Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tror ni om det här?.  (läst 1909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joalun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Vad tror ni om det här?.
« skrivet: 15 april 2010, 20:21:54 »
Tjena!
Jag bor i ett radhus på 145m2 med ingång,kök och tv rum på övre plan. Har en FD25 i Trappan där flapparna är riktade nedåt mot under våningen.Faktum är jag har dålig ventilation i huset och har svårt att trycka ned värmen till undervåningen.Har en ide att flytta på innerdelen till undervåningen och placera den ca 5m rakt fram mod trappan. Sedan sattsa på att sätta in 3st tillluft ventiler på nedrevåningen och 3 st frånluft ventiler på övervåningen.Med det skulle jag få värmen att stiga med hjälp av självdraget.Bra eller dålig ide?
/Joakim

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Vad tror ni om det här?.
« Svar #1 skrivet: 15 april 2010, 22:25:17 »
Tjena!
Jag bor i ett radhus på 145m2 med ingång,kök och tv rum på övre plan. Har en FD25 i Trappan där flapparna är riktade nedåt mot under våningen.Faktum är jag har dålig ventilation i huset och har svårt att trycka ned värmen till undervåningen.Har en ide att flytta på innerdelen till undervåningen och placera den ca 5m rakt fram mod trappan. Sedan sattsa på att sätta in 3st tillluft ventiler på nedrevåningen och 3 st frånluft ventiler på övervåningen.Med det skulle jag få värmen att stiga med hjälp av självdraget.Bra eller dålig ide?
/Joakim

Problemet med att få upp värmen på övervåningen eller trycka ner värmen i undervåningen beror på att den mängd luft du tillför
måste åxå i sin tur försvinna,du får så att säga ett överttryck som hindrar luftrörelse..
2 våningar är hopplöst,svårt att få det att fungera bra..tyvärr
sen din tillluft/frånluft ide,jag är rädd att det lilla flödet gör föga skillnad..

något som skulle fungera är att längst bort från pumpen montera en kraftfull fläkt mellan våningarna..dvs behålla din nuvarande plats på pumpen och sedan trycka luft från bottenvåningen upp till övervåningen..då trycker du runt luften mellan våningarna och då givetvis värmen..
det negativa är att du lär behöva en fläkt som lämnar relativt bra flöde för att det skall fungera,och då låter den rätt ordentligt..
var bara en tanke..=)
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!