Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???  (läst 4544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VonDeVille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« skrivet: 21 februari 2009, 16:54:16 »
Hej Pumpägare *vinkar*!!!
Är själv nybliven ägare till en Panasonic CS/CU - NE9DKE....det är min första V-pump å den monterades på min verkstad ca 125kvm öppen yta och med villastandard på isolering/sprutisolerad vind 400mm täta 120mm träportar o.s.v.....enl reklamen så ska pumpen klara 160kvm utan problem....men denna pump klarar inte att hålla värmen på ca +18`inne då ytter tempen går under -4/5gr..Är +14,6 inne idag....Upplever att pumpen har en s.k."limp home mode" (äggklocksfunktion)då den går ca 40-45min och sen avfrostar i ca 18min vid som idag -2grader....verkar alltid göra så....Fungerar pumparna på detta sätt att dom går 45min å avfr.18min???Är inte en gnutta is på utedelen....Har hittat en del på detta forum men inte fått klara besked... Köpte pumpen på CoopBygg å dom påstår att det ska vara på det viset...å visst jag vet att pumpen bara är ett kompliment till befintliga värmesystemet, som i mitt fall består av vattenburna golvvärmeslingor...men pumpen ska väl klara att hålla värmen ner till ett par minus utan hjälp? Pumpen är inställd på - Heat +22`/ Fanspeed Auto / Airswing Auto....Är det O.K. eller? Behöver även tips om det är andra pumpar som kan rekomenderas då jag står i begrepp att skaffa 2st till...en till min mindre verstad på ca45kvm å en till boningshuset på ca 90kvm 2plan. ev kan jag tänka mig att sätta Panasonic NE9DKE pumpen på den mindre verkstaden....Nån som varmt kan rekomendera nått annat märke eller är det nåt knas med min befintliga pump eller finns det andra Panasonic som funkar bättre??? Sc:,h //"Micke"
« Senast ändrad: 21 februari 2009, 16:57:04 av VonDeVille »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2009, 17:18:39 »
Den fungerar nog helt ok.
Om du tror att den ska klara värma din lokal till 20 grader året om så har du fått lite för stora förhoppningar från försäljaren.
14-15 grader är nog max vid -5, blir det -10 så kanske 10 grader inne verkar normalt.
Problemet med att man inte har ngt tillskott via elelement, så kommer utedelen att bli en stor isklump vid kallare klimat en längre tid.
En luft-luft är fortfarande och kommer alltid att bli enbart 1 kompliment till den bef. värmen hur högt COP eller effektiva de än skryter med.
Utan tillskott fungerar de inte året om.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad VonDeVille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2009, 14:11:34 »
Den fungerar nog helt ok.
Om du tror att den ska klara värma din lokal till 20 grader året om så har du fått lite för stora förhoppningar från försäljaren.
14-15 grader är nog max vid -5, blir det -10 så kanske 10 grader inne verkar normalt.
Problemet med att man inte har ngt tillskott via elelement, så kommer utedelen att bli en stor isklump vid kallare klimat en längre tid.
En luft-luft är fortfarande och kommer alltid att bli enbart 1 kompliment till den bef. värmen hur högt COP eller effektiva de än skryter med.
Utan tillskott fungerar de inte året om.
  O.K. Tackar för ditt svar dÃ¥ är det ok. Thumbsup
Är nöjd med det tillskott den ger när det är några +grader den sparar ju trots allt några kronor. MEN fungerar pumparna på detta sätt att dom går 45min å avfr.18min Sc:,h... är det normalt? Tycker att 18min är lite lång tid för en avfrostning....är det lika på alla märken? Liten miss att köpa pumpen på en stormarknad då det är svårt att få tag på en kunnig säljare som kan svara på mina frågor....dom ser mest undrande ut å det är ju olika killar varje gång man stövlar in å vill veta nåt...

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2009, 14:19:19 »
Ja den kommer avfrosta var 45 minut ungefär. Tiden för avfrostningen beror på hur varmt det är i lokalen, desto lägre temp ju längre avfrostningstid, därför fungerar de sämre utan tillskott
Mest kyla men lite värme också

Utloggad VonDeVille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2009, 17:12:37 »
Jaa där ser man!!! Bra å snabba svar när man frågar rätt person...Tackar :)

Utloggad dampa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2009, 07:22:00 »
Jag har en likadan pump som du hemma och när jag körde på autoläge så tenderade det att bli kallt ibland. Nu kör jag på HEAT 22 och max fläkthastighet och manuell airsving och nu är det aldrig kallt.
Bor i en 1-plans villa ca:100 m2 i Örnsköldsvik och kör med en Panasonic NE-9. Ligger nu på en förbrukning av 10500kwh.

