Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med en IVT 495 Twin  (läst 2698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobertSj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med en IVT 495 Twin
« skrivet: 06 oktober 2015, 21:04:11 »
Hej

Jag bor i ett radhus på 115 kvm. Uppvärmning görs med en IVT 495 Twin bergvärmepanna som installerades 2007. På nedervåningen så har vi golvvärme och på övervåningen radiatorer. Vi har råa ventiler ut för att ta in luft, men eldriven frånluft (tror att det är värmepannan som driver ventilationen också).

Värmepannan fungerar för det mesta bra. Inga problem med varmvatten t ex. Men när utomhustemperaturen ligger mellan 0 - 10 grader så får vi problem. När det är runt nollan på morgonen och sedan varmare på dagen så är det svårt att få en bra inomhus temperatur. Tittar jag i pannan under meny 3 så ser jag att jag har en framledningstemperatur på c:a 21 grader men inom parentes så står det 31 grader. Som jag har tolkat dokumentationen så borde pannan jobba sig upp till denna temperatur, men det gör den inte. Även om jag ställer kurvan högre, fasförskjuter kurvan eller knäcker kurvan så går bara värdet inom parentes upp. Pannan jobbar inte mer för att få upp temperaturen utan den ligger helt lugnt runt 21 grader.

Man kan då tro att pannan är sönder men det verkar den inte vara för vi har bott här i tre år och har haft samma problem varje år men när utetemperaturen sedan kryper längre ner, t ex till att hålla sig mer runt 0 grader eller mindre då brukar den komma igång och höja framledningstemperaturen närmare 30 grader vilket gör att vi får en skönare inomhustemperatur.

Är det någon som har en ide om vad som skulle kunna vara fel med inställningarna som gör att vi får detta beteende? Jag tycker att jag har lusläst manualen och testat det mesta.

/Robert   
« Senast ändrad: 06 oktober 2015, 21:06:05 av RobertSj »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med en IVT 495 Twin
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2015, 21:42:39 »
Står den på normal eller ekonomidrift?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RobertSj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med en IVT 495 Twin
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2015, 07:01:45 »
Normaldrift står den på.

Vi hade 17 grader i morse och framledningstemperatur var c:a 20 grader. Inom parentes står det ett värde som är c:a 35. Den verkar knapp ha kört på hela natten, drog igång kompressorn nu vid sju dock.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med en IVT 495 Twin
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2015, 10:00:03 »
Det kan vara shunten som går väldigt trögt, prova att ställa den i manuellt läge och motionera den?
Eller är det nått knas med styren, en fabriksåterställning kan ibland hjälpa på IVT 495.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RobertSj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med en IVT 495 Twin
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2015, 12:28:24 »
Du har helt rätt Carl N. Jag ringde hit en servicetekniker och det var shunten som hade fastnat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!