Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken offert ska jag välja?  (läst 6315 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Löfving

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vilken offert ska jag välja?
« skrivet: 30 mars 2010, 18:38:25 »
Hejsan!!

Har svårt att avgöra vilken offert som är bäst, Har fått känslan att Thermia är bra.
Jag bor i ett tegelhus från 1962, 1 1/2 plans med källare ca 114kvm + 72kvm.
Har tagit in 3 offerter, en från IVT och 2 från Thermia.

Alla tre vill borra 150m, det är mellan 15-20m till berg.

Båda Thermia ÅF vill sätta in en Optimum G2 8kW
IVT vill ha en Greenline HE C7

I alla offerter så ingår uttagning av gamla pannan, grävning, EL, VVS och isolering.

Pris från Thermia 1: 171 300kr (-Rot 145 605kr) räknat på 15m foderrör, 669kr/m, ett extra element.
Invändigt pris 113 000kr
Utvändigt pris 58 300kr

Pris från Thermia 2: 157 200kr (-Rot 133 620kr) räknat på 15m foderrör, 687kr/m, kom på att jag hade ett element själv så han räkade inte på det.
Invändigt pris 79 500kr+moms
Utvändigt pris 41 310kr+moms

Pris från IVT: 157 625kr (-Rot 135 725kr) räknat på 15m foderrör, 625kr/m, kom på att jag hade ett element själv så han räkade inte på det.

Det är inte lätta att jämföra olika offerter men jag tror det viktigaste är med annars får ni fråga.

Vilken offert ska jag välja?
Vilken av thermia offerterna är mest rimmlig?
Är Thermias optimum G2 och IVTs Greenline HE C7 likvärdiga?

Tacksam för alla svar

/Martin



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2010, 19:09:58 »
Offert 2 är ett fullt rimligt pris, kolla gärna upp några referenser på installatören, men prylarna är helt OK. Har du normalt VV-behov så är grejorna likvärdiga, G2 ska dock ge bättre VV-komfort.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2010, 11:43:52 »
Du kan ju plocka bort offert 1 på en gång då en radiator inte kostar mellanskillanden mellan offerterna, Dvs om båda thermia ÅF gav ett bra intryck!
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2010, 13:04:43 »
Fördelen med G2 är att den ger dig VV när den gör värme. Sådeles sparar den in mer än en "vanlig" pump utan HGW. Hos mig är VV 25 % av min förbrukning om jag bara kollar drift tider och om G2 tar bort hälften av VV tiden så förstår du själv. Dessutom blir VV vintertid 70-90 grader varvid legionella aldrig blir aktuellt och du behöver inte köpa den elen. Nackdelen med G2 är att den är lite dyrare, om du inte har stort VV behov satsa på en Optimum om du gillar Thermia

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2010, 15:45:09 »
Fördelen med G2 är att den ger dig VV när den gör värme. Sådeles sparar den in mer än en "vanlig" pump utan HGW. Hos mig är VV 25 % av min förbrukning om jag bara kollar drift tider och om G2 tar bort hälften av VV tiden så förstår du själv.

Det där fÃ¥r du nog förklara lite mer.  ???
Hetgasväxlaren används för att göra varmvatten på HGW men den energin försvinner väl inte på en vanlig VP eftersom den energin skickas in i kondensorn eller?

Enligt energiprincipen så skapas ju ingen energi ur tomma intet, utan HGW:n tar ut en lite del av den energi som kompressorn lämnar och resten går till att värma huset.

Jag köper däremot att legionellaskyddet knappast behövs om HGW skickar upp VV-temp i över 60 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2010, 15:50:02 »
Du har rätt CARL men det blir sÃ¥ här. Om det är ett vanligt hushÃ¥ll och vi tar denna vinter som ex.  SÃ¥ har G2 aldrig gjort VV. det blir gjort när den gör värme. Hos mig sÃ¥ har min VP gjort VV massor.  Dessutom blir det MKT mer VV när det är 90 grader varmt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2010, 15:52:21 »
Du har rätt CARL men det blir sÃ¥ här. Om det är ett vanligt hushÃ¥ll och vi tar denna vinter som ex.  SÃ¥ har G2 aldrig gjort VV. det blir gjort när den gör värme. Hos mig sÃ¥ har min VP gjort VV massor.  Dessutom blir det MKT mer VV när det är 90 grader varmt.

Aha, du menar att den gör VV vid bättre COP med HGW eftersom framledningstemp till radiatorerna ligger lite lägre än VV-temp?
DÃ¥ är jag med.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2010, 16:11:41 »
HGW-tekniken är en ny och unik metod för varmvattenberedning som används i Diplomat Optimum G2. Samtidigt som vatten värms upp
för att gå ut i husets värmesystem, går en liten del via en extra hetgasväxlare som värmer vattnet innan det går in i varmvattenberedaren.
Växelventilen som styr flödet mellan varmvatten och värmesystem byts ut mot en shunt (HGW-shunt).
Vid värmeproduktion säkerställer HGW-shunten ett visst flöde över hetgasväxlaren mot varmvattenberedaren. Flödet genom shunten
regleras kontinuerligt av värmepumpens styrning genom att skicka öppnings- eller stängningspulser till shunten.

Vad detta betyder rent kyltekniskt vet jag faktiskt inte. Men jag har flera kunder so har 180l 90+ gradigt VV.  Om pumpen gÃ¥r hela natten sÃ¥ har man allt VV man behöver. Om detta är gratis VV hoppas jag att ACE eller C-C eller du själv kan kommentera.

