Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NybörjarfrÃ¥gor pÃ¥ förbrukning, L/L. Nybliven husägare.  (läst 1404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Som nybliven husägare är jag okunnig på elförbrukning osv. Vad som är bra/normalt/brukligt förstår jag varierar från hus till hus pga en rad faktorer, men vad säger dessa siffror er?

Vi är en småbarnsfamilj på 4 pers boende i ett trähus 1,5plan 133kvm -77 (normalisolerat, treglas fönster) i Sörmland. I sep byttes alla vitvaror inkl tvättmaskin ut till nya energisnålare modeller + L/L installerades. Förra ägaren låg på 18000kWh/år med bara elelement och 18grader inomhus.

Aug 600kWh
Sep 630kWh
Okt 941kWh (Nyinstallerad L/L pump ME Q660 (fd35:a) gått varenda dag i hela oktober inställd på 21grader. Ingen annan värmekälla används)

Dessa siffror känns "normala", eller?

Jag läste att Raffen låg på ca 700kWh en kall vintermånad vilket verkar riktigt bra! Men klart, beror på var man bor och hur stort osv.

En annan frÃ¥ga: Kallaste morgonen -5grader är inget problem för pumpen att värma hela huset  (enstaka dagar, fÃ¥r se hur det gÃ¥r när det hÃ¥ller i sig...), men är det bättre att öka till säg 25grader pÃ¥ pumpen istället för att slÃ¥ pÃ¥ 4-5 element? Bättre sÃ¥ menar jag billigare...

Tack på förhand!

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Dina siffror verkar helt normala tycker jag. Ganska låga t.o.m. Vi ligger på ungefär samma siffror som du för de månaderna du visar. Har också en ME Qheat 660, och den står för hela husets värmebehov förutom på toalett och tvättstuga. Men det är klart när det blir riktigt snorkallt får man nog spetsa med lite element eller tända en brasa. Som du skriver är det alltid mest ekonomiskt att låta pumpen jobba på fullvarv innan man slår på elementen, men det kommer säkert dagar med -25 ºC, och då räcker inte pumpen till antagligen.

Att ligga på 700kwh en riktigt kall vintermånad går över mitt förstånd. Antingen bor man i ett superisolerat hus, eldar med ved, eller så har man 10 ºC inne och fotogenlampor.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, tack för svar sutarn!

Jag har bara oljefyllda elelement som extra värmekälla, men jag tänker vänta in i detta sista innan jag slår på dem. :)


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Ett hus i den storleken byggt 1977 i Sörmland tar ca 120-140 W per grads skillnad inne-ute. Det beror på om huset är välskött med bra tätningslister, täta altandörrar etc. +20 grader inne och -15 grader ute ger ett energibehov på 4900-5600W. FD35:an ska ge 4300 W vid -15 enligt oberoende tester.

Skulle gissa att du fixar -10 utan tillskott. -15 får du klara med värmeljus. ;)

MVH/Gano
 
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad elpapo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hehe, tack för de uppgifterna Gano!

Jag ska bunkra upp med värmeljus.   tomte::


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!