Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gÃ¥ng för alla!  (läst 12959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
DÃ¥ var det dags att  koppla ihop min 500m sjöslang 50 PN 8 (50x3) med markdelen upp till huset, som bestÃ¥r av 2 st 40 PM10 (40x4.5).
Tänker bara gräva ner skarvarna i strandkanten.
Jag har läst en del på detta forum att det finns olika uppfattningar om vilka kopplingar man bör använda.
Är det ett direkt krav att använda stödhylsor t.ex.?
Har haft lite svårt att hitta rätt hylsor för mina stora rör, ska då alltså vara 43mm utvändigt, var hittar man det?

Sedan fabrikat, PRK, Beulko, Isiflo, plastkopplingar..?...
Har t.ex ett par Isiflo säkert 20 år gamla för 50 PEM liggande, kan man kombinera dem med stödhylsor om jag hittar det, eller är dagens kopplingar bättre?
Tacksam för all input, brinen vill jag gärna behålla..!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #1 skrivet: 01 november 2012, 07:07:12 »
PRK går bort på sugsidan för dom garanterar inte tätheten vid undertryck, vill man ändå använda PRK så måste man använda stödhylsor av metall.
Plastkopplingar typ magnum, Ahlex osv tätar bara med en O-ring och har en greppring som förhindrar kopplingen från att gå isär.
Funkar bra vid tappvattenistalationer men inte alltid lika bra i brineledningar.

Det bästa är ju att svetsa, då är man helt säker på att det inte läcker.
Jag tror det är ett krav att använda svetsskarvar om dom ska grävas ner, stog det inget om det i tillståndspapprerna?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #2 skrivet: 01 november 2012, 09:22:57 »
Rinkabyrör har ju en del kopplingar art nr 2288 borde väl passa på din sjöslang och det finns ju fler http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-kopplingar/kopplingar-4/
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #3 skrivet: 02 november 2012, 06:55:38 »
Rinkabyrör har ju en del kopplingar art nr 2288 borde väl passa på din sjöslang och det finns ju fler http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-kopplingar/kopplingar-4/

Det är helt klart en bra koppling som dessutom har inbyggd stödhylsa.

Men eftersom ämnet är "bästa kopplingen för KB-slang? En gång för alla!" och det framgår av texten att kopplingarna ska gävas ned så håller jag svetskoppling som det bästa alternativet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #4 skrivet: 02 november 2012, 10:12:15 »
Rinkabyrör har ju en del kopplingar art nr 2288 borde väl passa på din sjöslang och det finns ju fler http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-kopplingar/kopplingar-4/

Ja, den där har jag tittat på.
Helt klart ett alternativ.
Men jag fattar inte, finns det inte stödhylsor till alla kopplingar i olika dimensioner?
Skulle det vara sämre att använda en Isoflo från 80-talet även om man hittade rätt stödhylsa?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #5 skrivet: 02 november 2012, 10:26:55 »
PRK går bort på sugsidan för dom garanterar inte tätheten vid undertryck, vill man ändå använda PRK så måste man använda stödhylsor av metall.
Plastkopplingar typ magnum, Ahlex osv tätar bara med en O-ring och har en greppring som förhindrar kopplingen från att gå isär.
Funkar bra vid tappvattenistalationer men inte alltid lika bra i brineledningar.

Det bästa är ju att svetsa, då är man helt säker på att det inte läcker.
Jag tror det är ett krav att använda svetsskarvar om dom ska grävas ner, stog det inget om det i tillståndspapprerna?

OK PRK o plastkopplingar går bort, det kan jag inse.
Nej i tillstÃ¥ndet stÃ¥r bara att man ska  tryckprova vid ett högre tryck än driftstrycket, med endast vatten (!), innan anläggningen tas i bruk samt att anläggningen ska utformas sÃ¥ att den stängs av automatiskt vid ev. läckage pÃ¥ kollektorslangen.
Slutligen att sköta så att läckage inte sker till omgivningen och så att kemikalier etc. inte läcker till mark eller vatten..

Svetsning kan vara bra inser jag, men då måste jag låna/skaffa en sådan utrustning, men totalt sett kanske det inte ens blir dyrare eftersom kopplingarna ju kostar mkt lite i det fallet.
Hmm
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #6 skrivet: 02 november 2012, 10:35:58 »
Svetsmuffar torde ju vara det vedertagna för nedgrävda kopplingar. Om jag hade varit i din situation och sugen att pröva hade jag grävt ned 2 stående 110 avloppsrör mitt på resp koppling att ha som "lukt"-rör för att kunna verifiera att inget läckage inträffat.
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #7 skrivet: 02 november 2012, 11:48:35 »
Svetskoppling är helt klart bästa alternativet men kan vara svårt att fixa som amatör men trots det bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #8 skrivet: 02 november 2012, 19:12:48 »
Svetsmuffar torde ju vara det vedertagna för nedgrävda kopplingar. Om jag hade varit i din situation och sugen att pröva hade jag grävt ned 2 stående 110 avloppsrör mitt på resp koppling att ha som "lukt"-rör för att kunna verifiera att inget läckage inträffat.
Hmm, jo det kostar ju inget!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #9 skrivet: 02 november 2012, 19:13:59 »
Svetskoppling är helt klart bästa alternativet men kan vara svårt att fixa som amatör men trots det bäst.

Är det svårt att använda en svetsmaskin? Vad kan gå fel? Har aldrig ens sett det göras.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #10 skrivet: 04 november 2012, 20:16:38 »
Är det svårt att använda en svetsmaskin? Vad kan gå fel? Har aldrig ens sett det göras.
gör rent plastslangen, sätt ihop kopplingen, montera elektroderna, tryck på knappen- vänta, klart!

På de äldre svetsarna måste man själv ställa in svetstiden på men det är inte så svårt då tiden är klart utmärkt på svetskopplingen.
FT= fusiontime, tiden som kopplingen ska svetsas
CT=cooling time, tid som kopplingen måste kallna innan den får röras.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #11 skrivet: 04 november 2012, 20:21:40 »
Kan man hyra en svets ? använder man samma svetsmaskin till alla svetskopplingar oavsett fabrikat ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #12 skrivet: 04 november 2012, 20:50:01 »
Kan man hyra en svets ? använder man samma svetsmaskin till alla svetskopplingar oavsett fabrikat ?
jag vet inte om man kan hyra.
Kopplingarna har olika kontaktstycken och det är olika svetsaggregat för 230V och 50V kopplingar så man måste ha lite koll på vad man köper.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #13 skrivet: 05 november 2012, 22:57:44 »
Pemtec hyr ut!  :) Iaf till företag.
Deras svets passar flera olika kopplingar.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa kopplingarna för KB-slang? En gång för alla!
« Svar #14 skrivet: 08 november 2012, 11:30:43 »
Får man ställa en fråga angående svetsning?
När jag gjorde om min (befintliga) markkolektor i somras ville rörmockaren inte svetsa eftersom han påstog att det inte gick svetsa befintlig slang där det har varit vätska, utan det måste ske med helt torrt material.
Stämmer det?

/Flurken
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!