Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bäst bank/försäkringsbolag  (läst 2803 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Bäst bank/försäkringsbolag
« skrivet: 27 mars 2019, 21:36:15 »
Är det någon som nyligen kollat runt vilken bank/försäkringsbolag som är bra att ha att göra med .
Om banken har försäkringslösningar så man kan ha allt på samma ställe är önskvärt.

Förutsättningar är att både privata delen och företaget kan vara på samma ställe.

Tips mottages  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2019, 22:32:01 »
Jag har använt mig av SEB, Lokal sparbank i liten ort, HB, NB..Tycker att jag blivit bäst bemött på den lokala sparbanken i den lilla Dalastaden och HB där, inte alls lika kul med sparbanken där jag bor nu, så det är HB som gäller för mig, har en personlig kontaktperson där. Tycker det är bra och inbillar mig att jag har fördelar med det.
När det gäller försäkringar så är jag hoppjerka, mest pga att jag egentligen aldrig haft fördel av mina försäkringar. Dom slingrar sig alltid när man trodde att det var OK att begära skadeersättning.....
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Lacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2019, 23:18:21 »
Länsförsäkringar Bank & Försäkring

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2019, 23:39:23 »
Har också skuttat runt med försäkringar då det skiljer en hel del på vissa fordon men nu spretar det för mycket så jag har noll koll  ::)

Ett bankkontor modell mindre är bra i närheten men det blir bara färre och färre.
SEB hade vi förut men dom ville bara omförhandla när vi bytt bank och allt skulle föras bort från dom !!!!

Länsförsäkringar verkar ha rätt bra rykte.
Kikade på någon hypoteks????? Förut som många med gårdar och skog hade men minns inte vad dom heter  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2019, 23:46:49 »
Well, nu när Swedbank kommer gå i konkurs (shit is about to get real) så hoppas jag att många nappar på:

Länsförsäkringar bank och försäkringar!

25% länsbonus på alla våra försäkringar,  (katt, hus, bilar, barn, fru, migsjälv och olycksfallsförsäkring).

Har lyckats pruta ned bolåneräntan år efter år, är riktigt nöjd! :)


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2019, 07:46:07 »
Har haft och jämfört Folksam och Länsförsäkringar Gbg.  Lf är billiga på bilen men hem, villa och fritidshusförsäkringar är inte bra hos Lf.

"Samma" pris på hem och villa, men Folksam har väldigt mycket  bättre maxbelopp på lösöre m.m.  Man behöver inte krångla med att uppskatta vad man behöver för skydd, medan det på Lf slår ditekt på premien.

Fritidshus så är Lf mycket dyrare.

Generellt så känns Folksams omfattning och självrisker generösare, även om jag har lite betänkligheter när det gäller Folksams reseskydd.  Där känns Lf mycket mer tillmötesgående när/om något inträffar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2019, 08:18:03 »
Håller också på att leta ny företagsförsäkring, efter att jag anställt min son så har ju omsättningen och verksamheten ökats, så nu vill de plötsligt ha 12 000 kr/år för försäkringen, tror jag betalat typ 4500 kr/år hittills - och riskerna i vår verksamhet, som jag ser det, är mer eller mindre obefintlig.
Känns som ocker.
Vi har LF, just för att "alla" säger att de är så bra.
Skall kolla med Dina nu, de är ju också lokala aktörer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2019, 08:58:19 »
LF skriver av vitvaror...inkl vp på 11 år.

Det gillar inte jag. En vp håller väl längre, eller hur?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2019, 09:08:46 »
Och man ska även väga in hur bolagen beter sig vid ev skada. Själv har jag två ggr utnyttjat försäkringsbolag vid lite större skada. En gång i företaget och då handlade det om ett sexsiffrig belopp som Skandia betalade mycket snabbt och smidigt utan några som helst "problem".
Sedan en "privat" skada med ett femsiffrigt belopp som Folksam lika elegant ersatte, utan några som helst problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2019, 09:12:40 »
Efter 16 skadefria år känns det ändå dyrt med 12000/år tycker jag.
Visst, en skada kan ju kosta miljoner om man t.ex. sätter eld på ett hus, eller fyller det med vatten, men ändå....
Jag tror absolut på att försöka hitta ett bolag med lokal anknytning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2019, 10:16:54 »
LF skriver av vitvaror...inkl vp på 11 år.

Det gillar inte jag. En vp håller väl längre, eller hur?


Okej, vet du vad de andra försäkringsbolagen har för avskrivningstid?  Kan ju inte vara mer än 15 år, eller?


Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2019, 17:41:31 »
Ingen aning, men det är ett principiellt fel.

En försäkring ska ersätta skadekostnad minus självrisk.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2019, 18:55:01 »

Okej, vet du vad de andra försäkringsbolagen har för avskrivningstid?  Kan ju inte vara mer än 15 år, eller?
Min bvp är ”slut” efter 10 år (9% i året) medans min ventilationsapparat är ”slut” efter 17 år (6% i året). :)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #13 skrivet: 28 mars 2019, 19:13:57 »
De gångerna jag ringt och kollat pris har det skiljt massor mellan dom så jag har lite olika bolag. Har 3 bilar 3 mc 2 skotrar 1 moped 2 barn huset och stugan försäkrat så det blir en del om det drar iväg lite på varje försäkring. Har nästan inte nyttjat nån försäkring så vet inte vilka som är bra att ha och göra med vid skada men Folksam var snabb och smidiga vid en cykel olycka som junior var inblandat i och det gick på hemförsäkringen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bäst bank/försäkringsbolag
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2019, 19:49:44 »
Det här med försäkringsbolag är ju verkligen en cirkus.... Dvs lova runt o hålla tunt känns som ett mantra....

För personlig del har jag inget o klaga på då jag aldrig nyttjat någon försäkring sedan 1985""""" Men tyvärr betalat i onödan i många år... Rättelse jag har faktiskt nyttjat glasförsäkringen för min bil då den tycks dra till sig stenskott :o

IOM anställning inom skadebranschen som skadesanerare/snickare så valde jag att flytta mina försäkringar ifrån annat bolag till IF o valde stor villa delen. Då dessa kunder tycktes behandlas lite mer mänskligt :). Förvisso några tusen dyrare men IOM att jag aldrig "peppar peppar" råkar ut för något tog jag en hög självrisk.
Är inte längre anställd inom yrket. Men upplevde att de som hade denna utökade försäkring vart bättre behandlade med mindre avdrag för allt möjligt.

Har en vän som råkade ut för både hästmyror som svamp i sitt sommarhus. Han fick som nåder5000 kr ifrån sitt bolag. Han har lagt ned många timmar på att byta bjälklag som som trägolv själv. Han resonerar som så att det är troligtvis bättre att lägga inbetalningarna till försäkringsbolaget i strumplådan o spara än att gynna bolagen....
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!