Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning  (läst 3147 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nonne7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« skrivet: 07 januari 2021, 20:46:38 »
Hej!

Vi har precis blivit ägare till ett nybyggt Myresjöhus Smart 150. Det är ett tvåplanshus med totalt 159kvm. Det är golvvärme på första våningen och radiatorer på andra våningen. Huset står i Blekinge.

Tiden har inte riktigt räckt till för att sätta mig in i värmepumpen än, men den fungerar inte helt efter förväntan. Det är ganska exakt på nollan utomhus och när vi är i huset är det inga problem, men på nätterna och när huset är tomt sjunker inomhustemperaturen och tillsatsen får går in ibland.

Pumpen är ställd på kurva 7 och +1, vilket ger ca 21 grader på övervåningen där det är som svalast och där är radiatorn ställd på max. Sedan har vi ställt ner övriga radiatorer där det blev lite varmare.

Vad jag förstår så tillåts inte kompressorn att jobba fullt på grund av för lågt luftflöde (vilket är bekräftat, ökar jag fläkten manuellt så börjar kompressorn jobba hårdare). Dock känns 58% (ca 185 i lufthastighet) ganska lagom när vi är i huset.

Är det någon som har provat eller har tankar om att öka luftflödet när man sover och är på jobbet? Har sett att man kan ställa två olika scheman.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2021, 21:44:46 »
Om huset är nybyggt så ska det finnas ett protokoll från ventilationsinjusteringen där flödena har fastslagits och kontrollerats. 159 kvm = 200 kbm/tim. Därefter ska man INTE röra ventilationsinställningarna vare på donen eller i värmepumpen. Filter ska hållas renas och bytes med rekommenderat intervall.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2021, 09:42:45 »
Kurva 7+1 låter väldigt högt för ett nybygge. Detta triggar hög framledning vilket i sin tur sänker verkningsgraden på systemet. (Eftersom flödet inte är konstant utan värmen pulsas ut mha termostater)

Ang ökad fläkt sÃ¥ är boverkets regler helt frikopplade frÃ¥n vad som är optimalt för Nibes frÃ¥nluftare. Antingen överventilerar man lite och fÃ¥r upp verkningsgraden vilket jag föresprÃ¥kar. (Ingen gnäller pÃ¥ sommaren när folk sover med öppna fönster och nästan dör av för mycket frisk luft  8) )

Enda nackdel med överventilation som jag känner till är att vid kallt -10 och lägre kan inneklimatet bli torrt. Dessutom kan man inte återvinna energi om det är kallare än ca -15 ute.
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad alvinpalv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke, Kumla
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump- och solenergientusiast
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2021, 11:50:03 »
Hej!
Bor själv i ett Myresjöhus modell Herrgården på 162kvm. Enplans, Golvvärme. Har en F730 där injusterad vent låg på 50% fläkt, vilket tillät kompressorn gå upp i ca 85hz. Höjde fläkten till 70%. Nu kommer jag upp i 110-120hz och har hittills inte märkt någon skillnad i inomhustemp eller att det drar någonstans! Kanonnöjd. Just nu ligger jag på -2°C ute. Pumpen ligger o smygkör på 75-80hz och det är långt ifrån att tillsatsen går i. Ligger på låga gradminuter (-220GM).
« Senast ändrad: 08 januari 2021, 11:59:04 av alvinpalv »
1-plansvilla på 162m² byggd 2001, Myresjöhus. Golvvärme, NIBE F730. Ersatte Fighter 310P 2020-11-23

Garage på 48m², värms av en LLVP Mitsubishi Electric FH35 (Installerad April 2018).

Gästhus på 45m² byggt 2006, värms av en LLVP Mitsubishi Electric FH25 (Installerad oktober 2019). VVB Nibe Eminent 55.

20.72kWp solcellsanläggning. 12.8kWp syd/7,92kWp öst. 3x Victron Multiplus II 5000VA med 15kWh LiFePo4 batteri, Solplanet 15kW + Victron SmartSolar 450/100 MPPT.

Huvudsäkring: 25A
Köpt el
2018: 27611kWh (luft/luft installerad i garage April)
2019: 26008kWh (luft/luft installerad i gästhus Oktober)
2020: 23313kWh (Bytte 310P till F730 November)
MÃ¥l 20000kWh
2021: 14876kWh (7015kWh sålt) (installerade solceller 12.8kWp April)
2022: 12367kWh (11203kWh sålt) (kompletterade med 4.8kWp solceller + 15kWh batteri)
Dec 2023: 15 921kWh (13 472kWh sålt) (kompletterat med ytterligare 3,24kWp) 2 elbilar tillkommit i hushållet

