Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 0.03torr  (läst 2488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
0.03torr
« skrivet: 29 september 2005, 11:52:39 »

Just installerat en Panasonic E9DKE själv. Lånade en 50kg tung vakuumpump och nådde ned till 0.04 mbar! Ganska bra vakuum eller? Klämde åt vakuumslangen med en svetstång och släppte därpå på gasen. Då jag sedan lossa nippeln kom ingen luft in. (Endast en litet pys av R410A.)

Sämsta med pumpen är programmeringsmöjligheterna. Går ju inte ställa in dygns/veckoprogram.!? (Går på mina föräldrars 13 år gamla Panasonic!)

Pumpen drar 11W i standby.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 0.03torr
« Svar #1 skrivet: 29 september 2005, 18:51:04 »
En värmepump är ju din huvudsakliga värmekälla ( om den skall vara ekonomisk) och den skall ju GÅ HELA TIDEN inte hålla på och kladda med timer m.m.
LJ

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 0.03torr
« Svar #2 skrivet: 30 september 2005, 08:27:22 »
Att använda timern är ett sätt att spara energi. När det är höst och kalla nätter går min pump.På dagarna när solen forfarande värmer,står min pump stilla.
Fråga till Rale? Har inte din panasonic timerfunktion? Sc:,h
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Rale

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 0.03torr
« Svar #3 skrivet: 30 september 2005, 09:08:56 »
Att använda timern är ett sätt att spara energi. När det är höst och kalla nätter går min pump.På dagarna när solen forfarande värmer,står min pump stilla.
Fråga till Rale? Har inte din panasonic timerfunktion? Sc:,h


Jo! Men bara på och av, inte exempelvis sänkning av temperaturen vid och under en viss tid , eller har den det?


"Gästen", om ingen värme behövs, varför ska pumpen vara på då?



Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 0.03torr
« Svar #4 skrivet: 30 september 2005, 10:12:39 »
Rale! Du får helt enkelt ställa in den temp du vill ha på fjärrkontrollen.Tyvärr finns inte den funktionen du efterlyser på din pump. Panasonic har pumpar med nattsäkning av temperatur,kommer inte ihåg betäckningen på den pumpen.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 0.03torr
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2005, 18:07:53 »

Just installerat en Panasonic E9DKE själv. Lånade en 50kg tung vakuumpump och nådde ned till 0.04 mbar! Ganska bra vakuum eller? Klämde åt vakuumslangen med en svetstång och släppte därpå på gasen. Då jag sedan lossa nippeln kom ingen luft in. (Endast en litet pys av R410A.)

Sämsta med pumpen är programmeringsmöjligheterna. Går ju inte ställa in dygns/veckoprogram.!? (Går på mina föräldrars 13 år gamla Panasonic!)

Pumpen drar 11W i standby.


Det tyckte jag var bra , det där med att strypa vacumslangen. Men det hade varit bättre med en ventil, slangen kan ta skada, inte sÃ¥ viktigt om man inte använder samma slang till ett manometerställ där trycket kan uppgÃ¥ till 24 bar. brister den dÃ¥ blir det inte roligt. Men eloge för att du tydligen tänkt till, jag reagerade när jag läste en instruktion där det stod att man skulle koppla bort vacumslangen med v-pumpen igÃ¥ng. det är bara det att en schraderventil är byggd att hÃ¥lla för tryck, inte säkert att den hÃ¥ller för vacum. finns risk att luft tränger in. det bästa är att stänga vacumledningen, öppna försiktigt tills vacumetern stÃ¥r pÃ¥ 0 eller mer, ex 0,1bar, dÃ¥ kan man lugnt koppla bort v-slangen.  :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!