Utloggad VonDeVille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2009, 21:11:36 »
Jag har en likadan pump som du hemma och när jag körde på autoläge så tenderade det att bli kallt ibland. Nu kör jag på HEAT 22 och max fläkthastighet och manuell airsving och nu är det aldrig kallt.
Tackar för tipset!!!!
Är ny pÃ¥ det här med v-pumpar sÃ¥ alla tips är värd att testa Thumbsup sÃ¥ jag ställde min pannasonic lika som du...Ã¥ se det blev varmare....kör nu med fläkthastigheten pÃ¥ 4 Ã¥ manuell airsving nedÃ¥t...det fÃ¥r gÃ¥ sÃ¥ nÃ¥gra dagar  ^-^ FÃ¥r testa lite olika inställningar....

Utloggad dampa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2009, 21:56:03 »
Jag har en likadan pump som du hemma och när jag körde på autoläge så tenderade det att bli kallt ibland. Nu kör jag på HEAT 22 och max fläkthastighet och manuell airsving och nu är det aldrig kallt.
Tackar för tipset!!!!
Är ny pÃ¥ det här med v-pumpar sÃ¥ alla tips är värd att testa Thumbsup sÃ¥ jag ställde min pannasonic lika som du...Ã¥ se det blev varmare....kör nu med fläkthastigheten pÃ¥ 4 Ã¥ manuell airsving nedÃ¥t...det fÃ¥r gÃ¥ sÃ¥ nÃ¥gra dagar  ^-^ FÃ¥r testa lite olika inställningar....

Perfekt  Thumbsup Jag hoppas att det gÃ¥r bra för dig :)
Bor i en 1-plans villa ca:100 m2 i Örnsköldsvik och kör med en Panasonic NE-9. Ligger nu på en förbrukning av 10500kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #8 skrivet: 25 februari 2009, 08:10:29 »
Manuell airswing? Menar du då i fast läge? Vår pump i swingläget, då blir det för varmt i hallen och värmen "sugs" in i pumpen igen, och stänger av ett tag, sen på igen, värst om man kör hög fläkt, men med swingen rakt ut så drar varmluften högt upp, sen glider kalluften tillbaka under och in i pumpen.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad dampa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2009, 12:54:00 »
Manuell airswing? Menar du då i fast läge? Vår pump i swingläget, då blir det för varmt i hallen och värmen "sugs" in i pumpen igen, och stänger av ett tag, sen på igen, värst om man kör hög fläkt, men med swingen rakt ut så drar varmluften högt upp, sen glider kalluften tillbaka under och in i pumpen.

Jag menar att man ställer "swingen" manuellt i vilket läge man vill tills man hittar ett läge som funkar bra. Om man kör på auto så ändras läget lite hur som helst.
« Senast ändrad: 25 februari 2009, 12:57:49 av dampa »
Bor i en 1-plans villa ca:100 m2 i Örnsköldsvik och kör med en Panasonic NE-9. Ligger nu på en förbrukning av 10500kwh.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2009, 08:01:50 »
monterades på min verkstad ca 125kvm öppen yta och med villastandard på isolering/sprutisolerad vind 400mm täta 120mm träportar o.s.v.....enl reklamen så ska pumpen klara 160kvm utan problem

Vad har du för takhöjd?
Måste räkna kubikmeter istället för kvadratmeter då ex ett garage oftast har högre takhöjd vilket gör att många försälja räknar bort sig då dom oftast tänker standard takhöjd i villa.

Utloggad VonDeVille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic CS/CU - NE9DKE Avfrostning???
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2009, 17:14:30 »
monterades på min verkstad ca 125kvm öppen yta och med villastandard på isolering/sprutisolerad vind 400mm täta 120mm träportar o.s.v.....enl reklamen så ska pumpen klara 160kvm utan problem

Vad har du för takhöjd?
Måste räkna kubikmeter istället för kvadratmeter då ex ett garage oftast har högre takhöjd vilket gör att många försälja räknar bort sig då dom oftast tänker standard takhöjd i villa.
Tjena!!! *vinkar*
Jo jag har 3m i takhöjd....har laborerat lite med olika vinklar på airswingen och kommit fram till att när den blåser neråt så funkar det bäst hos mej...samt när fläkten går på läge fyra
Men just nu när tempen utomhus ligger å pendlar mellan -5 och +5 så behöver jag ingen annan värmekälla än pumpen..verkar funka till full belåtenhet nu...när tempen sjunker under -10 utomhus så tillför jag värme med vattenburna golvslingor..har inte sett någon tendens till nedisning av utedelen ännu...håller stadigt +20 inomhus nu...det som pumpen är inställd på...så det är nu som den verkligen börjar bli en lönsam investering//"Micke"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!