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2021, 12:19:33 »
Citera
Enda nackdel med överventilation som jag känner till
Kalldrag kanske oxå ska nämnas, särskilt om man har springventiler i ovankant fönster och möblemang i nörheten så kan det faktiskt dra riktigt kallt för den/dem som råkar sitta närmast
Sedan är det ju väldigt besvärligt om det blir så torrt inomhus pga överventilationen. Att ha en luftfuktare hjälper inte speciellt, FLVP'n ventilerar så pass stora luftvolymer så en liten luftfuktare har inte en chans att hänga med. Det finns FLVP'n som klarar uppvärmingen minst lika bra men med mera "normalt" luftflöde. Tex IVT och Comfortzone
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Nonne7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2021, 17:07:01 »
Om huset är nybyggt så ska det finnas ett protokoll från ventilationsinjusteringen där flödena har fastslagits och kontrollerats. 159 kvm = 200 kbm/tim. Därefter ska man INTE röra ventilationsinställningarna vare på donen eller i värmepumpen. Filter ska hållas renas och bytes med rekommenderat intervall.

Jag dammsög filtret och mycket riktigt så landade flödet på 200kbm/tim +/- 1-2%. Jag vill egentligen inte ändra några inställningar gjorda av installatören utan bara schemalägga lite högre hastigheter för fläkten när ingen är hemma och tillför energi. Idag har kompressorn i princip alltid jobbat mot sin begränsning runt 90hz och det har betytt att den inte riktigt har orkat göra det den ska. Då har det ändå varit 2°C idag. Jag tror att kompressorn hade kunnat jobba fullt ut om jag hade kört fläkten på 65% istället för 58%

Är det inte effektivare att låta kompressorn jobba till 100% innan tillsatsen går in?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2021, 17:14:12 »
Ökad ventilation ger också ökat uppvärmningsbehov. Har ett minne av en användare som försökte räkna ut det mest optimala och om jag minns rätt var det när F750 har ett luftflöde på runt 220 kbm/tim.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Nonne7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2021, 17:14:41 »
Kurva 7+1 låter väldigt högt för ett nybygge. Detta triggar hög framledning vilket i sin tur sänker verkningsgraden på systemet. (Eftersom flödet inte är konstant utan värmen pulsas ut mha termostater)

Ang ökad fläkt sÃ¥ är boverkets regler helt frikopplade frÃ¥n vad som är optimalt för Nibes frÃ¥nluftare. Antingen överventilerar man lite och fÃ¥r upp verkningsgraden vilket jag föresprÃ¥kar. (Ingen gnäller pÃ¥ sommaren när folk sover med öppna fönster och nästan dör av för mycket frisk luft  8) )

Enda nackdel med överventilation som jag känner till är att vid kallt -10 och lägre kan inneklimatet bli torrt. Dessutom kan man inte återvinna energi om det är kallare än ca -15 ute.

Vi har bott i huset ett par veckor och utetemperaturen har varit ganska stabil, så jag har inte riktigt hunnit förstå systemet än!

Det har känts som rimliga inställningar för att det är svalt på morgonen och efter jobbet. Men jag börjar fundera på om det är så att det är svalt för att pumpen begränsar sig själv och ändå inte riktigt skickar ut så varmt vatten som kurvan säger?

Utloggad Nonne7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2021, 17:17:17 »
Hej!
Bor själv i ett Myresjöhus modell Herrgården på 162kvm. Enplans, Golvvärme. Har en F730 där injusterad vent låg på 50% fläkt, vilket tillät kompressorn gå upp i ca 85hz. Höjde fläkten till 70%. Nu kommer jag upp i 110-120hz och har hittills inte märkt någon skillnad i inomhustemp eller att det drar någonstans! Kanonnöjd. Just nu ligger jag på -2°C ute. Pumpen ligger o smygkör på 75-80hz och det är långt ifrån att tillsatsen går i. Ligger på låga gradminuter (-220GM).

Kul! Vad kör du för kurva och förskjutning?

Utloggad alvinpalv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Närke, Kumla
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump- och solenergientusiast
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2021, 01:57:24 »
Kul! Vad kör du för kurva och förskjutning?

Godkväll! Värmekurva 4 med förskjutning +2. Håller stabila 22°. Men med radiatorer är denna inställning lite låg såklart.
1-plansvilla på 162m² byggd 2001, Myresjöhus. Golvvärme, NIBE F730. Ersatte Fighter 310P 2020-11-23

Garage på 48m², värms av en LLVP Mitsubishi Electric FH35 (Installerad April 2018).

Gästhus på 45m² byggt 2006, värms av en LLVP Mitsubishi Electric FH25 (Installerad oktober 2019). VVB Nibe Eminent 55.

20.72kWp solcellsanläggning. 12.8kWp syd/7,92kWp öst. 3x Victron Multiplus II 5000VA med 15kWh LiFePo4 batteri, Solplanet 15kW + Victron SmartSolar 450/100 MPPT.

