Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Tror du att klimathotet är överdrivet?

Ja. CO2-utsläpp orsakade av människan höjer jordens temperatur marginellt.
39 (52%)
Nej. IPCC har förmodligen rätt.
36 (48%)

Antal personer som röstat: 75

Författare Ämne: Klimathotet  (läst 15574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Klimathotet
« skrivet: 22 november 2009, 20:03:23 »
Nu när ClimateGate-skandalen har uppdagats och utreds för fullt så vore det intressant att se vad forumets medlemmar anser om det så kallade klimathotet.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Klimathotet
« Svar #1 skrivet: 28 november 2009, 00:08:27 »
Tror att klimathotet finns, konstigt vore det annars. Det man vet vid förbränning är att utsläppena färdas runt hela klotet med viss fördröjning beroende var i förhållande till utsläppskällan och regnar ned på jordytan och påverkas. Är övertygad att atmosfären påverkas också, man doserar Nox reducerande medel för att få låga utsläpp till atmosfären och sedan omvandlas det till någe annat.

Som svar på din fråga så är jag övertygad om att ett klimathot finns.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Klimathotet
« Svar #2 skrivet: 28 november 2009, 07:42:47 »
Naturligtvis finns klimathotet. Att CO2, metan mm fungerar som växthusgaser kan vem som helst testa i laboratoriemiljö och att halterna i atmosfären ökar kan ingen seriös person förneka. Att jordens medeltemperatur redan ökat de senaste 100 åren kan väl ingen heller förneka, inte heller att ökad medeltemperatur på jorden innebär att havsytan kommer att höjas. Att ökad medeltemperatur på jorden innebär fler och kraftiga stormar är självklart eftersom det blir mer energi i klimatsystemet. Ökad temperatur innebär mer nederbörd i områden där vatten kan avdunsta och mer torka i övriga områden, detta är inte mycket svårare att förstå än hur en krypgrund på huset fungerar när man plastar och/eller värmer.

Det allra mesta som sägs i klimatdebatten är lika bevisat som att gravitationen gör att saker ramlar ner och inte upp ibland. Att däremot påstå att just stormen Gudrun berodde på klimatförändringar eller att det blir mer vindar i ett visst område är däremot omöjligt att veta. Att det dessutom finns vissa naturliga förklaringar till klimatförändringar är det inte heller någon som förnekar.

Det är mycket man ännu inte vet säkert om klimatförändringarna men att påstå att vi i princip skulle kunna fortsätta bränna fossilbränsle och skövla skogsområden utan att det påverkar klimatet är inte seriöst.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Klimathotet
« Svar #3 skrivet: 28 november 2009, 08:31:56 »

Det allra mesta som sägs i klimatdebatten är lika bevisat som att gravitationen gör att saker ramlar ner och inte upp ibland. Att däremot påstå att just stormen Gudrun berodde på klimatförändringar eller att det blir mer vindar i ett visst område är däremot omöjligt att veta. Att det dessutom finns vissa naturliga förklaringar till klimatförändringar är det inte heller någon som förnekar.

Det är mycket man ännu inte vet säkert om klimatförändringarna men att påstå att vi i princip skulle kunna fortsätta bränna fossilbränsle och skövla skogsområden utan att det påverkar klimatet är inte seriöst.

Instämmer helt. Det har nog inte varit så smart att förbränna enorma mängder fossila bränslen som under de ca senaste hundra åren till olje-uppvärmning och fordonsbränslen, en naturresurs som det tagit naturen flera miljoner år att bilda.

Ett positivt och glädjande exempel kan man få genom att jämföra med försurningskatastrofen som vi drabbades av för några decennier sedan och som främst berodde på svaveldioxidutsläpp från oren förbränning av tex kol och fossila bränslen och debatten runt detta. Där är vi numera på väg åt rätt håll via katalysatorer på fordon och rökgasfilter av olika slag samt akutåtgärder som kalkning av sjöar.
Klimahotet kommer säkert gå att hantera på samma medvetna sätt om alla medvetandegörs vad det handlar om och där är vi på god väg.. men det tar tid. Oljemaffians lobbygrupper är både resursstarka, envetna och smarta.
« Senast ändrad: 28 november 2009, 08:33:55 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Klimathotet
« Svar #4 skrivet: 28 november 2009, 13:45:10 »
Lite förvånande resultat så här långt, hoppas det är många som har lessnat på debatten och inte orkar rösta.
Leifa.k: jag skrev det inte men omröstningen var tänkt att gälla huruvida IPCC:s prognoser på hur stor den globala uppvärmningen
kommer att bli pga våra CO2-utsläpp är någorlunda korrekta eller helt åt skogen (ändra gärna din röst i efterhand :) ).

