Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh  (läst 8131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #15 skrivet: 11 december 2010, 14:15:51 »
Jag är sÃ¥ kluven alla säger olika  :D de flesta här säger att en 6a blir för liten sÃ¥ nu tog jag och räkna ut effekten som mina element ger enligt Lenhovda MP radiator tabell och fick fram en effekt pÃ¥ 10000w sÃ¥ jag antar att en 8a skulle funka bättre fast jag inte har sÃ¥ stor förbrukning??
Kan ni förklara fördelar/nackdelar med 6an respektive 8an  baserat pÃ¥ fakta ovan
VillrÃ¥dig snart pumpägare  Sc:,h

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #16 skrivet: 11 december 2010, 17:01:37 »
Jag är sÃ¥ kluven alla säger olika  :D de flesta här säger att en 6a blir för liten sÃ¥ nu tog jag och räkna ut effekten som mina element ger enligt Lenhovda MP radiator tabell och fick fram en effekt pÃ¥ 10000w sÃ¥ jag antar att en 8a skulle funka bättre fast jag inte har sÃ¥ stor förbrukning??
Kan ni förklara fördelar/nackdelar med 6an respektive 8an  baserat pÃ¥ fakta ovan
VillrÃ¥dig snart pumpägare  Sc:,h

Att dina raddar har stor kapacitet är bara positivt, det har du nytta av vilken pump du än har. Det viktiga är att radiatorernas kapacitet inte UNDERSTIGER den effekt som pumpen ger till radvattnet. Effekten på pumpen ska dimensioneras i relation till husets energibehov, inte i relation till raddarna.

Forum är kluvna, många som hänger här dimensionerar pumparna högt eftersom alla är vp-intresserade, en del har tillskotts-skräck, en del har ideologiska skäl för att förbruka så lite el som möjligt, en del ser det som en tävling att ha så låg förbrukning som möjligt. Det är bara DU som kan bestämma vilken nivå du vill lägga dig på. En kraftigare pump är dyrare, och för de tusenlapparna kan du bränna en del tillskott. Oavsett om du nu valt en 6a, vilket många här tycker var i underkant, så kommer du att spara mycket pengar. Grattis till att ha blivit värmepumpsägare! Hoppas DU blir nöjd.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #17 skrivet: 11 december 2010, 20:40:34 »
Bra inlägg Labold Thumbsup

TS  Tror du att elen blir billigare i framtiden sÃ¥ välj en 6:a *vinkar*

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #18 skrivet: 12 december 2010, 00:15:07 »
Tackar för synpunkterna jag har ju inte betalt än så en uppgradering till en 8a är ju fortfarande möjlig, men behöver hjälp att bestämma mig om jag ska sattsa på en 8a i stället för en 6a ? :-\

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #19 skrivet: 12 december 2010, 01:23:04 »
VP ORAKLET är en Thermia-installatör (den där jobbiga typen med certifieringar och med ett intresse för sitt yrke - han är säkert bara ute efter löneförhöjningar ;)).
Notera ironin i hans inlägg "Tror du att elen blir billigare i framtiden så välj en 6:a" och uppgradera till en 8:a. :)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #20 skrivet: 12 december 2010, 21:32:08 »
Tackar för synpunkterna jag har ju inte betalt än så en uppgradering till en 8a är ju fortfarande möjlig, men behöver hjälp att bestämma mig om jag ska sattsa på en 8a i stället för en 6a ? :-\

OK, om du vill ha handfasta råd: Om jag var du, med spa och planerad innetempökning skulle jag satsa på en 8:a med 100 liters volymtank. Glöm dock inte att prata med din installatör angående det jag skrev tidigare, installatören behöver räkna mer exakt på om ditt radiatorsystem verkligen klarar att avge all den effekt som en 8 ger.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #21 skrivet: 12 december 2010, 23:03:01 »
Robban.  Jag är röris och kyltekniker.  Inte Thermia installatör. Visst jag jobbar Ã¥t en Thermia Ã…F men det jag är, är en vanlig hederlig rörmokare. :)

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #22 skrivet: 13 december 2010, 00:04:41 »
... men det jag är, är en vanlig hederlig rörmokare. :)
Att du är en rörmokare tvivlar jag inte på i alla fall... ;) (skojar bara *vinkar*)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Newmill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #23 skrivet: 13 december 2010, 21:44:56 »
Mitt utomhus spa har en egen doppvärmare och går således bara på el. (och även i fortsättningen)
Mitt v+v förbrukning ligger således på 18000kwh/år, med en eventuell höjning av tempen så upp emot 19- 20000kwh kanske
Har även en Nibe braskamin som man kan toppa med vid riktigt kallt ute.
Enligt försäljaren sÃ¥ behöver jag inte en 8a om jag dÃ¥ inte ska gÃ¥ med kortbyxor inne  ::)
Vad blir nackdelarna om jag skulle välja 8an i stället (med min "lÃ¥ga" förbrukning)  Sc:,h
Man vill ju ha den optimala pumpen för sitt hus  ???

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #24 skrivet: 13 december 2010, 21:53:20 »
För 5000:- (skillnaden i pris på pumparna) kan du köpa isolering och tilläggsisolera hela vinden med ca 9,5 cm. Den investeringen behöver aldrig bytas ut
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Storlek pump 8 Kwh eller 6 Kwh
« Svar #25 skrivet: 13 december 2010, 22:02:45 »
Forum är kluvna, många som hänger här dimensionerar pumparna högt eftersom alla är vp-intresserade, en del har tillskotts-skräck, en del har ideologiska skäl för att förbruka så lite el som möjligt, en del ser det som en tävling att ha så låg förbrukning som möjligt. Det är bara DU som kan bestämma vilken nivå du vill lägga dig på. En kraftigare pump är dyrare, och för de tusenlapparna kan du bränna en del tillskott. Oavsett om du nu valt en 6a, vilket många här tycker var i underkant, så kommer du att spara mycket pengar.

Citerar mig själv lite ödmjukt. Det är dags för DIG att bestämma nu, jag tror du har all information du kan få om du går tillbaka och läser alla svar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!