Utloggad Löfving

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2010, 16:35:41 »
Tack för alla svar, fortsätt sÃ¥  :)

Känner två som har anlitat Thermia 2 nyligen och dom är nöjda. Mycket talar för offert 2 just nu.

Har jag ut nått av att borra djupare än 150m? vad skulle tex. 10-20m till göra?

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2010, 18:26:25 »
Oraklet, hur många månader per år kan du tillgodose dig VV från hetgasväxlingen på G2an?
Alltså tillräcklig för att ensamt värma ditt varmvatten till ca. 60 grader?
På IVT har det ju funnits hetgas rätt länge på de större maskinerna men vet inte riktigt hur hetgasen konstruktionen skiljer sig mot G2an, det kanske någon mer insatt kan förklara? Tror inte att det är en shunt som fördelar lite mot varmvattenberedaren utan man får det man får som laddas i en spetsberedare helt enkelt men det är ju bara tillräckligt vintermånaderna när pumparna går i princip konstant. Hur ser thermias större pumpar ut, går de att få med hetgas oxå? De kanske har något liknande som IVT har på de större?
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2010, 18:36:21 »
Vad detta betyder rent kyltekniskt vet jag faktiskt inte. Men jag har flera kunder so har 180l 90+ gradigt VV.  Om pumpen gÃ¥r hela natten sÃ¥ har man allt VV man behöver. Om detta är gratis VV hoppas jag att ACE eller C-C eller du själv kan kommentera.

Inget är gratis, motsvarande värme som går in i hetgasväxlaren på G2 tillvaratas i kondensorn på en vanlig VP. Men HGW gör varmare vatten till bättre COP än vid en vanlig VV-laddning om jag förstår kyltekniken rätt.

Jag börjar så smått gilla den där G2. Det skulle vara fint om Thermia ville släppa sina värmepumpar på den öppna marknaden så att hemmapulare kan få tag på en till ett vettigt pris.
« Senast ändrad: 31 mars 2010, 18:40:05 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2010, 18:37:53 »
Alla robuster har hetgas. detta fanns förut( 8-10 Ã¥r sen) pÃ¥ de större villa pumparna oxÃ¥.  Men det finns ingen hetgas om inte pumpen gÃ¥r.
PÃ¥ Thermias test anläggningar gör aldrig G2 VV pÃ¥ vintern. Finns det värmebehov sÃ¥ fÃ¥r du VV.  Fattar inte att inte alla VP har detta: Eller sÃ¥ kommer kylgrabbarna snart in och läxar upp mig ;D

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2010, 22:22:37 »
Jag har en G2:a 8 och den har denna vinter 5h VV och dessa har kommit de sista veckorna. Har kollat lite och om det är runt nollan så är det ca 38 ºC på framledningen och då ligger VV-tempen på 58 - 62 ºC. Pumpen installerades 20091123 och har gått ca 2400h, 290h T1 och 5h VV och då har jag 21 - 22 ºC inne. Är helt klart nöjd med att jag valde G2.
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2010, 22:40:56 »
Tycker det är lite överdrivet positivt om Thermia nu...  Hetgasväxlare är ju inte nÃ¥got som Thermia hittade pÃ¥ med G2.  Det fanns ju i Nibe 1200 som fanns för ca 15 Ã¥r sedan.  Det verkar gÃ¥ i vÃ¥gor (som Paris-mode ungefär) hur man skall lösa olika saker...

Att pÃ¥stÃ¥ att Thermia aldrig gör varmvatten under uppvärmningssäsongen är ju lite felaktigt.  Du kan lika gärna pÃ¥stÃ¥ att den alltid gör varmvatten...  Vad du menar är att den inte gör nÃ¥gra specifika körningar för varmvatten?

Sedan säger du att Thermia G2-ägarna nästan alltid har upp mot 90-gradigt vatten under uppvärmningssäsongen.  Det leder ju i sin tur till onödigt stor energiförlust i beredaren om man nu inte har behov av allt detta superheta vatten.  Jag som sällan är hemma i huset och inte använder sÃ¥ mycket VV, skulle ju tycka att en Thermia G2 var riktigt förskräcklig...  Alltid 90 grader i tanken när jag använder VV till ett par duschar var 14:e dag kanske?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2010, 23:00:52 »
Ja den gör VV när den gör värme, dock inte hela tiden. När gradminuterna minskar så vrider schunten lite och ett litet flöde går via hgw och ju högre framledningstemp desto högre temp till VVB. Max VVB-temp jag sett på min VP i vinter är 80 ºC nånting inga 90 ºC hos mig alltså. HGW-tekniken hade visst Termia också för länge sedan sa iaf montören till mig. Hur som helst så är det skönt med mycket VV när man duschar tre vuxna på raken, eller tappar upp badvatten och nån annan samtidigt vill duscha.

En annan sak som jag lagt märke till är att jag inte har några knäppningar alls i elementen något som grannen har när VP'n växlar mellan VV och värmeproduktion. Om nu det beror på att min pump gör värme och VV i princip hela tiden vid sträng kyla mot att växla VV eller värme vet jag inte. Dock är det ju så att framledningstempen sjunker betydligt mer för grannen vid VV-produktion då ingen värme görs för att sedan stiga hastigt varpå knäppningarna hörs. Nu kan han ju montera knäpptank som löser det men det verkar som att framledningstempen är jämnare med G2.
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!