Efter många års indoktrinering från både media och politiker är det lätt att få bilden av att "the science is settled".
Man måste gräva djupare för att förstå att vetenskapen inte har en aning och att många forskare har klimathotet som levebröd.

Mjukstarta informationshämtningen via dessa länkar och fördjupa er sedan:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/27/betydelsen-av-climategate
http://camirror.wordpress.com/   (Stephen McIntyre)
http://www.theclimatescam.se/  (läs, ställ frÃ¥gor och kom med pÃ¥stÃ¥enden likt de du presenterat i ditt inlägg patrik123)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Klimathotet
« Svar #5 skrivet: 28 november 2009, 14:09:17 »
Lite förvånande resultat så här långt, hoppas det är många som har lessnat på debatten och inte orkar rösta.
...
Efter många års indoktrinering från både media och politiker är det lätt att få bilden av att "the science is settled".
Man måste gräva djupare för att förstå att vetenskapen inte har en aning och att många forskare har klimathotet som levebröd.

Mjukstarta informationshämtningen via dessa länkar och fördjupa er sedan:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/27/betydelsen-av-climategate
http://camirror.wordpress.com/   (Stephen McIntyre)
http://www.theclimatescam.se/  (läs, ställ frÃ¥gor och kom med pÃ¥stÃ¥enden likt de du presenterat i ditt inlägg patrik123)


Ja ibland går det inte som man tänkt digitalrobert... Ett alternativt förhållningssätt kan då vara, än att försöka "omvända" menigheten genom att ge en serie länkar från oljemaffians stödtrupper och som stöder sin egen vrångbild av fakta och gräva ner sig i skyttegravarna , att ompröva sin egen hållning. Det kan ge hisnande resultat.. Prova! (Glöm inte att t.o.m den religiösa tokhögern i USA med säte i oljetexas numera har gett upp sin ståndpunkt att klimathotet är en bluff...och överdrivet)
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klimathotet
« Svar #6 skrivet: 28 november 2009, 14:55:23 »
Klimatsvängningar har i hela jordens historia förekommit och betydligt större än dom nu befarade,minst 5 ggr har temperaturen pendlat med  ca +- 50 grader med utgÃ¥ng frÃ¥n dagens vädren. Koldioxid har vid alla tillfällen spelat en stor roll men däremot har inte människan pÃ¥verkat dom händelserna. SÃ¥ oavsett hur mycket vÃ¥r förbränning vÃ¥llar skada är det en sommarbris jämfört med som helt naturligt har och kommer att hända. Vetenskaplig fakta finns att söka för den som sÃ¥ önskar.
I övrigt tycker jag bättre om värme än om kyl.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Klimathotet
« Svar #7 skrivet: 28 november 2009, 15:36:01 »
ÅÅÅÅ^Å vad trött jag blir


Hade skrivit ett lÃ¥ngt inlägg och när jag postade sÃ¥ hade tiden för sessionen tagit slut  fiR: fiR: fiR: fiR: fiR:


HÃ¥ller med kocken
Jag tror inte männinskan har skapat och än mindre driver den globala uppvärmningen

Al Gore hade en bra film om global uppvärmning
Han visade ett diagram med temperatur och CO2
Vad ökade först jo temperaturen sedan följde CO2
http://scottthong.wordpress.com/2007/12/14/video-refuting-al-gore-on-co2-levels-and-temperature/

Global uppvärming
Polar områden som minskar ,stormar osv.
Men det är mars jag prator om och där finns ingen som eldar olja och kol
Förklaringen är solen och dess solfläckar
Om Mars haft en tempökning pga solfläckar så borde Jorden haft samma tempökning eftersom vi ligger närmare solen
eller?

http://www.canada.com/nationalpost/story.html?id=edae9952-3c3e-47ba-913f-7359a5c7f723

Jag anser att vi borde fortsätta minska utsläppen men inte pga global uppvärmining utan av folkhälsoskäl.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Klimathotet
« Svar #8 skrivet: 28 november 2009, 15:42:33 »
Tjenare Lmf!  Ja sÃ¥nt där är riktigt försmädligt du när man har hÃ¥llit pÃ¥ länge och skrivit, och det är väldigt vanligt när man gör större inlägg enligt min egen erfarenhet. Ett tips till dig är att du gör som jag nu förtiden, och det är att du bara kopierar inlägget med musen innan du postar för dÃ¥ är det bara att klistra in det igen om det blir nÃ¥got fel. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Klimathotet
« Svar #9 skrivet: 28 november 2009, 16:00:47 »
Tror nog sanningen ligger lite mittimellan, media är bra på att måla upp, se svininfluensan tex, utan media hade det, och är som vanlig influensa.

