Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NE9GKE temperaturgivare innedel  (läst 1479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
NE9GKE temperaturgivare innedel
« skrivet: 05 december 2011, 19:06:45 »
Hej, ett äldre par i närheten bad mig titta på deras värmepump som de tyckte inte gav tillräckligt med värme.
De hade ringt till en firma här på Åland som säljer Panasonic och deras första fråga till den gamle mannen var om han hade köpt pumpen av dem, och det hade han ju inte, de sa då att då får du ingen hjälp av oss!!
Verkligen dålig stil!
Jag tidigare jobbat  en del med kyla o dyl, sÃ¥ jag lovade komma och titta. Har dock ingen erfarenhet av Panasonic.
När jag kom dit var temperaturen inställd på 23 grader, fläkt på auto, likaså mode. Rumstermometern visade 19,9 var dock placerad på yttervägg ca 3 m från pumpen. Utetemperatur ca +5.
Vingarna var i autoläge. Innefläkten gick då på låg hastighet.
Jag kontrollerade filtren och innedelens element som var rena.
Jag ändrade mode till "heat", fläkt till 5 prickar och temp till 27 grader. Jag gick sen ut och lyssnade på utedelen.
Jag märkte då att kompressorn, så småningom, varvade upp och kände att hetgasröret blev riktigt varmt.
Gick in och konstaterade att innedelen nu blåste varmt och bra. Efter en stund (kanske 10 min) gick sen fläkthastigheten ner och den blåste inte lika varmt längre.
Jag tolkade detta som att den uppnått inställd temperatur. Rummet är ca 6 x 7m.
Jag tyckte nog att temperaturen steg i rummet också, men den var definitivt inte 27 grader.
Min uppfattning är att innedelens temperaturmätning/givare är felaktig eller kan det finnas någon annan orsak?
Jag lämnade den inställd på 27 grader igår kväll och nu ett dygn senare var rumstemperaturen ok, ca 21 grader. Senaste natt var det -2 ute och idag har det varit ca -1. Det är betydligt kallare än vad det varit de senaste veckorna
Han tyckte nu att den den blåste varmt och bra.
Jag funderar nu alltså på om jag skall beställa en ny givare, eller är det någon som har tips eller erfarenhet av detta fel?
Jag kan också nämna att för ett år sen ville han att jag skulle komma och kolla den och då var allt som det skulle, inklusive temperaturregleringen.

Tacksam för svar
/Magnus

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: NE9GKE temperaturgivare innedel
« Svar #1 skrivet: 07 december 2011, 12:46:53 »
Auto-mode är livsfarligt. Särskilt om innegivaren visar för mycket...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!