Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!  (läst 5626 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2019, 15:57:50 »
Det vore intressant att köra en liten analys här på forumet av en död inverter för att gemensamt försöka se om det är nått som går att fixa i den med en rimlig insats?
Ja, visst vore det intressant...  Men enligt min Ã¥sikt sÃ¥ är det nog Nibe som borde sa sanningen i vitögat och lägga ner tillräckligt med resurser internt för att komma till rätta med problematiken.

1.  Inse att de har kvalitetsproblem
2.  Lägga ner tillräckligt med resurser för att komma tillrätta med problemen
3.  Erkänn utÃ¥t att de haft problem
4.  Förläng *GARANTIN* pÃ¥ invertern till 10 Ã¥r om inte mjukvara fixar problemet
5.  Sänk reservdelspriset pÃ¥ invertern till självkostnadspris.  Det är omoraliskt att tjäna pengar en andra gÃ¥ng pga att man gjort första produkten dÃ¥ligt.
6.  Lansera en ny modell, för 1255 "namnet" är allt för besmittat och Nibe har ändrat modellnr med mycket mindre förändring än sÃ¥

Visst vore det härligt om någon här på forumet kunde hitta anledningen till problemet, men Nibe förtjänar det inte och om någon här på forumet skulle kunna lösa problemet utan konstruktionsunderlaget så skulle det visa att Nibes konstruktörer var ett gäng klåpare eller att Nibe verkligen inte tagit problemet på allvar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hevanaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Österbotten
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #16 skrivet: 23 januari 2019, 16:27:22 »
Någon på forumet nämnde att invertern gick sönder då en fas trillade bort.

En trefasinverter borde i princip ha hjälp av ett fasskydd i kombination med 3-fas kontaktor: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66410.msg704075#msg704075

Men nu är det så att den lilla modellens inverter (1255-6) drivs med endast en fas (eftersom den invertern driver en 3-polig spänningsstyrd permanentmagnet BLDC-motor). Förekommer det ofta att den lilla invertern går sönder också? Då kan det ju inte bero på fasbortfall.

Nibe 1255 6kW, 170 m hål. 100 m^2 hus från 1927 med radiatorsystem utan termostater. Tillbyggnad 2018 45 m^2 med golvvärme (Nibe ECS-40 shunt). FTX.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #17 skrivet: 23 januari 2019, 22:59:28 »
En inverter likriktar växelspänningen och laddar ett kondensatorbatteri, så egentligen borde inte bortfall av en fas vara något större problem. Den genererar fungerande trefas till motorn i alla fall.

Det jag kan tänka mig blir ett problem är att det blir överbelastning på likriktarna till kvarvarande faser.

Om primärsidan är deltakopplad så blir det två faser som inte har full matning om en fas ramlar bort. Om den är Y-kopplad så blir det bara en fas som saknas.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2019, 05:55:04 »
Vad jag vet har vi inte bytt någon på den lilla 1255 (6kw) tror heller inte den är speciellt intressant här uppe, tror det säljs mest 3-12kw. Men på 750/730 har vi bytt ett par invertrar på grund av fasbortfall, fas2 rök på ett nybyggt område, och när vattenfall koppla åter, så blev det väl någon strömspik , som döda dessa, annars har de varit förskonade. (de små)

Utloggad Henkadj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2019, 00:40:44 »
Hörni, det blev en intressant och för mig lärorik diskussion det här. Tack. Blir det Nibe, blir det en 1245 för mig, det har jag nu bestämt. Får hålla ut med min gamla dinosaur-pump från 1997 några månader till, tills borrföretagen vill börja borra igen (ingen vill ta i jobbet nu när det är 15-20 minisgrader).

En fråga återstår dock: Finns det andra märken som gör bra invertrar? Hur är IVT’s invertrar tex, eller Thermias? Dras de med samma problem?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2019, 22:22:04 »
Även Daikin finns, jag kan bara svara för Nibe, då jag springer på dessa mest, 2 daikin har jag varit på, en flödesvakt, och ett brunnet filter på kb pump kabel, felkod e7-62 eller liknande

