn klicka men den lilla armen på motor rör sig inte alls. vad den nu är till för nåt

REMO länken funkar inte
Den ska gå ut och in. Jag kommer inte ihåg vilket håll dem går på. Men jag tror när spaken är in mot rören så är ventilen intryckt och då gör den vv. Jag är inte säker jag bytte min för länge sen. Men har du prövat lossna motorn och trycka med något på själva ventil käglan?
Skrivet av: Karja
« skrivet: 30 januari 2013, 21:19:24 »

okej. då ska jag prova me de på en gång

de enda är att man hör motorn klicka men den lilla armen på motor rör sig inte alls. vad den nu är till för nåt

REMO länken funkar inte
Skrivet av: Karja
« skrivet: 30 januari 2013, 21:11:50 »

Det var bra att ha alla dessa siffror, man ser nu det som vi misstängde. Försök göra det som Mr Henke skriver och sedan  kan du hålla menyknappen intryckt så länge att du kommer till servicemenyn och
välja meny 5.3 gå fram till växelventilen där kan du köra ventilen fram och tillbaka och samtidigt ha
fronten borta att du kan se den lillaspaken på ventilen om den ser ut att gå hela vägen i båda håll, då
får man bekräftat om motorn går.

okej. då ska jag prova me de på en gång

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!