Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 105 m2 i södra dalarna  (läst 1087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
105 m2 i södra dalarna
« skrivet: 03 juli 2009, 21:12:14 »
Min farbror som bor i Säter, har tagit sitt förnuft till fånga ::), han funderar på att skaffa l/l för kyla & värme.
Han kör ved idag, L/V hade väl varit bra men man får ju fortfarande ingen kyla så L/L får det bli.

Jag kör ju med min Mitsu FD-35 å är ju kanonnöjd men den går ju inte in mellan dörr å tak hos honom, den är 29,5cm, utrymmet är 30cm, lite lite kanske...

Vad tror ni, RAS13 eller en Nocria 14, både han å jag gillar ju Nocrian men finns det några dåliga saker man bör tänka på ang. den?
Tror ju att en RAS13 gör jobbet men... ja ni vet, synd å komma på det sen att man borde kanske ha haft en större modell.

Vem säljer/installerar Norcria i södra Dalarna?

Vad tror ni är det overkill? Det blir ju ändå rätt kallt här. Kåken hans är en tegelvilla, 60-70tal, inte tillägsisolerad.
Pumpen hamnar i hallen, kort kast till både kök, V-rum & hall med sovrum.
Alternativ placering är i trappen ned till källaren, då slipper man ju värma den med ved men frågan är om AC funktionen fungerar så bra på markplanet? AC funktionen är viktig i det här fallet, jättevarmt hela somrarna & hunden håller på att gå åt så det vill till att man inte prutar bort det.

Tips??

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: 105 m2 i södra dalarna
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2009, 22:20:02 »
Hej !

Borde väl inte vara "overkill" . Nocrin gÃ¥r ju ner i effekt rätt lÃ¥gt om det behövs förrän den börjar köra "on-off" . Dessutom kommer han att klara sig utan tillskottsvärme även vid sträng köld. Placera den pÃ¥ det vÃ¥ningsplan där personerna huvudsakligen vistas sÃ¥ dÃ¥ funkkar kylningen bra . Och kyla ger nog Nocrian mycket av (och blir över i ett 105 kvm-hus) !  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!