Huvudsäkring: 25A
Köpt el
2018: 27611kWh (luft/luft installerad i garage April)
2019: 26008kWh (luft/luft installerad i gästhus Oktober)
2020: 23313kWh (Bytte 310P till F730 November)
MÃ¥l 20000kWh
2021: 14876kWh (7015kWh sålt) (installerade solceller 12.8kWp April)
2022: 12367kWh (11203kWh sålt) (kompletterade med 4.8kWp solceller + 15kWh batteri)
Dec 2023: 15 921kWh (13 472kWh sålt) (kompletterat med ytterligare 3,24kWp) 2 elbilar tillkommit i hushållet

Utloggad Nonne7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2021, 20:54:01 »
Godkväll! Värmekurva 4 med förskjutning +2. Håller stabila 22°. Men med radiatorer är denna inställning lite låg såklart.

Ja, det är nog så. Ändrade till kurva 6 och förskjutning 0 för att se vad som händer. Får ge det lite tid och se hur det beter sig!

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2021, 05:25:49 »
Ni har bott i huset ett par veckor, har ni luftat systemet?
du har 4 luftningsnipplar på din pump (3 innanför lilla plåtluckan nere till höger, och en högst upp till vänster på framsidan), sen lufta på golvvärmefördelare, samt på element.
Ett nytt system brukar få luftas ganska tätt i början, och fyllas på.
Har du inte alla golvvärmetermostater på max, eller tagit bort dom, så gör du det, utom de rum du vill ha svalare. kök, hall vardagsrum, badrum bör gå på fullt.
Fläkthastigheten kan du öka litegrann också, då får vp mer luft genom förångaren, så slipper du få förångningsbegränsningar m.m.
« Senast ändrad: 10 januari 2021, 05:27:33 av DonPablo »

Utloggad Nonne7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2021, 21:22:44 »
Ni har bott i huset ett par veckor, har ni luftat systemet?
du har 4 luftningsnipplar på din pump (3 innanför lilla plåtluckan nere till höger, och en högst upp till vänster på framsidan), sen lufta på golvvärmefördelare, samt på element.
Ett nytt system brukar få luftas ganska tätt i början, och fyllas på.
Har du inte alla golvvärmetermostater på max, eller tagit bort dom, så gör du det, utom de rum du vill ha svalare. kök, hall vardagsrum, badrum bör gå på fullt.
Fläkthastigheten kan du öka litegrann också, då får vp mer luft genom förångaren, så slipper du få förångningsbegränsningar m.m.

Jag har avluftat pumpen och radiatorerna ganska nyligen. Då var det bara lite lite luft i toppen av pumpen. Får undersöka hur man avluftar golvvärmen!

Jag har satt radiatorerna på övervåningen till max och sänker framledningstemperaturen från pumpen gradvis så att golvvärmen får jobba mer och mer. Jag har förstått det som att man måste använda termostaterna för golvvärmen om man kör med radiatorer också? Annars "orkar" väl inte radiatorerna värma rummet tillräckligt?

Det känns som att pumpen har börjat avfrosta mer nu när jag sänkte kurvan och förskjutningen. Jag gissar att det beror på att den får jobba mer kontinuerligt och kanske på en temperatur som är lite effektivare? Finns det något att göra för att minska avfrostningarna förutom att höja fläkthastigheten?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2021, 07:38:49 »
Citera
Finns det något att göra för att minska avfrostningarna förutom att höja fläkthastigheten?
Hur gammal är din 750?

Nibe blev tillslut varse det här problemet så på senare modeller av 750 (och på alla 730) stoppade man in värmekabel som slås på vid avfrostning för att påskynda densamma. Konstruktionsmiss alltså (eftersom pumpens egenvärme inte passerar via förångaren utan ventileras ut direkt som avluft). Avisningsproblemet med dessa pumpar har diskuterats åtskilligt på detta forum och lyckliga/olyckliga användare har försökt experimentera med olika lösningar. Det enda som dock verkar hjälpa är att höja fläkthastigheten/överventilera
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Nonne7

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Fläkthastighetsstyrning
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2021, 18:46:03 »
Hur gammal är din 750?

Nibe blev tillslut varse det här problemet så på senare modeller av 750 (och på alla 730) stoppade man in värmekabel som slås på vid avfrostning för att påskynda densamma. Konstruktionsmiss alltså (eftersom pumpens egenvärme inte passerar via förångaren utan ventileras ut direkt som avluft). Avisningsproblemet med dessa pumpar har diskuterats åtskilligt på detta forum och lyckliga/olyckliga användare har försökt experimentera med olika lösningar. Det enda som dock verkar hjälpa är att höja fläkthastigheten/överventilera

Med tanke på att huset är precis nybyggt så gissar jag kanske 6 månader gammal.

Det kan nog stämma att det är en värmekabel, för pumpen drar ca 1kw när den står och avfrostar.

Okej, det var den uppfattningen jag hade med efter att ha skummat på forumet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!