Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nedising (avisning), hvordan vet Argo/Sanyo nÃ¥r den skal avise...?  (läst 3316 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpboot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Argo AWI35 har Sanyo-deler (SAP...)

Har to like Argo AWL-135xxx, dvs. farsan og jeg har maken maskin 40m unna hverandre.

Min kjører avising som den skal, men hans iser helt ned men fortsetter å blåse selv om det er tett.
Farsan mener den aviser av og til, men hver gang jeg ser på den (spesielt i fuktig vær) er den tett. Det kan ikke være spesielt gunstig. Hele radiatoren hans er full av is, det synes på siden, bak og gjennom gitteret forfra. Likevel varmer den, men han har lite hus og trenger ikke så mye varme...


I går var den full av is igjen, tåke/gråvær, fuktig... Det var så vidt varmegrader så jeg ba ham slå den av for at den skal tine (han har vedfyring, så ingen problem...).

Han slo den av med fjernkontrollen og _da_ begynte den å av-ise, men den den tok ikke på langt nær alt. Det rant godt på høyre side, men venstre side så ut til å ikke varme særlig bra.

Vi har begge 75W varmekabel i 'tråget' bunnplaten. Kan jeg ha montert hans kabel i nærheten av noen sensor? Skal sjekke om den faktisk trekker strøm...



Noen spørsmål til dere eksperter:

A)  Hvordan vet pumpen nÃ¥r den skal av-ise? Hvordan mÃ¥ler den og med hvilke sensorer, den kan jo ikke bare av-ise pga temperatur?

B) Andre grunner til at dette skjer?  Innedelen minst 2m høyere enn utedelen.

vpboot at ustand dot net

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
Om era pumpar är exakt lika, är även era placeringar lika?
Har ni lika långa rör, samma väderstreck osv?

Om två pumpar står bredvid varandra så bör de uppträda lika om de har samma gasmängd och allt annat är lika.

Jag vet inte hur just era pumpar "tänker" och hittar ingen servicemanual på nätet, men huvudprincipen är;

1)Vp mäter via sensorer temp ute och inne eller bara inne. Det som triggar en avfrostning är värden som är givna, dvs du kan se i tabeller för din maskin.
2)Vp använder regler för att trigga avisning
3)Vp använder tid för att trigga avisning
4)Vp använder regler för att prioritera mellan vilka regler som skall gälla.

Alltså; ett exempel "om vp varit igång x minuter avisa", "om vp avisat för x minuter sedan avisa 6 minuter vid 5 följande tillfällen, sedan 10 minuter vid nästa tillfälle", "om vptemp1 är Y avisa", "om diff mellan temp1 och temp2 är XYZ avisa", "Om tempdiff så gäller den regeln före tidsregel".
Du ser ovan att sensorer och tid är olika faktorer som styr avisningen. Växling mellan dessa kan ske med en regel som har prio 1 på sensorer, men om inte sensorer triggat på en viss tid, tar tid över en sekvens.

Detta är fiktivt, dvs bara för att ge en bild av hur vp styr avisningen och gäller inte för en viss vp.

Mitt bud är att era vp inte är jämförbara. En har annan mängd gas eller rörlängd eller placering, än den andra.

Vilken som är bäst är därför svårt att veta. En vp som går för fullt i viss miljö skall isa.
När den avisar är det flera faktorer som avgör om den "hinner" avisa hela utedelen.

Du kan "lura" avisningen genom att manipulera med sensortemp, men detta gäller bara om den inte har en regel som säger att sensoren nedprioriteras.
Dvs. det är inte säkert att du kan tvinga fram en avisning genom att värma/kyla sensorer, just nu, om den är i en annan programslinga, just nu.

OBS jag vet inte vad som gäller för din pump, utan pratar bara principer för styrning med regler respektive sensorer.

Hur och varför man valt att styra på ett visst sätt, styrs av programmerare som följer ett normalläge för optimal drift.
En viss vp på en viss plats med en viss drift, kan alltså behöva en helt annan styrning.

Det ser du tex då vp avisar fast det inte finns någon is, eller inte avisar fast det behövs.

Man brukar säga att vp är optimerade för att klara Coptest med bra värde, vid 20+ inne och 7 + ute.

Tekniskt sett borde vp'g gå att trimma för en viss drift programmässigt.

Kyltekniskt kan man lösa det med att optimera kylprocessen, men en stor del av driften är programstyrd och ej möjlig att påverka mer än med settemp och fläkthastighet.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad vpboot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Argo AWI35 har Sanyo-deler (SAP...)


Min VP (som fungerer bra):
Rørstrekk ca 5-6 m.
Innedel står rundt 1-1,20 m høyere enn utedel.
Utedel peker mot sør.
Varmer ca 100 m2.


Min fars VP (som iser igjen):
Rørstrekk ca 4 m. (original medfølgende rørpakke).
Innedel står rundt 2 m høyere enn utedel.
Utedel peker mot nord.
Varmer ca 50-60 m2.


Avstand mellom maskinene, maks 40 meter.
Min fars står noen få meter høyere enn min.

vpboot at ustand dot net

Utloggad Yonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: norge
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • elektriker
En slik nedising kan kanskje komme av feil på programmeringen av tidsintervallene. videre kan det og være altfor lite kjølemedium, da iser utedelen ned. Har du sjekket for lekkasje? Det kan være at det blir så mye is at den ikke klarer å ise av i det hele tatt.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
Vpboot;
Om du vill avisa forcerat, så kör pumpa i Coolläge gärna forced cool om din modell har en sådan knapp. Annars kylläge och max fläkt. I bruksanv testar man vp med detta i 30 minuter. Set temp på min ofta 17 grader.
Tänk på att avfrostningen använder värme från inneluften, dvs kyler ned den. Det är alltså bra om far din eldar OCH kör cool, så blir det inte för kallt och han ger värme till utedelen.
Han skall alltså ha en värme att kyla ned. dvs gärna 20+<, ofta 24+ vid forced cool.

Att stänga av är enbart nödvändigt vid de tillfällen då vi talar isklump och behöver använda varmvatten för att töa.

Forced cool har en annan fördel jmfrt med att bara stänga av. Då körs värme genom systemet där ute som kan lossna is i ventiler.
Det räcker med 5 till 10 minuter forced cool för det mesta för att tina utedelen.

Det där med gasmängd kan man mäta fram med superheat/supercool metoden. Många installatörer har instrument för detta så de slipper räkna manuellt.

Gasmängd är en sak. Men hur är det med fukten i rören? Har ni gjort det själv så kan vaccumsugningen vara felaktigt utförd, och har lämnat fukt, som när den fryser får ventiler att kärva.
Om det är så, får ni ta ut en kylkille för att åtgärda detta.

Hur som helst, om vp fungerar, så är isning inget problem. Sök igenom forum för att hitta felsökning, problem, osv. För denna fråga är bra sliten... dvs svaren finns här redan.

Att din fars vp värmer? vad betyder det?
Mät differensen mellan vad den tar in och blåser ut. Är denna stor nog? Utblås ligger ofta över 40+, gärna mer. Diff ca 25-30+
Alltså tar in ca 20 blåser ut ca 45.

Kolla gärna din fars städning av filter. Är de dammsugade renblåsta?

By the way, så gillar jag att du bryr dig om far din och hans värme.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Bruker far din noen annen varmekilde i tillegg , eksempelvis ved ?
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
http://www.ahlsell.se/folder____1769.aspx

På sidan ovan hittar du nog både manual och felsökningsmanual till din pump, om jag antog rätt, att pumpen heter det som står i din logotyp.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!