Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nytt hus, varning på Bosch cc160  (läst 2027 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

m_ake

  • Gäst
m_ake
Nytt hus, varning på Bosch cc160
« skrivet: 18 mars 2023, 19:50:57 »
Hej, precis flyttat in i nytt hus (ej nyprod) och fick efter en dag varning på pannan Bosch cc160 ”Hög temperaturskillnad värmebärare”. Kan någon vänlig själ förklara som för en 5-åring vad beror det på, vad kan jag göra åt det och varför det inte är bra? Lyckades precis komma åt den avancerade temperaturmenyn och den ser ut som nedan:

T1 39,8
T2 3,7
T3 52,9
T6 83,7
T8 49,6
T9 34,7
T10 35,4
T11 0,1
T12 4,7

Har googlat mig fram till att min varning beror på en för hög temperaturdiff mellan T8 och T9, hur ser värdena ut i övrigt? Nåt som ser galet ut?

Stort tack på förhand

Måns

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2023, 08:01:35 »
Det är tempskillnaden T8-T9 som är för stor.
Övrigt ser OK ut.
Du kan ju prova att öka farten på cirkpumpen som sitter bakom panelen, längst in åt höger (den som sitter lite bakomför)?

Om detta inte hjälper så finns några vanliga orsaker till problemet:
Om det finns ett smutsfilter på rör mellan CC160 och utedelen, priva att göra rent detta, har du tur är det en filterball.


Om detta är OK, eller att filter saknas så är det troligen beläggning på insidan av flexslangarna mellan CC160 och utedelen.
Det är metallomspunna slangar av gummi, och där fastnar av nån anledning gärna magnetit.
Man måste då tömma vattnet mellan inne och utedelen, lossa slangarna och göra rent dem.
« Senast ändrad: 19 mars 2023, 08:03:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

m_ake

  • Gäst
m_ake
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2023, 09:21:35 »
Stort tack för utförligt svar, började kolla cirkulationspumpen, men bägge två (G1 och G2) är redan i läge 3, är det relationen mellan pumparna som är intressant så det kan vara en idé att skruva ner G1 till läge 2? Annars ger jag mig på filtret. :)

//Måns

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2023, 16:13:54 »
Na, den andra cirkpumpen påverkar inte tempdiffen mellan T8-T9.
Hittar du nått smutsfilter så prova att rensa, men jag misstänker beläggningar i flexslangarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2023, 17:56:49 »
Kontrollera med en magnet om ståltrådarna som är spunna kring slangen är magnetiska. Är de det och det finns radiatorer i huset är det mycket troligt att det är beläggningar i slangarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad m_ake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2023, 14:29:09 »
Kontrollera med en magnet om ståltrådarna som är spunna kring slangen är magnetiska. Är de det och det finns radiatorer i huset är det mycket troligt att det är beläggningar i slangarna.

Tack för alla tips och info, skulle börja met att rengöra filtret, men trots att jag har stängt av kranen på bilden så rinner det ut vatten när jag skruvar upp för att ta ur filtret... hittar heller inga slangar med ståltråd runt, det närmsta jag kommer är en slang som har ett vanligt plasthölje, men som ser ut att vara "armerat" på insidan se bifogad bild. Lutar åt att ringa hit en servicetekniker istället 😅

« Senast ändrad: 24 mars 2023, 15:47:54 av m_ake »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2023, 15:50:55 »
Flexslangar, om det finns några på den här modellen, finns i utedelen. Slangen på bilden är avloppet från säkerhetsventilen och är inte inblandad i det här.

Konstigt att det kom ut vatten. Det var väl ventilen med röda handtaget som du vred om? Har man gjort det ska det inte komma vatten när man skruvar upp locket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2023, 08:41:41 »
Det där smutsfiltret sitter kanske på returen från husets värmesystem?
Du måste följa rör/slangar som går ut genom ytterväggen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad m_ake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2023, 20:04:48 »
Det där smutsfiltret sitter kanske på returen från husets värmesystem?
Du måste följa rör/slangar som går ut genom ytterväggen.

