Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Separat ingÃ¥ng för luften ur hus/ separat utgÃ¥ng för luft in i hus i Värmexäxlar  (läst 3695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Hoppas överskriften är begriplig. Jag har sökt men inte hittat svar på min fundering. Jag har mekanisk frånluft i mitt hus till en centralfläkt. Finns det en maskin som jag kan koppla in så att all den nuvarande luften som sugs ut går till en värmeväxlare som har ett separat utblås av varmluften blandad med ny frisk luft?
Min tanke är att endast då behöva byta ut fläkten till denna maskin och sedan dra nya rör för inblås i huset på tre ställen. Jag skulle spara enormt mycket rördragning istället för att byta hela systemet.
Ventilationen skulle också då vara att all luft sugs från badrummen(Som idag exklusive kök) från husets ena långsida och sedan varm fräsch luft blåses in på tre ställen på husets andra långsida.

(Köket får isåfall en egen fläkt med utblås separat)

Som jag förstått så är de flesta värmeväxlare av växeltyp. Först suga och sedan blåsa. Då antar jag att jag måste byta alla rör och jag vill helst inte ha inblås i badrummen då jag istället fort vill ha ut den fuktiga luften.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Aldrig tilluft i bad tvätt kök... bara frånluft där!!
Tilluft i sovrum v-rum allrum mm
Princioen är in med luft där det är minst påverkan ut med luft där fukt lukt mm gör att luften skall ut snabbast möjligt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Citera
Som jag förstått så är de flesta värmeväxlare av växeltyp. Först suga och sedan blåsa. Då antar jag att jag måste byta alla rör och jag vill helst inte ha inblås i badrummen då jag istället fort vill ha ut den fuktiga luften.

Dom flesta värmeväxlare har separata kanaler för inluft och avluft. Sen finns det olika tekniker för att sköta själva värmeväxlingen. De vanligatse är plattvärmeväxlare och rotations växlare.

FTX som är av växeltyp tror jag är ganska ovanligt beroende på att man vill ha ut gammal luft och ha in ny fräsh luft. En FTX som jobbar med växlande spjäll kan ju inte ha någon längre kanaldragning utan sätts nästan alltid i väggen som en egen enhet. Innebär också att man inte behöver dra kanaler i huset men å ndra sidan får man flera aggregat att ta hand om.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Är det bara airstar i princip jag är låst till då? För ca 5000kr per rum?

Finns det fler bra anläggnnigar som skulle passa mig tror ni?

Jag tolkar det nästan som om det kan finnas en annan lösning också med tanke på svaret.

"Dom flesta värmeväxlare har separata kanaler för inluft och avluft. Sen finns det olika tekniker för att sköta själva värmeväxlingen. De vanligatse är plattvärmeväxlare och rotations växlare.
"

Jag är alltså inge bra på detta med benämningar på olika system. Ingen som har en bra länk till något system som borde passa mig så jag kan läsa lite? ::)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Har du möjlighet att dra nya rör i huset för att få in friskluft i de rum som är lämpliga (sovrum/v-rum/allrum) ?
Och kan dessa i så fall dras till samma ställe som din frånluftfläkt sitter ?


/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Har du möjlighet att dra nya rör i huset för att få in friskluft i de rum som är lämpliga (sovrum/v-rum/allrum) ?
Och kan dessa i så fall dras till samma ställe som din frånluftfläkt sitter ?


/Johan

Ja det tror jag. Fläkten sitter på långsidan av huset nästan över en sån där krypgång. Det går säkert att mockla sig ned i krypgången för att borra tre hål in i taken på undervåningen och kanske ett i väggen på övervåningen.
Det är jag nog övertygad om för röret från köksfläkten går i krypgången på samma sida som fläkten sitter. Den borde jag kunna skarva på för själva köksfläkten antar jag att jag ändå måste ha ett separat utblås på så den kopplas ju bort från de befintliga rören.

Det är dock värre om jag måste härja med luftutsugen som är på andra sidan huset där badrummen är. Ett på över o ett undervåningen.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Så länge du kan få till en rördragning där både den utgående (frånluft/avluft) och den inkommande (friskluft/tilluft) möts på samma ställe och du i det utrummet kan placera en FTX burk (finns många varianter och storlekar) så kan du välja ganska fritt.

Gå in och kolla på www.usv.se. Dom har massor av aggregat från massor av olika tillverkare. Finns även en del exempel dä du kan se hur det funkar.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Tackar. Skall genast surfa vidare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!