Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken offert ska jag välja?  (läst 6331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #15 skrivet: 31 mars 2010, 23:02:59 »
Du behöver inte lÃ¥ta den göra sÃ¥ varmt. Thumbsup  Och om du inte har det behovet av VV sÃ¥ köper du inte en G2 utan en annan pump. Varför mÃ¥ste du va otrevlig. Och varför skulle jag inte säga ngt bra om det jag tycker är bra??  Jag vet att Thermia inte hittade pÃ¥ detta med G2 undrar bara varför inte alla har det?  Men det blir väl som vanligt att Nibe plagierar om ett par Ã¥r :)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #16 skrivet: 31 mars 2010, 23:14:55 »
Du behöver inte lÃ¥ta den göra sÃ¥ varmt. Thumbsup  Och om du inte har det behovet av VV sÃ¥ köper du inte en G2 utan en annan pump. Varför mÃ¥ste du va otrevlig. Och varför skulle jag inte säga ngt bra om det jag tycker är bra??  Jag vet att Thermia inte hittade pÃ¥ detta med G2 undrar bara varför inte alla har det?  Men det blir väl som vanligt att Nibe plagierar om ett par Ã¥r :)
Ursäkta om jag förstör stämningen för dig...  ;)  Tycker bara inte att det är nÃ¥got att hetsa upp sig sÃ¥ väldigt mycket över.  När det gäller din sista mening om att Nibe kommer att plagiera det, sÃ¥ sa jag väl just att Nibe gjorde varmvatten via HGV redan för ca 15 Ã¥r sedan (Nibe 1200).  Att Thermia väljer att stava det med dubbel-WE spelar ju mindre roll  :D

Jag vet inte varför andra inte använder denna teknik längre och varför Nibe gick ifrÃ¥n det istället för att förfina det.  Men Thermia verkar ju experimentera friskt...  för bara ett par Ã¥r sedan sÃ¥ var de ju sÃ¥ lyriska över sina VV-slingor (TWS).  DÃ¥ var de ju sÃ¥ fantastiska, för att sedan bara ett par Ã¥r efterÃ¥t vara urÃ¥ldriga?  Tur att man inte behöver kämpa i de svängarna...

Hur gör Thermias HGW-teknik när det inte föreligger något värmebehov i huset?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #17 skrivet: 31 mars 2010, 23:17:03 »
Funkar inte alls :)  Jag personligen hoppas att ngn som har koll pÃ¥ bitarna kommenterar sÃ¥na här saker. Antingen bra eller dÃ¥ligt sÃ¥ att jag lär mig saker.. Kunskap är vad jag är ute efter, och om jag rÃ¥kar hjälpa ngn pÃ¥ vägen sÃ¥ gör det ju inget :)
« Senast ändrad: 31 mars 2010, 23:21:05 av VP ORAKLET »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #18 skrivet: 31 mars 2010, 23:24:39 »
CARL N  Det är bara att köpa en av en Ã…F. Du har nog läst mina inlägg men jag säger det igen. Du kan köpa en av mig ,pula hemma , jag besiktigar och garanti precis som om jag monterat.  Det känns som om du skulle kunna klara besiktningen med lite hjälp frÃ¥n forumet. *roflmao*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #19 skrivet: 01 april 2010, 08:56:36 »

Jag vet inte varför andra inte använder denna teknik längre och varför Nibe gick ifrÃ¥n det istället för att förfina det.  Men Thermia verkar ju experimentera friskt...  för bara ett par Ã¥r sedan sÃ¥ var de ju sÃ¥ lyriska över sina VV-slingor (TWS).  DÃ¥ var de ju sÃ¥ fantastiska, för att sedan bara ett par Ã¥r efterÃ¥t vara urÃ¥ldriga?  Tur att man inte behöver kämpa i de svängarna...

Hur gör Thermias HGW-teknik när det inte föreligger något värmebehov i huset?


I värmepumparnas barndom verkar varmvattenberedning i en separat hetgasväxlare ha varit vanligt. I Värmepumpboken frÃ¥n 1978 av L-O Glas är det bara den varianten som beskrivs. Vad jag har förstÃ¥tt var det inte en helt problemfri lösning, varför det var problem vet jag inte. Det jag skulle kunna tänka mig, men det är bara lösa funderingar, är att när det inte behövs nÃ¥got värmebehov mÃ¥ste hetgasväxlaren fungera som kondensor. Är det sÃ¥ betyder det att ordinarie kondensorn fylls med kondenserat köldmedium vilket innebär att det blir inte mycket vätska i förÃ¥ngaren. Men det är alltsÃ¥ en icke-praktikers funderingar. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #20 skrivet: 01 april 2010, 09:10:44 »
Den lösningen används pÃ¥ alla Robust anläggningar. Funkar Thumbsup  vad gäller dina gas funderingar sÃ¥ kan jag varken säga bu eller bä

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #21 skrivet: 01 april 2010, 09:22:09 »
CARL N  Det är bara att köpa en av en Ã…F. Du har nog läst mina inlägg men jag säger det igen. Du kan köpa en av mig ,pula hemma , jag besiktigar och garanti precis som om jag monterat. 