Men självklart ska man försöka göra sitt bästa, men utsläppen bara ökar! Verenda kines vill ha bil, precis som vi andra..

Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Klimathotet
« Svar #10 skrivet: 28 november 2009, 18:41:49 »
BULL SHIT  8)
Släck planetens inre å sedan lyft fakta så kanske jag är med...
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
SV: Klimathotet
« Svar #11 skrivet: 29 november 2009, 06:49:43 »
svenske kocken. Intressantasiffror du har. Kan du hänvisa till någon källa som visar att temperaturen ökar/minskar med 50 grader?

Är det konstigt att det finns några forskare som varit oseriösa i detta sammanhang? Förmodligen går det inte att hitta ett enda foskningsområde där 100% av forskarna håller sig strikt till vetenskapen. Men inom vetenskapen går det aldrig att fuska i längden, vilket alla som har högre utbildning vet. vetenskapliga experiment mm skall kunna göras om av andra med samma eller liknande resultat. Om inte detta går att utföra finns det inga vetenskapliga bevis. Finns det då bevis för att jordens medeltemperatur kommer att höjas med x antal grader? Nej men mängder av modeller som nästan undantagslöst visar att temperaturen kommer att öka. Antal grader skiftar däremot mycket. Det finns modeller som visar på temperturökningar på över 10 grader men de har inte tagit hänsyn till havets fulla kapacitet att akumulera CO2.

FrÃ¥gan skulle kunna vändas till. Nu när det uppdagats att nÃ¥gra oljeforskare manipulerat data om att oljan kan ta slut om 30 Ã¥r tror du fortfarande pÃ¥ olje bluffen? Nej dÃ¥ tror jag nog att olja är oändlig!!!! :-)  varför skulle annars nÃ¥gra forskare fuska? Inse skillnanden mellan vetenskapliga paradigmskifte och fusk/girighet hos vissa individer.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Klimathotet
« Svar #12 skrivet: 29 november 2009, 10:12:26 »
Då jag har rätt dålig ordning i mitt eget "kartotek" orkar jag inte leta upp varifrån mina uppgifter kommer MEN jag har gjort en liten snabbsökning på internet och bifogar lite länkar
http://www.pp.htv.fi/jwestman/science/snowball.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Snöbollsjorden
http://www.zenker.se/Sv/istider_och_vaexthusgaser.shtml#Istider
http://www.fex-svenningsen.se/sarek/geologi/snobollsjord.htm
Och angående kärnkraft
http://www.fof.se/tidning/2003/2/en-naturlig-karnreaktor
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Klimathotet
« Svar #13 skrivet: 29 november 2009, 13:21:03 »
...
Är det konstigt att det finns några forskare som varit oseriösa i detta sammanhang?
...
Nej helt klart är det så men problemet är den dignitet dessa påkomna forskare har inom IPCC.
Läs här för att inse vidden av avslöjandet och hur "kreativa" forskarna har varit i sin sk forskning:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/27/betydelsen-av-climategate
http://sv.wikipedia.org/wiki/Climategate

För den genuint intresserade sÃ¥ läs hur ledande forskare inom IPCC krumbuktar sig och vägrar lämna ut rÃ¥data samt beräkningsmodeller som de använt när de ska gissa hur mycket temperaturen kommer att stiga pga CO2: http://camirror.wordpress.com/  

Vem vet, kanske Nobels fredspris anno 2007 löper risk att annuleras?  >:D

Edit: mer fakta i fallet:
http://www.telegraph.co.uk/comment/columnists/christopherbooker/6679082/Climate-change-this-is-the-worst-scientific-scandal-of-our-generation.html
« Senast ändrad: 29 november 2009, 20:58:55 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Klimathotet
« Svar #14 skrivet: 06 december 2009, 18:01:47 »
Mildare vintrar, mer regn
Sveriges klimat har redan förändrats. De senaste 30 åren har nederbörden ökat med 16 procent och det har blivit en grad varmare de senaste femton åren, enligt SMHI.

http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article450674.ab
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!