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #21 skrivet: 21 juni 2020, 20:44:51 »
Jag hade samma funderingar med val mellan F1245 och F1255 och var skeptisk mot frekvens. Min installatör kopplade in Nibe¨s expert på frågan som menade att ifall man har ett stabilt nät är problemen små.
Har själv mycket stor erfarenhet av frekvensomriktare. Om en fas faller bort sjunker det s.k. mellanledspänningen vilken är likspänning. Mellanledsspänningen skapas med en helt vanlig 3 fas statisk likriktarbrygga.
Om låg spänning uppstår p.g.a. tappad fas, sjunker spänningen i mellanledet. Internt stängs omriktaren av vid en specifik förutbestämd spänning, och behöver därmed ej fasbortfallsskydd, och ej heller fasföljdskydd.
Men med min långa erfarenhet av omriktare är att de ej tycker om vad man brukar kalla spikar på nätet (transienter), d.v.s. höga snabba spänningstoppar. Transienter uppstår vid strömavbrott i matningen, gnistbildning någon stans i matningen vid till/frånkoppling eller åska.
Nu har jag sett att Nibe har stoppat in ett filter i matningen till deras 1255 modell med 12kW omriktare, detta gäller både F och S serien. Att komplettera med ett sådant filter är en vanlig lösning för transientkänsliga omriktare. Jag tror att Nibe´s problem därmed är lösta.
Där jag jobbade med omriktare hade vi en modell som vi hade pallvis med trasiga returer. Vi tog fram ett ingångsfilter, och denna modell blev framöver den mest tillförlitliga. Som tillverkare vill ingen komplettera med förhållandevis dyra filter om det inte är nödvändigt, men när garantikostnaderna överstiger filterkostnaden blir det ekonomi.
Det vore intressant att höra ifall DonPablo har bytt några 12kW omriktare med filter, en låda placerad ovanpå kompressormodulen.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #22 skrivet: 16 juli 2020, 05:07:20 »
Ja jag kan svara =) Senaste tiden har vi inte haft jättemycket inverterbyten, jag var på ett vanligt inverterfel 100, där jag 100% av gångerna fått byta inverter, och kollegan samma, utom en gång, där det räckte att byta busterkort (kommkort).
I måndags var jag på ett sådant inverterlarm 100, och där var busterkortet trasigt, första gången, och det kortet kostar inte så mycket.
Kan inte komma på att vi haft jättemycket inverterproblem på sista tiden, och där vi haft inverterproblem, så är det ofta ute i samhällen som är lite mindre, och elleveranserna inte är lika stabila som inne i städerna.
Jag kanske är lite konservativ av mig när det gäller värmepumpar, men jag gillar faktiskt on/off pumparna lite bättre, tycker det blir för mycket el och lullull i invertermaskinerna, onoffen kräver kanske lite mer av husägaren, för att justera in, och det verkar ju vara något som folk inte vill/ids göra idag, då de inte ens mäktar med att läsa instruktionsboken, för de har ingen aning om hur man ens slår på pumpen i nödläge. Nåja invertrarna blir bättre, men är inget för mig!

Utloggad sturebyking2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #23 skrivet: 17 juli 2020, 16:27:52 »
Har själv ett "mediokert hål" som på slutet av vissa vintrar haft -2C in. Jag valde en F1245-8 som ersättare för F1215-7. F1226-8/F1245-8/F1255-12/S1255-12 priser ca 55, 65, 74, 78 tusen. Tyckte att F1226-8 verkade rätt snål, tex mindre kompressor och 9-13 tusen mer för S/F -55 med mitt hål kändes meningslöst, kan ju köpa el för 9/13 tusen (kommer jag ju inte, får väl elda ;)
Varför skulle det vara bättre med 55 til "sämre" hål? Jag trodde tvärt om. När det är som kallast ute så går förvisso verkningsgraden ned med 45 men en 55 skulle väl suga ur lite till för att sedan gå på bara el "typ" då hålet blir för kallt?

Oscar

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #24 skrivet: 18 juli 2020, 05:29:06 »
med - 2 grader in, sÃ¥ bör du ligga pÃ¥ ca -5 ut, pÃ¥ 1245 sÃ¥ stannar pumpen när du nÃ¥r - 8 ut, pÃ¥ en 1255 sÃ¥ börjar den reglera ner effekten vid -6 och stänger vid -8.  1245 den tar ju samma effekt ur hÃ¥let hela tiden när den gÃ¥r, 55 modellerna tar de dom behöver för stunden, men pÃ¥ ett Ã¥r sÃ¥ tar de lika mycket i alla fall, eftersom du har samma värmebehov oavsett.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 1245-10 vs 1255-12 - Hjälp!!!
« Svar #25 skrivet: 18 juli 2020, 10:21:42 »
Fråga till DanBablo eller någon annan. Omriktarna går sönder. Min fundering är vem som tillverkar dem? Visst står det Nibe på omriktaren, men i dagens läge kontaktar man någon stor, ofta anonym tillverkare i Kina eller Sydkorea och anpassar denna genom att i samarbete ta fram ett ingångskort. Den faktiska tillverkaren går oftast att finna genom namn på kretskort eller komponentval. Någon som tittat?

Typiskt att kåpan är enkel, eftersom att den ej behöver vara elegant och säljande. Ej heller display, eftersom man trycker i en mjukvara vid tillverkning.
Nibe använder mycket Danfoss, antar jag. Därför kan det vara en Danfoss omriktare, men de äger även finska Vacon, som tillverkar mindre omriktare i Kina. Båda dessa är i bra omriktare.

Anledningen varför jag undrar: Om man hittar originaltillverkaren, är oftast felkoderna samma som för originalet med lite påfyllnad i slutet på listan för att passa anpassningskort. Sådana listor är mer utförliga och mer "internationella" kommentarer om bakomliggande orsak.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!