Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp, verkar vara stopp i elementet!  (läst 4975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
Hjälp, verkar vara stopp i elementet!
« skrivet: 05 maj 2009, 23:55:25 »
Har en sektionsradiator med 40 sektioner. Efter diverse rörarbete i samband med bergvärmeinstallation vill  bara den första sektionen bli varm, inte övriga 39. När jag luftar kommer bara ett extremt svagt luftpys och inget vatten, luftningsskruven är konstant öppen. Har testat att lufta med cirkpump av, vilket man ska vad jag förstÃ¥r, men även med pumpen pÃ¥ högsta läget.

Kan det ha blivit stopp inne i radiatorn, och vad kan man i så fall göra åt saken?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp, verkar vara stopp i elementet!
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2009, 05:56:25 »
Prova först att stänga alla andra radiatorer och köra CP:n för fullt mot detta element.

Funkar inte det så tror jag att du måste ta loss det och spola åt båda hållen. När det är löst kan du säkert peta med nått också.
« Senast ändrad: 06 maj 2009, 06:09:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp, verkar vara stopp i elementet!
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2009, 11:43:36 »
Tack för svar!

Testade att stänga alla andra element och köra läge 3 på cirkpumpen hela gårdagskvällen. Fullt ös i detta enda element alltså. Jag bankade på elementet då och då med ett expertverktyg (tallgren inlindad i tygtrasa). Provade även att öppna och stänga strypskruven på returen några gånger. Det verkade tyvärr inte ge något.

Så jag fortsatte att lufta i tre timmar. Pyttelite fjös-luft kom ut, men det pyste kontinuerligt. Stängde nippeln när jag gick och lade mig. I morse verkade fem av sektionerna ha blivit varma! Inte helt klar över om det beror på luftningen eller om värmen bara spridit sig i godset. Ska fortsätta med luftningen i kväll. Det skvalar i alla fall fint om elementet :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp, verkar vara stopp i elementet!
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2009, 12:04:40 »
Har du nåt tryck i systemet?

Öppet Expansionskärl på vinden eller tryckkärl?

Om du har öppet kärl, har du fyllt vatten i takt med att du luftat?

Om du har tryckkärl, vilket tryck har du?

Sen är det inte ovanligt att det kopplas ihop fel efter "diverse" rörarbeten, kanske kör du in det varma vattnet i botten, och då stiger det rakt upp i första sektionen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Hjälp, verkar vara stopp i elementet!
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2009, 12:09:12 »
Om trycket är normalt, kan det oxå vara luftskruven som tättnat.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp, verkar vara stopp i elementet!
« Svar #5 skrivet: 07 maj 2009, 12:44:28 »
Har du nåt tryck i systemet?

Öppet Expansionskärl på vinden eller tryckkärl?

Om du har öppet kärl, har du fyllt vatten i takt med att du luftat?

Om du har tryckkärl, vilket tryck har du?

Sen är det inte ovanligt att det kopplas ihop fel efter "diverse" rörarbeten, kanske kör du in det varma vattnet i botten, och då stiger det rakt upp i första sektionen.

Hej!

Ja, jag glömde säga att jag fyllde på till 1,4 bar (enligt mätare på expansionskärl) innan jag började. Trycket har inte sjunkit då jag luftat, vilket jag tycker är logiskt eftersom det kommer ut så lite luft. (Sidokommentar: Vid varmvattenkörning på värmepumpen löser tryckventilen ut och sänker trycket till 1,0 bar.)

Luftningsnippeln sitter precis bredvid inloppet till elementet, så jag tycker att det är märkligt att jag hör det skvala hejvilt utan att det kommer vatten eller luft, annat än i mikroskopiskt liten mängd.

Just detta element har gemensam framledning och retur med ett element intill som fungerar som det ska, så jag tror att rördragningarna är ok (inga nya rör).

Keld:
Tack för tipset! Ska testa att joxa med en nål i nippelhålet i kväll. Om jag känner mig modig skruvar jag ur hela nippeln. Eller är det dåraktigt? Elementet sitter på övervåningen.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp, verkar vara stopp i elementet!
« Svar #6 skrivet: 07 maj 2009, 22:30:32 »
Yes!  studs

Testade att pila med nål i nippeln, men det hände inget. Skruvade av nippeln och pillade med en liten insexnyckel, och vips: SVOOOOSH! Trycket sjönk från 1,4 bar till typ 0,1 på några sekunder. Blev lite nervös ett tag då jag trodde att vattnet skulle komma sprutande, men det gick bra :) Det var alltså ett stopp i det lilla hålet innanför nippeln.

Tack för alla hjälpsamma råd! Nu är elementet varmt igen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!