Hej, röret som smutsfiltret sitter på går ut genom ytterväggen och in nederst in i utedelen. Där är det märkt med klisterlapp IN, det andra rörets ingång är märkt OUT. På samma rör, mellan utedel och smutsfiltret sitter ytterligare ett filter, se bifogad bild på ett svart filter TF1 från Fernox. Kan det vara så att det är vatten som samlas i det filtret som rinner ut när jag öppnar det ”vanliga” smutsfiltret? Kan jag testa att stänga kranarna som sitter precis innan och efter Fernox filtret innan jag försöker öpppna vanliga smutsfiltret och se om det hjälper?

I övrigt kan jag tillägga att det idag har varit lite kallare runt -1 till -2 och då verkar deltat ha krupit ner lite. Har legat mellan 8-10 grader i princip hela dagen. Kan det vara någon konstig inställning på värmekurvan som ger upphov till skillnaden på T8 och T9 vid lite varmare utetemperatur?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2023, 20:30:17 »
Ett Fernoxfilter kostar över 2000 kr. Man skaffar inte ett sådant om det inte är problem med avlagringar från vattnet. Är det kommunalt vatten? Finns det radiatorer i huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad m_ake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2023, 20:40:28 »
Ett Fernoxfilter kostar över 2000 kr. Man skaffar inte ett sådant om det inte är problem med avlagringar från vattnet. Är det kommunalt vatten? Finns det radiatorer i huset?

Det är kommunalt vatten och det finns radiatorer, totalt tre i markplan, resten av markplan har vattenburen golvvärme, på övervåningen 4 radiatorer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2023, 22:43:34 »
OK, rengör det där smutsfiltret, ställ en hink under när du gör det, det kanske sipprar ut lite om ventilen är otät men det borde inte spruta.
Och som sagt har förra ägaren nog haft problem om det sitter ett magnetfilter, detta är relativt enkelt att rengöra också.
Man stänger kranarna före och efter, sen skruvar man loss hela locket där magneten sitter och lyfter försiktigt bort det.
Spola rent magneten med vatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad m_ake

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2023, 10:52:45 »
OK, rengör det där smutsfiltret, ställ en hink under när du gör det, det kanske sipprar ut lite om ventilen är otät men det borde inte spruta.
Och som sagt har förra ägaren nog haft problem om det sitter ett magnetfilter, detta är relativt enkelt att rengöra också.
Man stänger kranarna före och efter, sen skruvar man loss hela locket där magneten sitter och lyfter försiktigt bort det.
Spola rent magneten med vatten.

Nu har jag som ett första steg rensat det vanliga smutsfiltret, ställde en hink under och det kom ut ca 2-2,5 liter vatten innan det slutade rinna. Filtret var rätt igensatt… fyllde på lite vatten i systemet igen när allt var klart och nu har pannan varit igång en timme eller så och delta T8-T9 har legat ganska konstant på 4 grader när kompressorn går. Just nu T8 37,1 och T9 33,1. Vet sedan tidigare i tråden att cirkpumpen står i läge 3, ska jag skruva ner den ett hack eller är det bäst att vänta några timmar och se vad som händer med T8-T9? Kan ju vara så att tidigare ägare har skruvat upp pumpen för att kompensera för det skitiga filtret och nu borde jag kanske justera tillbaka?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #13 skrivet: 28 mars 2023, 11:52:08 »
Lite lägre fart ger högre delta, bara prova dig fram, många ggr går det t.o.m. att köra på 1:an. Kan kännas om elementen längst bort förblir varma eller kallnar ner

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nytt hus, varning på Bosch cc160
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2023, 13:19:46 »
Man ska inte behöva magnetfilter om värmesystemet är tätt. Med tätt menar jag också diffusionstätt. Att det är kommunalt vatten, som det inte bör vara en massa järn i, och tidigare ägaren ansåg det nödvändigt att installera ett magnetfilter tycker jag är en liten varningssignal. Det vore kanske värt att kolla vad det är för typ av golvvärmeslingor, att de verkligen är diffusionstäta.

I ett diffusionstätt radiatorsystem bildas det inte mer magnetit än vad som motsvarar syret i den mängd vatten man behöver fylla på. Normalt är det obetydliga mängder.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!