Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering av Portabel AC frÃ¥n 1 till 2 slangar. Bilder finns!  (läst 8501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Storthuslitenpanna

  • Storthuslitenpanna
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Först vill jag tacka alla här på forumet som skriver och delar med sig. Jag har dammsugit kunskap härifrån och de facto sparat massor med tusenlappar med hjälp en en insexnyckel och en IR pistol, TACK!

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter kring att göra om en portabel AC till sk dual Hose. Sökte länge men hittade inte så mkt info så tänkte att det kunde hjälpa andra.

Kanske inte funkar på alla portabla AC då det förutsätter att luftintaget till kompressordriven är separat och kan täckas över med en låda. Många jag har sett verkar dock ha så. Hur som helst..

Köpte en portabel AC för två år sedan men var missnöjd över hur den lyckades sänka temperaturen i sovrummet. Den vi köpte är på 12000BTU (heter Kaisai) Är nästan identisk med ex Julas större AC, finns massor av märken som gör samma/liknande modell.


Ifjol började jag laborera lite med skivor för fönstret osv. för att täta. Vi hade den i sovrummet som tom. har gummilister i dörrkarmen så tätt var det. Måttade ut en masonitskiva från fönstret, gjorde hål för luftslangen. Satte tom. dit gummilist på skivans insida för att täta 100%. Resultatet?... När man körde AC blev undertrycket så stort (kändes som vacuum) att skivan först sögs in och ramlande ned. Så dit med en bred list och två rejäla tvingar tvärs över (inte snyggt) som höll skivan på plats. Fick sätta tejpbitar över nyckelhålet på dörren för det visslade så högt då luften sögs in. Funkade ok men tog lååång tid att få ned temperaturen. Så fort man öppnade dörren fullständigt sprutade det in varmluft från resten av huset och tempen gick upp igen..


Läxa: Det GÅR inte att komma undan det faktum att luften som blåser ut ur rummet i utblåset också måste in när det gäller portabla AC.

Klokare efter förra årets fadäs med undertryck och visslande nyckelhål konverterade jag den i år till att få TVÅ slangar, alltså att både tilluft och frånluft tas utifrån via ett fönster mha slang. På vår AC är det två luftintag, ett övre för fläkten som tar rumsluften och fördelar ut i rummet samt ett nedre luftintag för kompressorn och kylsystemet. Viktigt att dessa är separata, annars suger den luften inifrån ändå. Ganska lätt att ta reda på vilken som är vilken, kör man bara fläkten suger den ingen luft på det nedre intaget. När kompressorn hoppar igång suger den även i den nedre samt man märker tydligt att det blir undertryck i rummet.


Resultatet?

Har testat de sista varma dagarna och det är helt galen skillnad på hur effektiv den blivit! Ville veta om det blev ngn skillnad så gjorde ett före efter test.

Mätresultaten före var att den sänkte temp med ca 0,8 grader/timme.
Efter var samma siffra 3,6 grader/h! Ökning på 350%! Se bilderna på tempkurvor (vanliga Telldussensorer)


Såhär gjorde jag: (Se bilder på slutresultatet samt luftintagen.)

Jag tog en IKEA plastlåda jag hade hemma som jag sen måttade in lite diagonalt mot nedre luftintaget på kompressorsidan. Kunde skära ut för hand med vass rakbladskniv. Köpte sen en kanslist med tätning från Biltema som jag satte på kanten av lådan som tätning mot ACn. Försökte få lite distans mellan låda och AC så det skulle bli bra luftflöde. Köpte också en ventilationsslang på biltema som jag gjorde ett hål för i plastlådan och kapade sedan den samma längd som originalutblåset. Satte ett plastmunstyck längst ut på slangen som tynger ned lite. Lite trixig att skära ut lådan men jag tog loss luftfiltret och måttade efter det, sen justerade eftersom. Gummilisten jag använde byggde ut lite också men allt passade till slut. Går att göra med papplåda också men jag gillade plast då jag var rädd att suget skulle skada lådan. Samma gäller insuget, tänkte först köra aluminiumrör men plasten är smidig då den går att packa ihop lätt. Har gjort ett till hål i min masonitskiva nu och satt utblås och insug i olika riktningar och så långt ifrån varandra som möjligt så den inte suger in luften från utblåset.

Svårt att säga om det på sikt ger skador på AC men luftintaget är vältilltaget och inget indikerar att den inte får tillräckligt med luft. Går som en klocka!


Ska snygga till tejpningen men ganska praktiskt att kunna ta bort snabbt för att rengöra filtret. Funderar på att sätt ett filter längst ut på insuget så inte flugor osv kommer in.


Ha det gott i värmen (och kylan..)


IVT Greenline C7 installerad 2010. 150 m aktivt borrhÃ¥l. ca 325kvm. 30-talshus tillbyggt -98 samt -07. TvÃ¥rörssystem med golvvärme bÃ¥de ingjuten och träbjälklag, tvÃ¥ radiatorer samt en konvektorfläkt (Carrier).  TvÃ¥ stammar, 3 ext CP, 2 golvvärmefördelare samt en Push10. Elgolvvärme som inte används i tvÃ¥ rum. Torrt hus med vettig dränering, Mekanisk frÃ¥nluft, nya fönster förutom nÃ¥gra fÃ¥ 2-glas. Radonsug (Östberg) med rör ned i plattan. Enklare loggning via Telldussensorer.