Pris för en G2 6 kW?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #22 skrivet: 01 april 2010, 09:26:09 »

Jag vet inte varför andra inte använder denna teknik längre och varför Nibe gick ifrÃ¥n det istället för att förfina det.  Men Thermia verkar ju experimentera friskt...  för bara ett par Ã¥r sedan sÃ¥ var de ju sÃ¥ lyriska över sina VV-slingor (TWS).  DÃ¥ var de ju sÃ¥ fantastiska, för att sedan bara ett par Ã¥r efterÃ¥t vara urÃ¥ldriga?  Tur att man inte behöver kämpa i de svängarna...

Hur gör Thermias HGW-teknik när det inte föreligger något värmebehov i huset?


I värmepumparnas barndom verkar varmvattenberedning i en separat hetgasväxlare ha varit vanligt. I Värmepumpboken frÃ¥n 1978 av L-O Glas är det bara den varianten som beskrivs. Vad jag har förstÃ¥tt var det inte en helt problemfri lösning, varför det var problem vet jag inte. Det jag skulle kunna tänka mig, men det är bara lösa funderingar, är att när det inte behövs nÃ¥got värmebehov mÃ¥ste hetgasväxlaren fungera som kondensor. Är det sÃ¥ betyder det att ordinarie kondensorn fylls med kondenserat köldmedium vilket innebär att det blir inte mycket vätska i förÃ¥ngaren. Men det är alltsÃ¥ en icke-praktikers funderingar.  

Är det inte för att man mÃ¥ste ha 2 varianter pÃ¥ VV-laddning, en hetgasväxlare för värmesäsongen och en annan variant för VV-laddning pÃ¥ sommaren. Styrningen blir helt klart lite mer komplicerad vilket gör VP:n dyrare.  ???

Thermias lösning är att ersätta växelventilen med en shunt, jag antar att när den öppnar helt mot VVB:n så värms VVB:n med radiatorvatten som värms både av kondensor och hetgasväxlare.
« Senast ändrad: 01 april 2010, 09:29:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #23 skrivet: 01 april 2010, 09:33:05 »
PÃ¥ Robusterna funkar VV sÃ¥ här. Jag tillverkar VV i en tank med kondensor effekt till 55 grader och höjer upp det till 70+ ien slutberedare. Slutberedaren laddas av el pÃ¥ sommaren, eller om man har ngt annat.  Ska kolla Carl

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #24 skrivet: 01 april 2010, 18:43:56 »
I värmepumparnas barndom verkar varmvattenberedning i en separat hetgasväxlare ha varit vanligt. I Värmepumpboken från 1978 av L-O Glas är det bara den varianten som beskrivs. Vad jag har förstått var det inte en helt problemfri lösning, varför det var problem vet jag inte.
I alla fall Nibe 1200 producerade bara värme genom hetgasväxlaren när det fanns värmebehov.  Om det inte fanns värmebehov och temperaturen i VVB sjönk sÃ¥ slog den pÃ¥ en speciell elpatron i VVB.  SÃ¥ pÃ¥ sommaren fick man köra pÃ¥ el-VVB hela tiden.  Skulle tro att man därför växlade över till lösningen med växelventil helt, istället för att köra en kombination av de tvÃ¥.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #25 skrivet: 01 april 2010, 19:11:17 »
Det normala är att man tillverkar VV som vanligt ien VVB och sedan har man en slutberedare som är 25% av VVB;ns volym. Dit gÃ¥r hetgasen 

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #26 skrivet: 01 april 2010, 20:18:24 »
HWG har fungerat fint för mig i vinter. Pumpen har inte kört VV många timmar.

Citera
Är det inte för att man mÃ¥ste ha 2 varianter pÃ¥ VV-laddning, en hetgasväxlare för värmesäsongen och en annan variant för VV-laddning pÃ¥ sommaren. Styrningen blir helt klart lite mer komplicerad vilket gör VP:n dyrare.  Huh

HWG fungerar väl oxå samtidigt som pumpen gör en vanlig VV-laddning, Hos mig så har varmvattenberedaren två framledningar (ena HWG och andra för den vanliga VVkörningen) Samt två returledningar.

Oraklet: Detta har diskuterats tidigare, men frågar på nytt. Får man lika stor nytta av HWG om man har golvvärme?

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vilken offert ska jag välja?
« Svar #27 skrivet: 01 april 2010, 20:27:17 »
Inte lika stor men stor. Om vp gör 30 grader sÃ¥ ligger hetgasen pÃ¥ typ 60, vilket är varmt.  Jag gillar hetgas ,tycker det är tok bra

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!