Pool 6x4 m Folkpool med separat luft/vattenpump uppvärmd till ca 30 gr maj-sept.

Total Förbrukning första året i huset: 35MWh (Innetemp ca 20 gr vintertid)

Total förbrukning 2019 efter massor med timmar här på forumet, inköp av IR termometer samt flitigt skruvande med insexnyckel: 24MWh (Innetemp ca 21 gr vintertid)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kul med lite data, det stämmer väldigt bra med mina uppskattningar och 3/4-delar av kylan "äts upp" av den varma luft som dras in i lägenheten vid "single hose"-installation.

Mycket bra gjort!

Vill man inte ha ett fult dundrande spektakel till AC så finns ju faktiskt skapligt billiga AC för fast montering som går riktigt tyst, ned emot 21-23 dB är inte ovanligt.
Sonen tar t.ex. 11829 kr efter ROT för en komplett installation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kollar man så ser man att flera modeller har separata luftintag, så din lösning borde funka på flera.
Bra jobbat, och man funderar ju på varför inte tillverkarna av portabla AC kan förse luftintaget med en motsvarande slangkoppling så att man kan välja att göra som du.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Storthuslitenpanna

  • Storthuslitenpanna
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja, roligt när man provar något som funkar och dessutom med bra och mätbara förbättringar! Tar man in att utetemperaturen sjönk under före-mätningen och var hyfsat konstant på efter-mätningen är effekten ännu dessutom ännu högre.

@Rickard har faktiskt kikat på LLVP men det blir inget bra komplement till min bergvärmeanläggn som borde va dubbelt så stor i effekt och ett till lika djupt borrhål. Kapat ca 1/3 del på förbrukningen med hjälp av er här men vid riktigt kallt väder behövs mer och då är som jag förstått det inte LLVP bäst. Sen behöver jag en flyttbar, gärna trådlös LLVP så jag kan flytta runt den, fixar Ham en sån? :)

@CarlN Håller med helt och fullt! Hade jag haft en 3D printer hade det bara varit att använda nedre filtret som mall. Det går att skruva fast också. Men hur roligt är det om man inte får leka McGyver varje gång nåt ska göras i huset?......

Allt gott!

IVT Greenline C7 installerad 2010. 150 m aktivt borrhÃ¥l. ca 325kvm. 30-talshus tillbyggt -98 samt -07. TvÃ¥rörssystem med golvvärme bÃ¥de ingjuten och träbjälklag, tvÃ¥ radiatorer samt en konvektorfläkt (Carrier).  TvÃ¥ stammar, 3 ext CP, 2 golvvärmefördelare samt en Push10. Elgolvvärme som inte används i tvÃ¥ rum. Torrt hus med vettig dränering, Mekanisk frÃ¥nluft, nya fönster förutom nÃ¥gra fÃ¥ 2-glas. Radonsug (Östberg) med rör ned i plattan. Enklare loggning via Telldussensorer.

Pool 6x4 m Folkpool med separat luft/vattenpump uppvärmd till ca 30 gr maj-sept.

Total Förbrukning första året i huset: 35MWh (Innetemp ca 20 gr vintertid)

Total förbrukning 2019 efter massor med timmar här på forumet, inköp av IR termometer samt flitigt skruvande med insexnyckel: 24MWh (Innetemp ca 21 gr vintertid)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Dagens luft/luft ger ca 2.0 i COP vid -25 grader, så de börjar vara ett skapligt komplement även till bergvärme om den är lite för klen.
Det där med trÃ¥dlös fast AC är dock inte sÃ¥ lätt att ordna.  ;)
Tror det där med placeringen av en AC är största problemet för de flesta, helst vill man ju ha kallt i sovrummet, men då kyler man som regel bara just det rummet...
I vissa hus funkar det dock bra med kyla för både hus och sovrum, och lite svalare blir det ju på hela det våningsplan man sätter AC:n på, om man låter den gå hela tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Henrikrs

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Solna
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
"Vill man inte ha ett fult dundrande spektakel till AC så finns ju faktiskt skapligt billiga AC för fast montering som går riktigt tyst, ned emot 21-23 dB är inte ovanligt."

Vilken dröm! Tyvärr är detta nästan helt omöjligt om man bor i lägenhet (se min trÃ¥d). Ni som jobbar i branschen borde verkligen lobba för att fÃ¥ bostadsrättsstyrelser (och hyresvärdar) att inse att värmepumpar inte är farliga! Det är hopplöst att fÃ¥ tillÃ¥telse för installation i lägenhet.  :(

Utloggad jebl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Kul med lite data, det stämmer väldigt bra med mina uppskattningar och 3/4-delar av kylan "äts upp" av den varma luft som dras in i lägenheten vid "single hose"-installation.

Mycket bra gjort!

Vill man inte ha ett fult dundrande spektakel till AC så finns ju faktiskt skapligt billiga AC för fast montering som går riktigt tyst, ned emot 21-23 dB är inte ovanligt.
Sonen tar t.ex. 11829 kr efter ROT för en komplett installation.

något tips på en bra enhet nu 2023 ?
tack

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vi har sålt Daikin Sensira 35 i fler år nu och de fungerar bra för kyla.
Den är inte mobil, utan fast installerad och tyst.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!